Miksi et tarjoa itsekutsumillesi pitkänmatkan tulleille vieraille mitään?
Kiinnostaisi tietää miksi kutsut vieraita toiselta puolelta suomea nälkiintymään kotiisi.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Koska he vastaavat "ei meitä varten tarvitse mitään" kun kysyn mitä ruokaa he haluavat
Teet sitten itse valitsemaasi ruokaa ja tarjoat sitä heillekin. Perus käytöstavat.
Pitkän matkan vieraat käyvät matkalla syömässä. Ei vieraita varten tarvitse tehdä mitään, ellei siitä olla erikseen sovittu. Sitten kun tulee ruoka-aika, voidaan yhdessä sopia ruokailusta ja käydä yhdessä kaupassa hakemassa ruokaa, ja emäntä voi tehdä ruoan.
Kahvit kahvileipineen ja voileipineen on ihan sopiva tarjoomus. Oikea ruoka sovitaan erikseen ja käydään yhdessä hakemassa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he vastaavat "ei meitä varten tarvitse mitään" kun kysyn mitä ruokaa he haluavat
Teet sitten itse valitsemaasi ruokaa ja tarjoat sitä heillekin. Perus käytöstavat.
Mäkin teen aina näin. Mulle vakuutellaan, ettei tarvitse tehdä mitään, mutta kun tullaan kylään, niin aika nälkäisen oloisesti syövät. Miksi sanotaan, ettei haluta mitään, kun kuitenkin odotetaan jotain?
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan vieraat käyvät matkalla syömässä. Ei vieraita varten tarvitse tehdä mitään, ellei siitä olla erikseen sovittu. Sitten kun tulee ruoka-aika, voidaan yhdessä sopia ruokailusta ja käydä yhdessä kaupassa hakemassa ruokaa, ja emäntä voi tehdä ruoan.
Junan ravintolavaunussa ei kummoista syömistä saa. Kyllä vieraille pitää tarjota ruoka.
Koskas ne vieraat olis kotona jos ne heti lähtis:)
Itaruus leviää.
Vieraanvaraisuus katoaa.
Minut on kasvatettu niin, että pitkämatkalaisille on lämmin ruoka viittä vaille valmiina. Samoin ennen kotiinlähtöä tarjotaan ateria.
Joillekin erikseen kertoo, että tulen pitkän matkan, saavun illansuussa ja olen syönyt vain aamiaisen, sanovat että selvä, on meillä aina ruokaa. No onhan sitä, mutta koska perhe on itse syönyt, tarjotaan nälkäisenä ja väsyneenä saapuville vieraille kahvia ja keksejä. Illalla sitten saa ruokaa seuraavan kerran.
Tällainen viestii, että et ole tervetullut. En välitä nähdä yhtään vaivaa vuoksesi. Samat ihmiset ovat pyytäneet kylään viikonlopuksi, mutta eipä kiinnosta. Toinen juttu on se, että isäntä istuu tuijottamassa zombiena ruutuaan. Kun viisi tuntia ajaneet vieraat seisoskelevat aikansa, ja käyvät sitten istumaan vaikkei kehoteta.
En ole kiinnostunut vierailemaan tämmösten "saa meille tulla koska vaan" -tyyppien luona, jotka kutsuvat kylään, ja istuvat sitten tuijottamaan telkkaria.
Kun vieraita kutsutaan, kuuluu asiaan että tarjotaan syötävää tai vähintään kunnon kahvit lisukkeineen ja jutellaan. Telkkari pannaan kiinni.
Oma lukunsa ovat nämä, jotka kutsuvat vieraita, ja perillä käy ilmi, että halutaan apuväkeä laiturinkorjaukseen, tiilien kantamiseen tai siivoamiseen.
Tämmöstä junttiutta olen tavannut vain savolaisissa ja pohjalaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Koskas ne vieraat olis kotona jos ne heti lähtis:)
Miksi edes kutsut jos haluat heistä heti eroon?
Kai se kuuluu tapoihinkin sanoa, että ei meitä varten tarvitse mitään. Ovatko säännöt samat toiseen suuntaan eli ei haittaa yhtään vai sanotaanko silloin, että kyllä kiitos, kunnolla tarttee syödä tänäänkin?
On aika tyypillistä, että ihmiset sanovat nimenomaan niin, että ei tarvitse laittaa mitään erityistä, että he syövät matkalla. Itse en koskaan luota tähän väitteeseen, vaan teen aina jotain suolaista kuten piirakkaa, voileipiä tai jotain rullaa eli siis jotain millä saa vatsan täyteen, jos on nälkä. Hyvin tuntuu aina kelpaavan, joten eivät vieraat niin kovin kummoista ruokaa ole tainneet koskaan kuitenkaan syödä matkallaan.
Ei koskaan käy vieraita, mutta jos kävisi pitkän matkan takaa niin ruoka olisi valmiina ja niin hyvät tarjottavat saisi. Joskus joku käy kahvilla niin aina on pikkuleipiä tai makeisia kaapissa. Jos vierailu etukäteen sovitaan niin sitten on jo herkumpaa tarjolla.
Onks sillä livenä näkemiselläkään sitten niin väliä? Turha raijata jotain vaivalloista ruumista satoja kilometrejä mukana kun voi soittaa ja sometella. ;)
Vierailija kirjoitti:
Itaruus leviää.
Vieraanvaraisuus katoaa.Minut on kasvatettu niin, että pitkämatkalaisille on lämmin ruoka viittä vaille valmiina. Samoin ennen kotiinlähtöä tarjotaan ateria.
Joillekin erikseen kertoo, että tulen pitkän matkan, saavun illansuussa ja olen syönyt vain aamiaisen, sanovat että selvä, on meillä aina ruokaa. No onhan sitä, mutta koska perhe on itse syönyt, tarjotaan nälkäisenä ja väsyneenä saapuville vieraille kahvia ja keksejä. Illalla sitten saa ruokaa seuraavan kerran.
Tällainen viestii, että et ole tervetullut. En välitä nähdä yhtään vaivaa vuoksesi. Samat ihmiset ovat pyytäneet kylään viikonlopuksi, mutta eipä kiinnosta. Toinen juttu on se, että isäntä istuu tuijottamassa zombiena ruutuaan. Kun viisi tuntia ajaneet vieraat seisoskelevat aikansa, ja käyvät sitten istumaan vaikkei kehoteta.
En ole kiinnostunut vierailemaan tämmösten "saa meille tulla koska vaan" -tyyppien luona, jotka kutsuvat kylään, ja istuvat sitten tuijottamaan telkkaria.
Kun vieraita kutsutaan, kuuluu asiaan että tarjotaan syötävää tai vähintään kunnon kahvit lisukkeineen ja jutellaan. Telkkari pannaan kiinni.
Oma lukunsa ovat nämä, jotka kutsuvat vieraita, ja perillä käy ilmi, että halutaan apuväkeä laiturinkorjaukseen, tiilien kantamiseen tai siivoamiseen.Tämmöstä junttiutta olen tavannut vain savolaisissa ja pohjalaisissa.
Rasisti!
Minä vieraanvaraisena ihmisenä aina tarjoan ruokaa.
Meille on tänään tulossa sellaisia. Haen aamupalakamat ja juomat kaupasta ja alkosta ja laiskana haen kaikille intialaista naanleipineen oikein reilut satsit.
Huomenna ajattelin tehdä tortilloja.