Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten hoidon taso

Vierailija
24.11.2017 |

Poliitikot puhuvat ikääntyvästä väestöstä.
Aika iso ryhmä. Me kuulumme siihen kaikki.

Olen asunut 2 päivää dementiakodissa. Olin mummini luona vierailulla. Yleensä laitoksessa ei omaiset yöpyneet, mutta mut majoitettiin poikkeuksellisena suosionosoituksena ikkunattomaan varastohuoneeseen.

Kun omaiset käyvät suunnitellulla lyhyellä vierailulla, asukas nostetaan vuoteesta hyvissä ajoin. Hänet pestään, ruokitaan, puetaan parhaisiin vaatteisiin. Silti näky on yleensä karu.

Mutta mulla oli ainutlaatuinen tilaisuus nähdä kulissien taakse. Vanhuksista dementoituneet ovat haavoittuvimpia. He eivät valita huonosta kohtelusta eivätkä pysty kertomaan siitä eteenpäin. Heille voi syöttää vaikka koiranruokaa, jättää mätänemään opiaateissa ja vaipoissa.

Ruokailusta. En koskaan unohda ensimmäisen iltani päivällistä. Se oli velliksi keitettyä pussiperunamuusia. Juomana vedenmakuista mehua ja pala valkoista paahtoleipää.
Muut ruoat olivat samaa tasoa. Yksipuolista höttöä. Kotiin päästyäni muistan tärisseeni sekä kiukusta että nälästä. Hyökkäsin sutena tuoreiden kasvisten, hedelmien, kinkun ja ruisleivän kimppuun.

Olen minä nähnyt paljon muutakin. Vaaratilanteita, tappeluita, sitä miten hoitajat katoavat pitkäksi aikaa yhdessä tauolle. Sellaista pääsee todistamaan silloin, kun tulee unohdetuksi sohvannurkkaan.

On tavallista, että dementoituneen kunto romahtaa hoitokotiin joutumisen jälkeen. Niin kävi mummillekin. Ei hän elänyt enää kovin kauan. Sitä on vieläkin tuskallista muistella. Voin lohduttautua vain sillä, että tein mummin hyväksi kauan niin paljon kuin voin.

Itse asiassa pelastin varmaan kerran hänen henkensä, vain olemalla paikalla oikeaan aikaan. Silloin mummin luona kävi kotisairaanhoito monta kertaa päivässä. Soitin mummille. Hän sopotti kummallisesti puhelimessa. Sanat eivät kulkeneet. Muutaman tunnin päästä ehdin mummin luo. Hän hääräili keittiössä. Siellä oli pyykkipulveria, raakoja porkkanoita ja rättejä yhtaikaa työn alla. En saanut mummin puheesta selkoa. Olin kauhistunut. Luulin että dementia oli vain harpannut eteenpäin. Mutta koska kotisairaanhoitajat kävivät, luulin typerästi että mummia hoidetaan ammattitaidolla. Enkä ollut koskaan nähnyt ihmistä, joka on saanut juuri aivoverenvuodon saanutta ihmistä.

Kolme hoitajaa kävi, antoi lääkkeet, "tarkisti voinnin!", eikä yksikään reagoinut sekavaan puheeseen ja käytökseen. Seuraavan aamun hoitajan juoksin rappukäytävään kiinni ja pyysin palaamaan, koska mummi oli yhtäkkiä sekava. Silloin alettiin katsella, mitata ja noteerata. Vein mummin lääkäriin ja sieltä matka jatkui saman tien keskussairaalaan. Oli sattunut aivoverenvuoto.

Tällaista on elämä lottovoittomaa Suomessa, jossa on kattava ja korkeatasoinen sairaanhoito.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestön ikääntyessä vanhuksen vointia ehkä seurataan vain älylaitteiden välityksellä. Sekava vanhus ei edes pääse sairaalaan koska siellä ei ole tilaa puhumattakaan siitä että hänelle tehtäisiin mitään tutkimuksia. Liian vanha, ei kannata.

Vierailija
2/5 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhusten luona silloin tällöin yövytään vaikka he asuisivat palvelutalossa. Tosin hiukan erikoista että majoittauduit varastossa etkä mummisi huoneessa tai asunnossa. Lisäksi omaiset tulevat usein kyllä omin eväin eivätkä syö vanhusten maksamia ruokia, usein tuovat lisäksi hedelmiä, marjoja tai kasviksia myös sille omalle omaiselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu ihmisryhmä voisi olla 85% aliravittuna ilman hirveää hulabaloota?

Miten on mahdollista, että "hoidossa" olevat ovat aliravittuja?

Vierailija
4/5 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muu ihmisryhmä voisi olla 85% aliravittuna ilman hirveää hulabaloota?

Aliravitsemusta esiintyy

– sairaaloissa joka neljännellä

– vanhainkodeissa ja hoivakodeissa yhdellä kolmesta

– kotona asuvista joka kolmannella

– kotihoidon piirissä yli 80 prosentilla

Aliravitsemuksen syitä

1. Vääränlainen ruoka syödään sitä mitä on tottuttu syömään eli mm. puuroja, vanhus tarvitsisi kuitenkin usein enemmän proteiineja kuin työikäinen.

2. Yksinäisyys ei houkuta syömään.

4. Nielemisvaikeudet ja huonot hampaat vaikeuttavat syömistä.

5. Myös ruoansulatus ja ruoan imeytyminen saattavat olla häiriintyneitä.

6. Tietämättömyys. On tutkittu, että kun mies jää omaishoitajaksi, hänellä ei useinkaan ole aavistusta, mitä täysipainoinen ravinto merkitsee. (ei sitä aina tiedosta naisetkaan)

http://seniorinfo.fi/ikaantyneiden-aliravitsemus/

Vierailija
5/5 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vanhainkodissa töissä ja meillä on kyllä aika runsaat ja monipuoliset ateriat tarjolla. Silti monikaan ei syö kunnolla, koska erinäköiset syyt ovat vieneet ruokahalun.. Meillä myös hoidetaan pesut ja pukemiset aina kunnolla ja ylös nostetaan asukkaan voinnin ja resurssien salliessa. Perushoito ei ole millään tavalla sidottu siihen koska omaiset käyvät. Saisivat vaan käydä useammin, eikä vaan joskus ja jouluna..