Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moukkaa puhua joululahjaostoksista ihmiselle, jolle ei aio ostaa joululahjaa

Vierailija
24.11.2017 |

Miksi ihmiset hehkuttavat sellaisille menevänsä joululahjaostoksille, joille eivät kuitenkaan aio joululahjaa sieltä hankkia? Minusta tuo on todella töykeää. Etenkin muutama ystäväni on joka joulu monta kertaa vihjaillut milloin olevansa jouluostoksilla, milloin "tontun tehtävissä"(=sama asia) ja milloin hykerrellyt, kuinka hyviä joululahjoja on ostanut. Mitäpä siihen sanomaan, aijaa? Itse otin sen vihjailun joskus siten, että hän tahtoo vihjata hankkivansa minulle joululahjan ja vihjailee tästä, jotta itsekin tajuan hankkia lahjan hänelle. No minä olen hankkinut hänelle lahjan muutamanakin vuonna, hän ei ikinä minulle. Silti nuo puheet jatkuvat eikä hän ole ainut noita vihjaileva henkilö ystäväpiirissäni.

Muksuna ainakin omassa kaveriporukassani noilla joululahjaostosvihjailuilla kerrottiin kavereille, että saatiin vanhemmilta lupa hankkia heille jotain lahjaksi ja olimme todella innoissamme siitä. Kaverit tajusivat tämän vihjeen ja hekin hankkivat minulle jotain lahjaksi. Niille etäisimmille kavereille ei todellakaan vihjailtu joululahjaostoksista, joille ei saatu lupaa hankkia lahjaa. Tietenkään. Tämä käytössääntö vaan on nykyään aikuisilta pahasti hukassa.

Eli mikä tuon vihjailun pointti on? Leuhkia, miten hyvä ihminen henkilö on niitä hänen oikeita ystäviä kohtaan, joiden vuoksi näkee vaivaa ja laittaa rahaa hankkiakseen joululahjoja heille?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aikuiset ihmiset eivät osta lahjoja kavereilleen, joten tuskin edes ajattelivat, että voisit luulla heidän vihjailevan. Minä ostan lahjoja lapsille, kummilapsille, puolisolle ja vanhemmille. Ja voisin ihan hyvin jutella tästä kavereille, eikä tulisi edes mieleen, että he kuvittelisivat lahjojen tulevan heille.

Vierailija
2/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteat vaan, että onneksi teillä ei ole keskenään tapana vaihdella joululahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sulle puhua ensi kesän ulkomaanmatkasta, jos ei ole ostanut matkaa myös sulle? Voiko sulle puhua jouluruuista, jos ei aio kutsua sua jouluksi syömään? Voiko sulle puhua viikkosiivoojan palkkaamisesta, jos ei aio palkata viikkosiivoojaa myös sinulle? Voiko sulle puhua kampaajalle menosta, jos ei aio maksaa kampaamokäyntiä myös sulle ? Voiko sulle puhua koiran hankkimisesta, jos ei aio hankkia koiraa myös sulle?

Vierailija
4/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muiden kaveripiireissä ole muka nuorena ollut tuollaista vihjailua, jolla nimenomaan kerrotaan siitä, että nyt saatiin vanhemmilta lupa hankkia joululahja just sulle? Minun kavereideni kanssa tämä oli ihan vuosia käytössä useamman ihmisen kanssa. Siksi ihmetyttää nykyäänkin puheet joululahjaostoksista ja "tontun tehtävistä" jos ei aio kyseiselle ihmiselle hankkia joululahjaa. Miksi niistä puhutaan sitten jos kerran ei ole tuota vihjailutarkoitusta?

Tietenkään mitkään muut asiat eivät liity tähän. Mitkään lomamatkan tai muut. Kuka nyt olettaisi pääsevänsä toisen lomamatkoille mukaan. Sen sijaan joululahjoja nyt ostellaan ihan kenelle vaan.

ap

Vierailija
5/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai jouluostoksilla käynnistä voi puhua ja kertoa, ihan niinkuin muistakin normaaleista asioista? Oudompaa olisi, jos ei voisi puhua. 

Vierailija
6/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap asperger?

Vierailija
7/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat puheet nimenomaan vihjailuna?

Kyllä minä ainakin tähän aikaan vuodesta puhun lähes kaikkien kanssa joululahjaostoksista: perheen, kavereiden, työkavereiden, jopa asiakkaiden kanssa. Ja ostan lahjat "vain" perheelle sekä muutamalle läheisemmälle ystävälle joiden kanssa ollaan ihan suullisesti sovittu, että lahjat ostetaan (eli ei tarvitse savumerkein tai morsetuskoodilla yrittää vihjailla lahjamahdollisuudesta). Ei ole tullut pieneen mieleenkään, että joku  ihminen ottaisi tämän lahjakeskustelun vihjeenä siitä, että aion ostaa hänelle lahjan. 

Kai tällaisista nyt voi puhua suoraan? Eikä se automaattisesti tarkoita sitä, että jos minä löydän jonkun kivan jutun jollekulle että olettaisin vastavuoroisesti saavani lahjan takaisin. Minulle tärkeintä on nimenomaan se antaminen ja se, että toista voi ilahduttaa jollain merkityksellisellä jutulla. 

Vierailija
8/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap asperger?

Kuulehan, aspergerit nimenomaan eivät tajua suorimpiakaan vihjailuja vaan heille pitää olla suoraa puhetta tyyliin "aion hankkia sinulle joululahjan". Ikävää ihan kaikkien kannalta, että asperger-kortti vedetään aina mukaan jos joku käyttäytyy oudosti. Eli ei, ei ole aspergeria eikä ollut noilla kavereillakaan, joiden kesken vihjailtiin lapsena joululahjojen hankinnasta. Sen sijaan työssäni olen ollut paljon tekemisissä aspergerien kanssa.

ap

Vierailija
9/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut moisesta vihjailutyylistä, enkä todellakaan ole olettanut että joululahjaostoksista puhuminen tarkoittaisi että ollaan juuri sille kuulijalle ostamassa lahjoja. Sulla on ap nyt ihan omat säännöt, enkä usko että kukaan noista tuttavistasi hoksaa ollenkaan että ymmärrät ihan väärin heidän normaalin juttelunsa.

Vierailija
10/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään vihjailua ole, mutta itse en kyllä kehtaisi jättää minua useita kertoja lahjonutta ihmistä lahjatta.

Vierailija
11/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muiden kaveripiireissä ole muka nuorena ollut tuollaista vihjailua, jolla nimenomaan kerrotaan siitä, että nyt saatiin vanhemmilta lupa hankkia joululahja just sulle? Minun kavereideni kanssa tämä oli ihan vuosia käytössä useamman ihmisen kanssa. Siksi ihmetyttää nykyäänkin puheet joululahjaostoksista ja "tontun tehtävistä" jos ei aio kyseiselle ihmiselle hankkia joululahjaa. Miksi niistä puhutaan sitten jos kerran ei ole tuota vihjailutarkoitusta?

Tietenkään mitkään muut asiat eivät liity tähän. Mitkään lomamatkan tai muut. Kuka nyt olettaisi pääsevänsä toisen lomamatkoille mukaan. Sen sijaan joululahjoja nyt ostellaan ihan kenelle vaan.

ap

En minä lapsenakaan vihjaillut. Sovittiin suoraan jos sovittiin. Enkä kysynyt vanhemmilta lupaa, kyllä minä sain rahoillani ostaa joululahjoja kenelle halusin.

Vierailija
12/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lienee osapäiväautisti kun ottaa kevyen keskustelun noin tosissaan ja loukkaantuu syyttä suotta. Mahtaa olla vaikeaa elämä.

Vierailija
13/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole ollut tapana moinen vihjailu ikinä. Sä tulkkaat liikaa ja olet ihan vastuussa itse siitä miten muiden puheet ymmärrät. Et sä ole mikään maailman napa ja kaikkien paras kaveri jolle pitää lahja hankkia. Sosiaalisesti kyvytön yksilö. Tuollainen on kevyttä jutustelua eikä tarkoita sitä että sulle ollaan ostamassa lahjaa. En ole naurettavampaa hetkeen lukenut aikuisen ihmisen näppikseltä. Kasva aikuiseksi.

Vierailija
14/14 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ole ikinä koskaan sopinut kenenkään kanssa "lahjojen vaihtamisesta".

Kuulostaa hölmöltä jopa lasten hommaksi, saati aikuisten.