Läheisellä Munchausenin syndrooma
Eli läheiseni on n. 20-vuotiaasta asti sepittänyt itselleen sairauksia. Hänellä on useita lääkityksiä, turhaan. Hänelle on tehty myös leikkauksia, turhaan. En nyt tässä voi tarkemmin kertoa miten leikkauksen voi tehdä turhaan, mutta kyllä voi kunhan potilas asiaa tarpeeksi vaatii. Hän on TOIVONUT itselleen vuosikausia esim. silmälaseja, silmälappua, hammasrautoja(!), astmapiippua, kävelykeppejä, kipsiä, pyörätuolia ym. Ei ole hankkinut varmaan siksi, kun on kuitenkin todella turhamainen. Käy yksityisillä, työterveydessä, ym. On ainakin kerran "jäänyt kiinni", ja lääkäri oli kuitannut silloisen vaivan henkisenä. Tästä ystäväni oli todella hämmästynyt ja meni uudelle lääkärille siitä suoraan tietenkin ja pääsi haluamiinsa tutkimuksiin, esim. magneettikuviin. Kun kyllästyy vanhaan diagnoosiinsa/ei saa kehitettyä diagnoosia haluamaansa suuntaan hän vaihtaa sairautta. Koska haluaa huomiota epätavallisen paljon ja kaikilta, hän kertoo "sairauksistaan" avoimesti. Olenkin miettinyt, kuinka moni muu on asian laidan tajunnut, varsinkin kun edellinen sairaus loppuu kuin seinään ja seuraava alkaa heti. Olen seurannut tätä pitkään ja tämä ottaa henkisen kantin päälle. Haluaisin ilmoittaa jonnekin asiasta, mutta pelkään, että paljastun hänelle. Mutta sainpa purettua tänne. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (6)
Palsta psyko on pohdiskellut😆.
Olen kerran nähnyt livenä töissä 15v. Sinulle sitten sattui lähipiiriin ja hetimiten hoksasit.
Tiedoksi: täällä muka muka psykiatrinen mode duunissa, peruskoululapuilla😅😅
Miksi pelkäät että "paljastut hänelle"?
Sinun ei tarvi mennä mukaan hänen hulluuteensa. Sillä psyykkisestä vaivasta siinä on kyse.
Sairaalloinen huomiotarve voi ilmetä vaikka narsismina, jolloin vahingonteko kohdistuu muihin.
Että mikä sitten on parempi.
Auttaisiko, jos et enää huomioisi häntä tai ainakaan niitä sairauksia mitenkään?
3: Olen uupunut jo ajat sitten kuuntelemaan kulloisiakin oireita. Toivon, että lääkäri laskisi 1+1. Toisaalta voihan olla, että joku on tajunnutkin.
Se on Münchhausen.