Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitähän tehdä kun syöminen ahdistaa?

Vierailija
30.11.2017 |

En oikein uskalla nykyään syödä juuri mitään kun kaikesta seuraa voimakas ahdistus. Elän tällä hetkellä melko pitkälle raaoilla kasviksilla, vedellä ja vitamiinilisillä. Tehdessäni jotain kevyttä ruokaa, kuten sosekeittoa, en tahdo saada sitäkään alas. Tiedän tällaisen ruokavalion olevan erittäin epäterveellinen ja tuhoavan kehoa. Ruoan ahdistus johtuu osittain siitä, että minulla on päivän aikana äärimmäisen vähän aikaa liikkua, jolloin en enää jaksaisi. Teen erittäin pitkiä päiviä freelancerina, töitä jotka istuttavat minut tiukasti työpöydän ääreen.

Kävin pyytämässä apua lääkäriltä, mutta koska olen vielä normaalipainoinen enkä ahmi/oksenna ei hän katsonut että tarvitsen sen suurempia toimia. Saan käydä silloin tällöin juttelemassa terveyskeskuksessa hoitajalle, mutta tämä on 100% kuunteluapua - hänellä ei ole antaa neuvoja. Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa ja miten tätä lihomisen- ja ruoanpelkoa voisi helpottaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan syömishäiriöisille tukiryhmää tai auttavaa puhelinta? Sulla on selvästi stressi. Onko sen syitä purettu? On joskus vienyt multakin ruokahalun nollille.

Vierailija
2/7 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan syömishäiriöisille tukiryhmää tai auttavaa puhelinta?

Syömishäiriöliitolla on vertaistukipalveluja, http://www.syomishairioliitto.fi/toiminta/vertaistuki.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanteessa ollessa minulla oli (onneksi) mahdollisuus hakea apua yksityiseltä psykologilta. Olin myös normaalipainoinen, mutta paino oli pudonnut reippaasti ja ajatukseni sekä tunteeni syömisestä, kehosta jne olivat hyvin häiriintyneitä. Minulla todettiinkin epätyypillinen syömishäiriö. Psykologi otti minut tosissaan ja parin vuoden kognitiivisen psykoterapian jälkeen suhtautumiseni aihepiiriin alkoi olla "normaali". Tosin joskus tulee edelleen takapakkia, mutta osaan nyt käsitellä sitä itsekin.

Jos minulla ei olisi ollut mahdollisuutta mennä yksityiselle terapiaan, en tiedä mitä olisin tehnyt. Nuo terveyskeskuksen hoitajalle juttelut ei auta, siinä tarvitaan aktiivista terapiaa ja psykologia. 

Vierailija
4/7 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on syömishäiriö ihan selvästi. Itsekin istun työpäivän, mutta en mieti painoa, vapaa-ajalla ehtii liikkua.

Tee itsellesi kalorilista, mitä saat syödä. Kun tiedät, ettet liho niin ehkä uskallat syödä ilman ahdistusta.

Muista että tarvitset proteiinia, vitamiineja ja nestettä. Joku salaatti olisi siis hyvä. Rahkat ja raejuustojutut..

Ja jos hätä tulee niin tee työpäivän jälkeen jos ehdit, joku niin kova treeni että tulee nälkä ja saat illalla syötyä, esim bodypumpista spinningiin ja sen jälkeen evästä huiviin.

Et kuole nälkään, kyllä sulla sen verran itsesuojeluvaistoa on.

Vierailija
5/7 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä terapeutinta sait apua? Minä olen käynyt vuoden kelan terapiassa terapeutilla ei kyllä ole sh kokemusta ja ei tunnu tämä auttavan.

Vierailija
6/7 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
7/7 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriötä kyseessä .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi