Rumuuteni tuhoaa kaiken muunkin elämäni
Minulla ei ole ollut koskaan onnellista parisuhdetta (kaksi väkivaltaista ja yksi pettämiseen perustunut säätö vain). Lukuisat kerrat olen ollut yksipuolisesti ihastunut niin miehiin kuin naisiinkin. Olen asunut useammassa eri massa ja ainakin kaikissa niissä tilanne oli suunnilleen sama:: en löytänyt kumppania itselleni, vaikka olin tuolloin 18-23-vuotias ja siis nainen.
Koulussa olin lähes aina kympin oppilas. Mensan testissä sain sen verran hyvät pisteet, että pääsisin ko. järjestön jäseneksi. Pääsin opiskelemaan helposti useampaankin hyvään yliopistoon vaikeapääsyistä alaa, mutta opiskelut takkusivat siksi, kun olin jatkuvasti itsetuhoinen ja elämäni tuntui merkityksettömältä.
Olen päässyt ihan hyviin työpaikkoihinkin, tosin en uskalla hakea mitään sosiaalisuutta korostavaa ja sosiaalisessa mielessä vaativaa työtä. Töissäkin junnaan vuosikaudet samassa työssä turhautuneena, kun en uskalla hakea mitään haastavaa, kun pelkään, että fyysinen olemukseni ei vain riitä sen sosiaalisen puolen lisäksi.
Olisin parisuhteessa uskollinen, rakastava, hellä, ymmärtäväinen ja tekisin parhaani. Haluaisin muuttua sen puolison toiveiden mukaisesti. Työssä samalla idealla toimisin siten, että olisin firmalle ja tiimille lojaali, ahkera, luova, ideoiva työntekijä. Mulla olisi ideoita erittäinkin paljon, mutta olen tyyppinä vääränlainen. En mä pysty, kun näytän niin rumalta ja jännitän sosiaalisia tilanteita. Olen nolo ja häpeän sekä vihaan itseäni. Mitä teen?
Kommentit (38)
Ei tuossa ole mitään ahdistavaa. Olet vain narsistinen huomionkerjääjä.
Vierailija kirjoitti:
se vasta on epäreilua kirjoitti:
Rumatkin naiset löytää kyllä miehen jos uskaltavat tehdä aloitteen. Muuten voi toki olla vähän hiljaisempaa.
Sen sijaan ruma mies tuskin löytää ketään vaikka tekisi aloitteenkin....
Näin valitettavasti.No höpö höpö. Kaupungilla näkee jatkuvasti rumia miehiä joilla nainen käsipuolessa.
Mutta jos mies on lisäksi vielä pienileukainen, lyhyt ja kimeä-ääninen, niin sitten jää kyllä ilman naista ja parisuhdetta. :(
Vierailija kirjoitti:
Rumatkin naiset löytää kyllä miehen jos uskaltavat tehdä aloitteen. Muuten voi toki olla vähän hiljaisempaa.
Näin valitettavasti.No höpö höpö. Kaupungilla näkee jatkuvasti rumia miehiä joilla nainen käsipuolessa.
Se on totta, mutta rumia naisia näkee harvoin missään. Suomessa naisilla on sopusuhtaiset, siropiirteiset, pyöreähköt kasvot ja siis itse en ole sellaisen näköinen valitettavasti. Itse olen yksi niistä harvoista rumiluksista, kasvonpiirteiltäni persoonallisen näköinen friikki, vaikka yritänkin pukeutua ja meikata huomaamattoman siististi. Eipä sillä omalla yrittämiselläni ole mitään väliä, kun kasvonpiirteet ovat hirveät. Olen ns. petolinnun pee ja minua kohtaan ei voi kukaan tuntea rakkautta tai välittämistä, ei edes oma äitini koskaan tuntenut. Olin lapsesta lähtien oudon näköinen friikki (liian erikoisen näköinen nenä, paksut huulet ja isohko suu - yök). Vihaan itseäni ja yököttelen itsekin, kun katson peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos mies on lisäksi vielä pienileukainen, lyhyt ja kimeä-ääninen, niin sitten jää kyllä ilman naista ja parisuhdetta. :(
Kuulostaa Hjallikselta. Toki tällä on muita avuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheltä löytyy massia ja asennetta, niin kyllä jokainen mies naisen saa. Naisella ei auta raha tai asenne tai mikään muu kuin ulkoinen olemus.
Ja just mun piirteitä on hankalaa korjata. Miten isosta suusta saisi pienemmän? En saisi varmaankaan hymyillä. Ja huultenohentamisleikkauksia en ole nähnyt tehtävän missään. Nenäleikkauksetkin ovat melko kalliita. Ja poskipäidenpienennysleikkauksiakaan en ole nähnyt missään. Multa pitäisi siis hioa poskipäitä pienemmiksi/litteämmiksi ja pienentää suuta ja huulia sekä uusia nenä ihan kokonaan keskiverromman näköiseksi (suoraksi, kapeaksi, pienehköksi).
Ai niin, reilusti isomman leuankin tarvitsisin. Ideaalitavoite olisi Heidi Montag (nykyään, operaatioiden jälkeen), joka hänkin on kyllä todella leikelty.
Vierailija kirjoitti:
Ja just mun piirteitä on hankalaa korjata. Miten isosta suusta saisi pienemmän? En saisi varmaankaan hymyillä. Ja huultenohentamisleikkauksia en ole nähnyt tehtävän missään. Nenäleikkauksetkin ovat melko kalliita. Ja poskipäidenpienennysleikkauksiakaan en ole nähnyt missään. Multa pitäisi siis hioa poskipäitä pienemmiksi/litteämmiksi ja pienentää suuta ja huulia sekä uusia nenä ihan kokonaan keskiverromman näköiseksi (suoraksi, kapeaksi, pienehköksi).
Paksut huulet ovat muotia. Mitä vikaa isoissa poskipäissä on?
Minusta kuulostaa siltä, että ongelmasi ovat lähinnä psyykkisellä puolella ja itsetunnon alueella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut koskaan onnellista parisuhdetta (kaksi väkivaltaista ja yksi pettämiseen perustunut säätö vain).
Haluaisin muuttua sen puolison toiveiden mukaisesti.
Huomaatko virheellisen asenteesi?
On vaikeaa puhua rumuudesta ja rumuudesta.
Jos katsellaan esimerkiksi ihmisjoukkoa ja arvioidaan heidän kasvojaan, melko moni nainen ja mies voidaan arvioida kohtuullisen helposti akselille kaunis/komea - ruma. Osa ihmisistä sijoittuu väistämättä asteikon häntäpäähän. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteivätkö he olisi ainakin suurimman osan mielestä vähintään ns. siedettävän näköisiä, eivätpähän vain ole erityisen miellyttävän näköisiä.
Sitten on se ryhmä, joka ei edes pääse tälle akselille tai asteikolle. Heitä ei ehkä välttämättä edes huomata, koska he eivät liiku usein julkisesti - tai jos liikkuvat, he tekevät sen usein mahdollisimman huomaamattomasti. Tämän ryhmän edustajia aikuiset eivät yleensä katso silmiin, heitä pikkulapset säikähtävät. Heidän joukkoonsa kuuluvat fyysisesti vammautuneet, kehitysvammaisina syntyneet ja yksinkertaisesti todella rumat ihmiset, ihmiset, joiden kasvojen osalta voidaan puhua jo huomattavasta kosmeettisesta haitasta.
Työpaikassani on ollut kaksi sellaista henkilöä työllistettyinä, jotka kuuluvat tähän vihoviimeiseen kategoriaan. Molemmat todella ahkeria, todella ujoja ja käytännössä heidän ulkonäkövirheensä on "vammauttanut" heidät sosiaalisesti. On ollut todella surullista nähdä, kuinka heidän koko olemassaolonsa tuntuu huokuvan pelkoa ja häpeää siitä, että on olemassa.
"Rumuudesta" ja rumuudesta puhuttaessa pitää siis muistaa se, että suurin osa "rumista" ihmisistä ei oikeasti ole rumia - he vain sattuvat olemaan vähemmän viehättäviä. Taas ne, jotka ovat aidosti rumia, kantavat todella suurta taakkaa, käytännössä fyysistä vammaa, joka on heidän kasvoissaan.
Entisaikoina terveydenhuollon ja hygienian puutteessa näitä viimeksi mainittuja ihmisiä oli paljon enemmän, mutta sitä hätkähdyttävämpiä he ovat nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostat kauniilta tämän kuvauksen perusteella.
Googlaa BDD. Sinulla saattaisi olla se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini epäili, että mulla olisi kyseinen probleema. Mutta en mä kyllä perinteisellä tavalla kauniskaan ole. Sillä todennäköisesti se olisi jossain vaiheessa elämääni käynyt niin selväksi, ettei mun tarvitsisi pohdiskella tällaisia. Ja ihmissuhderintamalla olisi ollut hieman aktiivisempaa. Nyt sain olla vuosikaudet sinkkuna "parhaassa naimaiässäkin" eli parikymppisenä ja päädyin ainoastaan hyväksikäyttöä muistuttavaan suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini epäili, että mulla olisi kyseinen probleema. Mutta en mä kyllä perinteisellä tavalla kauniskaan ole. Sillä todennäköisesti se olisi jossain vaiheessa elämääni käynyt niin selväksi, ettei mun tarvitsisi pohdiskella tällaisia. Ja ihmissuhderintamalla olisi ollut hieman aktiivisempaa. Nyt sain olla vuosikaudet sinkkuna "parhaassa naimaiässäkin" eli parikymppisenä ja päädyin ainoastaan hyväksikäyttöä muistuttavaan suhteeseen.
Jos kaverisi tuota epäili niin silloin olet ihan kaunis tai et ainakaan ruma.
Kyllä nuo ongelmasi johtuvat jostain muusta kuin ulkonäöstä. Suosittelen terapiaa, siellä varmaan selviää itsetunto-ongelmasi syyt.
Vierailija kirjoitti:
Ruman naisen tulee pärjätä omillaan, niin se on.
Puppua taas. Ei niin rumaa naista olekaan, etteikö saisi miestä. Nettideittimaailmassakin on yhtä naista kohti noin 50 miestä, siitä vain valkkaamaan. Itse olen Anu Saagimin elävä painajainen eli pyöreä meikitön suomalaisnainen, mutta miehiä riittäisi niin pari- kuin irtosuhteisiinkin, ihan näkökyvyn omaavia miehiä. :D Ei pidä väheksyä itseään, veikkaan että se on tämän keskustelun avaajankin ongelma.
Se on sitten eri asia, kannattaako siitä masentua jos miestä ei ole syystä tai toisesta elämään löytynyt. Elämä voi olla todella hienoa myös sinkkuna. Ei pidä antaa oman onnen avaimia toisten ihmisten käsiin.
Ajattele positiivisesti, että tiedät ainakin miltä meistä miehistä tuntuu.
Paitsi että isolla osalla meistä ei ole ollut edes väkivaltaista parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisin apua siihenkin, millaiseksi minun pitäisi muuttua? Olen pähkäillyt tätä ongelmaani teini-ikäisestä lähtien ja kukaan ei vastaa mulle ihan rehellisesti.
Rehellinen vastaus. Ei sinun tarvi eikä kuulu muuttua miksikään. Sinä olet jo täydellinen! Kyse ei ole siitä millaisena muut sinut näkevät, vaan millaisena itse sen teet.
Katso esim. dokumentti What the Bleep Do We Know!? niin alat ymmärtää itseäsi paremmin.
No höpö höpö. Kaupungilla näkee jatkuvasti rumia miehiä joilla nainen käsipuolessa.