Valmennuskurssi ja työmarkkinatuki???
Onko jollain kokemusta siitä millaisia tuntimääriä valmennuskurssilla saa olla ilman että se vaikuttaa työmarkkinatukeen? Valmennuskurssille osallistumisesta ilmeisesti pitäisi te-toimistoon ilmoittaa, mutta en kyllä olisi ilmoittanut mutta kun tänään muuta asiaa sinne soittelin niin sieltä kysyttiin että meinaanko mennä valmennuskurssille. Hätäännyksissäni vastasin, että olen ilmoittautunut mutta en tiedä vielä että peruutanko sen. Pyysi ilmoittamaan sitten kun tiedän ja kaiketi jonnekin kirjoitti sen papereihin ylös. Jos käy ilmi että valmennuskurssin myötä en saisi enää työmarkkinatukea niin jos te-toimistoon sanon että peruin kurssin niin voivatko he siitä jotain todistetta kaivata? Eivät kai? Jos vaikka tekisin peruutuksen puhelimitse niin eihän siitä mitään jälkiä jäisi te-toimistoon annettavaksi eivätkä he sitä mistään voi tarkistaa? Vai? Itselläni valmennuskurssi olisi 16.1.-11.5. 183 oppintuntia eli luultavasti noin 3-4 kertaa viikossa noin 3 oppintuntia kerralla tms.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mihin sua valmennetaan?
Lääkiksen pääsykokeisiin.
Heitä varmaankin kiinnostaa pystytkö ottamaan työtä vastaan, jos sellaista tarjotaan.
Älä hyvä ihminen tuhlaa rahojasi valmennuskursseihin. Useamman valmennuskurssin vetäneenä voin todeta niiden olevan täysin k*usetusta niin työntekijää, kuin kurssilaistakin ajatellen. Muutamilla paikkakunnilla on muutamissa valmennuskursseissa vakiopettaja, joka pitää kurssin joka vuosi. Hänellä luonnollisesti on kertynyt materiaalia jo sen verran paljon, että saa pidettyä kattavan kurssin, kunhan osaa eriyttää.
Yleensä tilanne menee seuraavasti:
Kurssinjärjestäjä markkinoi kurssiaan suurella volyymillä. Opettajasta ei ole tietoa ja vaikka rekry aloitetaankin kevään kursseille jo lokakuun aikoihin, ei kaikkialle (esim. lääkis, valtsikka, abikurssit jne.) ole saatu vielä opettajaa jouluun mennessä. Käytännössä kurssille otetaan miltei kuka vaan, joka nyt voisi olla jotenkuten uskottava opettaja. Opettajaksi valikoituu lopulta joku, joka hyvin usein on itse vielä opiskeluvaiheessa. Tällöin hänen tulee haalia lisätehtäviä, materiaalia ja koosta slaideja omien opintojensa, sekä pidettyjen valmennuskurssituntien välissä. Lopputulos hyvin usein kaaottinen.
Hyvät valmennuskurssiopettajat pystyvät pitämään sopivan kulissin yllä läpi kurssin, eikä valtaosalle kurssilaisista paljastu se, että monin osin mentiin hieman soveltaen ja että kurssin antamat tiedot eivät todellakaan anna kovin hyviä valmiuksia läpipääsyyn.
Jos nyt kuitenkin kurssille menet, tarkista nyt ainakin se, että viimeistään tässä vaiheessa kurssin opettajan nimi on luotettavasti kurssintarjoajan sivuilla julki. Jos kyseessä on vain "oman alansa ammattilainen" on opettaja vielä mitä suurimmalla todennäköisyydellä hakusessa.
Kurssin sijaan suosittelisin yksityisopetusta/tutoria. Jos pyrit yliopistoon, niin oman alasi yliopisto-opiskelijoista saattaisi hyvinkin löytyä joku halukas tutoroimaan sinua pientä rahallista korvausta vastaan. Tällöin et rikastuta ahnetta valmennuskurssifirmaa vaan annat rahaa suoraan opiskelijalle.
Tässä vielä todella vanha erään toisen keskustelualueen kommentti:
"Hei, kaikki valmennuskurssin käyneet sekä sellaiselle osallistumista suunnittelevat (joko opiskelijana tai opettajana)!
Haluaisin jakaa oman kokemukseni siitä, miltä valmennuskurssitoiminta voi opettajan perspektiivistä näyttää. Olen itse toiminut erään yliopiston valintakokeeseen valmentavan kurssin ainoana opettajana tänä keväänä ja kokemukseni kurssin opettamisesta saattavat selittää joitakin tässä ketjussa jo esiin tulleita havaintoja.
Minut rekrytoitiin opettajaksi muutaman hakijan joukosta yliopiston työpaikkasivuston kautta. Olen (kuten otaksuakseni muutkin hakijat) vielä opiskelija, mutta oma maisterin tutkintoni opetettavasta alasta on loppusuoralla. Valintakokeeseen olen osallistunut kyseisestä aiheesta itse tasan kerran, sen kerran, kun pääsin aikoinaan sisään yliopistoon. Näistä eväistä koostui kurssin alkaessa _asiantuntemukseni_ sekä opetettavasta aisiasisällöstä (joka tällä kertaa perustui itsellenikin entuudestaan tuntemattomaan kirjaan) että yliopiston valintakokeista, niiden arvioinnista ja pisteytyksestä sekä valintakokeeseen valmentautumisesta. Toki käytössäni ovat olleet hakukohteiden internetsivuillaan mahdollisesti julkaisemat aiempien vuosien valintakokeet sekä mahdolliset muut kaikille julkiset materiaalit, jotka liittyvät opiskelemiseen, lukemiseen ja valintakokeeseen valmistautumiseen. Varsinaista opetuskokemusta tai minkäänlaista koulutusta opettajan työhön en aloittaessani omistanut. Valmennuskurssin opettaminen toimikin eräänlaisena työharjoitteluna opettajan työstä - ja opettavainen harjoittelujakso se olikin!
Täyttääkseni opetukselle asetetut laadulliset sekä sisällölliset kriteerit ja onnistuakseni vastaamaan kurssilaisille annettuihin lupauksiin kurssin sisällöstä ja opetuksen tasosta jouduin työskentelemään erittäin kovasti koko kevään ajan. Käytännössä tein noin viisinkertaisen määrän työtunteja suhteutettuna palkkaan oikeuttaviin tunteihin. Tällä työmäärällä onnistuin kuin onnistuinkin tavoittamaan työlleni asetetut vaatimukset ja säilyttämään kurssilaisten edessä illuusion asiantuntemuksestani. Kokonaisuudessaan kurssi menikin mielestäni olosuhteisiin nähden hyvin. Merkille pantavaa on kuitenkin se, että kurssilaisille luvattu asiantuntijapalvelu ei synny tämän vähemmällä työmäärällä. Palkkaan oikeuttavien tuntien ylittyessä jo kurssin ensimmäisten viikkojen aikana, on selvää, että sekä opettajan motivaatio että opetuksen laatu voivat kärsiä kurssin edetessä. Toinen selitys tälle on uupumus, joka on seurausta väärin mitoitetuista voimavaroista. Käsitin työni alkaessa, että olin sitoutunut osa-aikaiseen työhön, jonka rinnalla opintojen edistäminen olisi mahdollista. Käytännössä kuitenkin työskentelin täysipäiväisesti usean viikon ajan. Opintoni jäivät kesken.
Valmennuskursseja on moneen lähtöön. Niin on varmasti myös valmennuskurssijärjestäjiä, opettajia sekä heidän kokemuksiaan. Kaiketi useimmiten kurssit vastaavat tarkoitustaan ja palvelevat asiakkaitaan riittävän hyvin. Muutenhan tällainen liiketoiminta ei olisi mahdollista. Oman hyvin henkilökohtaisen kokemukseni pohjalta kannustaisin kuitenkin kutakin valmennuskurssiyritysten kanssa tekemisissä olevaa haastamaan kurssijärjestäjät toimimaan eettisyyden ja rehellisyyden periaatteita noudattaen. Se, että asiakkaat (kurssilaiset) ainakin minun tapauksessani saivat kurssilta rahoilleen vastinetta, edellytti sitä, että työnantaja hyödynsi työhönottovaiheessa kaikki tunnetut suostuttelu- ja myyntikikat ja lisäksi pyöristeli totuutta ja jätti joitakin faktoja kertomatta. Taloudellisen korvauksen riittämättömyydestä ei tarvinne tässä kohtaa enää toistamiseen mainita.
Mielestäni oman kurssini osalta vääryyttä tehtiin sekä kurssilaisia että opettajaa kohtaan. Kurssilaiset eivät tienneet asiantuntijana esitellyn opettajan vastaavan pätevyydeltään ja palkkaukseltaan lähinnä harjoittelijaa. Rekrytoinnissa puolestaan järjestelmällisesti hyödynnetään nuorten, kokemattomien työnhakijoiden tietämättömyyttä ja sinisilmäisyyttä. Kehoitan jokaista tulevaa valmennuskurssiopettajaa tarkistuttamaan sopimusehdot jollakin työoikeuden asiantuntijalla ennen sopimuksen allekirjoittamista. Mikäli työstä maksettaisiin asianmukainen korvaus työntekijöille, kävisi valmennuskurssitoiminta kaiketi monien kurssien osalta mahdottomaksi. Tämän ongelman kanssa opettajat ovat tällä hetkellä melko yksin, sillä toiminnan jatkuminen ja kurssien toteutuminen lienee kuitenkin jollakin tasolla kaikkien tahojen edun mukaista."
Tunnen ihmisiä jotka kävi viime keväänä saman kurssinjärjestäjän kurssin eikä sanonu siitä mitään pahaa vaan päinvastoin kehu ja sieltähän saa kurssimateriaalit jotka on sen kurssintarjoajan tekemät eikä kurssin opettajan itsensä. Sitä paitsi mulle alan opiskelijasta jota voisin tutoriks pyytää ei oo mitään apua koska lääkiksen pääsykokeessa ei kysytä lääketiedettä vaan fysiikkaa kemiaa ja bilsaa.
En myöskään tässä aloituksessa kysynyt kannattaako minun mennä valmennuskurssille vaiko ei, olen maksanut kurssin jo ja olen sinne menossa. Uskon että vaikka valmennuskurssi ei olisikaan niin hyödyllinen kun mitä sillä hinnalla voisi odottaa, on se silti hyödyllisempi kuin etten menisi sinne ollenkaan. Tässä aloituksessa tiedustelin vain valmennuskurssin vaikutusta työmarkkinatukeen ja edelleen kaipailisin siihen vastauksia, en muuta :)
Kyllä sinä työmarkkinatuen saat, koska 1 koulutus ei ole tutkintoon johtavaa 2 ei ole sitovaa eli ei estä kokoaikatyön vastaanottamista ja 3 Ei kerry opintopisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä työmarkkinatuen saat, koska 1 koulutus ei ole tutkintoon johtavaa 2 ei ole sitovaa eli ei estä kokoaikatyön vastaanottamista ja 3 Ei kerry opintopisteitä.
Kiitos paljon tästä!! Tämä auttoi :)
Mihin sua valmennetaan?