Millainen olisi unelmiesi joulu vs. Millainen on tuleva joulusi?
Unelmani olisi päästä miehen kanssa kahdestaan hotelliin vaikka 23-26 joulukuuta. Syötäisiin ja rentouduttaisiin ilman mitään hössötystä.
Todellisuus: sukulaisjoulu, lahjojen ostamista, stressiä, ärsyttäviä sukulaisia.. matkustamista, pakollisia vierailuja.. kamalasti leipomista ym.
Kommentit (14)
Unelmajouluni on oikeastaan juuri sellainen kuin jouluni onkin.
Yhdessä oloa pienen perheeni kanssa rakkaassa kodissa joulutunnelmissa. Ollaan kaikki jouluhömppiä. Minä mies teinipoika ja siskoni joukon jatkona.
Unelmajoulu: iso sukujuhla. Valtavasti leipomista, jouluperinteitä, joku ulkotapahtuma.
Todellisuus: joulu yksin kerrostalokämpässä.
En ole ikinä saanut viettää oikeata sukujoulua. Olen kasvanut alkoholistiperheessä, joulu tehtiin minibudjetilla. Puuro, laatikot ja valmis kinkkuleike. Tortut ja piparit. Yksi halpis konvehti. Siinä se. Ei edes pukeuduttu juhlavaatteisiin. Aattoaamulla ne yritti esittää kunnollista perhettä. Illalla jo ryypättiin.
Unelmana olisi rauhallinen kahdestaan miehen kanssa jossain lämpimässä, hyvää ruokaa ja lasi pari viiniä. Nähtävyyksien katselua, auringosta nauttimista ja rentoutumista.
Todellisuus: aattona ajetaan ensin 80km anoppilaan, juodaan kahvit. Siitä 45km katsomaan ensin isääni yhdelle osastolle ja sitten äitiä toiselle. Joulupäivä ja tapaninpäivä menee muissa sukulaisissa, koska kun "Ollaan jo niin vanhoja, ties vaikka ois meidän viimeinen joulu, kyllähän te nyt meillä käytte". Kotona ollaan iltayhdeksältä, rättiväsyneinä ja nälkäisinä. Käydään saunassa ja ryömitään sänkyyn vannoen että ensi vuonna tehdään niinkuin itse halutaan (ja kuitenkin taas toistetaan sama kuvio)
Viettää vain kotona miehen kanssa katsoen elokuvia ja vähän pelailla pleikkarilla yms rentoa. Hyvää ruokaa ja viiniä
Todellisuus konservatiivisten appivanhempien seurassa, jossa jäykkänä syömässä kinkkua ja perunaa ja toivoen että saan jouluruuat alas (en pidä yhtään jouluruuista). Ja eri huoneissa nukumme miehen kanssa "koska ei seksiä ennen avioliittoa"
Toinen vaihtoehto on oman perheen seurassa johon kuuluu siskoni 3 yli jännittynyttä Lasta joka purkautuu tarpeettomalla säheltämisellä ja äänen lujuudella. Jonka seuraaminen on kaikkea muuta kuin rentoa ja kivaa.
Unelma: yksin reissussa jossain sellaisessa maassa, missä joulua ei vietetä, eikä sitä huomaa millään tavalla.
Totuus: sama.
Aikuisena ihmisenä saan onneksi itse valita miten aikani vietän.
Minua jaksaa hämmästyttää, että miksi aikuiset ihmiset valittavat sitä, että pitää viettää sukujoulua, vaikka oikeasti haluaisi olla oman perheen kesken.
Käydään miehen kanssa sukulaisissa ja se on ihan ok. Mutta jos minä saisin päättää niin ei lahjoja ollenkaan, ei joululauluja, ei televisiota eikä turhaa stressiä, kiirettä ja hössötystä.
Tykkään kokata, mutta meidän suvussa syödään vaan niitä valmislaatikoita. Olen kasvissyöjä. Olisi ihanaa tehdä porukalla ruokaa, ja niin, että tehtäisi myös kasvisruokia ja kaikki voisi syödä niitäkin. Oikeassa elämässä kaikki on niin ennakkoluuloisia ja kaavoihin kangistuneita että minä syön omat ruokani yksin kuunnellen vittuilua, eikä mitään uutta suostuta maistamaan.
Voishan sitä joskus tosiaan niinkin joulunsa viettää. Aina en kuitenkaan tahtoisi toteuttaa hotellijoulua. Perinteinen kotijoulu perheen ja mummin kanssa vasn on se ykkösjuttu!
Unelmajoulu puhtaassa ja siistissä, koristellussa ja hyväntuoksuisessa avarassa omassa kodissa perheen ja sukulaisten kanssa. Omilla säännöillä, omilla aikatauluilla, ilman suorituspaineita, kiukuttelua, riitelyä tai hylätyksi tulemisen tunnetta. Sellainen joulu kerrankin tulossa, poikani, vanhempieni, tätini ja veljeni kanssa, ilman eksää. Eka joulu, jolloin emännöin joulua "vieraille" (eli sukulaisille). Odotan!
Minäkin tahtoisin rentoilla kotona pyjamassa viikon konvehteja mutustellen ja perheen kanssa sohvalla köllötellen.
Sukujoulu joudutaan kuitenkin suorittamaan. Siksi, ettei mummoille tulisi paha mieli.
Pitäisi ehkä kokeilla kompromissia, ja moikata ne anopit mahdollisimman nopeasti..
Unelma: yksin, omassa rauhassa, itselle ostettu joku hyvä kirja ja jotain hyvää ruokaa (ei perinneruokia). Ei yhtään perinteistä jouluhöpötystä.
Todellisuus: sama kuin unelma.
Jotkut ne vaan tekee elämästään sellaisen, kuin itse haluavat. :)
Kotona yksin kissojen kanssa pyjamassa suklaata syöden ja telkkaria katsoen. En edes toivo mitään muuta. Lahjojakin saan kun vanhemmat lähettää.
Voittaisin Lotossa ennen joulua, ja päästäisin kaikki rakkaat ihmiset veloistaan (13 ihmistä/pariskuntaa/perhettä). Läheisimmilleni hankkisin jonkin merkityksellisen lahjan, johon ei nyt ole varaa. Rakkaiden lapsille perustaisin säästötilit, joihin laittaisin mojovan summan odottamaan.
Aatto olisi stressitön. Kokoontuisimme lähimmäisten kanssa viettämään ihanaa aikaa yhdessä. Ei mitään sen kummempaa, kaikilla vain olisi tietoisuus siitä, että enää ei tarvitse rahasta stressata.
Nyt ostelen lähinnä kirjoja kirpputorilta lahjoiksi. Yhtään ylimääräistä ei ole. Aattona pääsen kyllä lähimmäisten kanssa viettämään aikaa. Se on ihanaa.
T. Käteen 650 € / kk
Perhejoulu tai sukujoulu, joulukuusi, ruokapöytä, yhdessäoloa.
Sensijaan vietän jo 10. jouluni yksin sinkkutaloudessa. Jouluruoka on laatikkopunkkua.