Eronneet vanhemmat, miten lapset jouluna?
Onko vuorovuosin toisella, vai vaihdetaan jossain välissä? Vai onko joku yhdessä jouluna? Miltä se ensimmäinen joulu yksinään tuntui? Mitä teit silloin?
Kommentit (15)
Lapset ovat aina olleet jouluna mulla, ekoina vuosina isänsäkin oli mukana.
Onko lapset kaipailleet isäänsä jouluna sitten myöhemmin? Onko isälle ollut vaikeaa olla erossa lapsista jouluna?
Ollaan yhdessä kaikki, 3 vuotta erosta. Teeskentelen iloista lasten vuoksi, exä yrittää kähmiä ja minä pitää vähintään metrin etäisyyden.
Lapset äidin luona. Siinä on joulupöydässä mukava syödä pizzaa ja samalla haukkua köyhää ja rumaa isukkia.
Kiitos kysymästä. No mitäs tässä, teinipoika asuu rouvan luona. Menen sinne jouluksi tekemään yhdessä joulukoristelua ja jouluruokia, kuusikin haetaan yhdessä. Joulun vietän osittain siellä. Omassa asunnossani en tee mitään jouluvalmisteluja, vaikka siellä osan joulusta vietänkin. Miksi sitä yksinäinen mies joulua rakentaisi itse keskenään?
Vuorovuosin isällä ja äidillä. Viime vuonna kieltäytyi menemästä isälleen joten äidin luona senkin. Teini-ikä 14v on vähän vaikeaa.
Vuorovuosin joulu ja uusivuosi. Esim. joulu äitillä ja uusvuosi isällä. Seuraavana vuonna toisinpäin. Tietenkin sovittaessa voidaan tehdä poikkeuksia.
Lapsi on minun luona, meillä on aina ollut sukujoulu ja haluaa osallistua siihen.
Asumme lähekkäin joten lapsi viettää isällään ensin jouluaaton aamupäivän puuroineen ja saunoineen, ja lähtee sitten kanssani joulupöytään.
Siitä sitten loput pyhät sovitetaan vaihtelevasti, lapsi viettää isällään ja tämän suvun kanssa joitakin päiviä.
Eka juhlapyhä oli outo, mutta olin niin helpottunut että se oli raitis koska ei enää eksää, ettei se kurjakaan ollut. Vain vähän outo.
Vuorovuosina viettävät aaton ja joulupäivän toisen luona, tapanina sitten vaihtuu. Uusivuosi sen vanhemman luona jolla ei ollut jouluna lapsia.
Näin menty jo seitsemän joulua, lapset 14v ja 2x10v, ensimmäinen erojoulu vietettiin yhdessä. Oltiin muutettu 2kk aiemmin erilleen ja haluttiin tällä viestiä lapsille että me kumpikin haluamme edelleen olla heidän elämässään täysillä mukana. Lähinnä esikoiselle siis.
Tänä vuonna lapset ovat siis minulla joulun. Koulut päättyvät täällä 21. päivä ja menevät siitä suoraan isälleen ja ovat yhden yön, minun luonani sitten 22-26. ja sitten isällään 26-1.
Mutta joo niinä jouluina kun lapset ei ole minulla, ensimmäinen joulu ilman lapsia oli vaikea. Toki. Mutta nopeasti sitä ymmärsi että näin on parasta, lapset ansaitsevat sen tasapuolisuuden ja mikäänhän ei estä viettämästä sitten etukäteen sitä joulua tai jälkeenpäin. Kaikki on mahdollista. Kyllä me usein vietetään vielä kunnon joulua silloin 26 ja 27 päivä.
Vuorovuosin aatto toisella ja joulupäivät toisella. Asutaan niin lähekkäin eikä reissata mihinkään, niin onnistuu hyvin. Kun lapset oli ekan kerran aaton isällään tuntui aika ankealta, mutta sittemmin ollaan opittu viettämään ne aaton juhlallisuudet myös joulupäivänä kummassakin kodissa.
No tuota, kannattaisiko niiltä lapsilta kysyä, onko jotain mieltymyksiä? Mieluummin niin, että esim. jouluaatto toisella ja joulupäivä toisella. Ja joka vuosi aina samoin, niin on mahdollista luoda turvalliset perinteet..
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on minun luona, meillä on aina ollut sukujoulu ja haluaa osallistua siihen.
Asumme lähekkäin joten lapsi viettää isällään ensin jouluaaton aamupäivän puuroineen ja saunoineen, ja lähtee sitten kanssani joulupöytään.
Siitä sitten loput pyhät sovitetaan vaihtelevasti, lapsi viettää isällään ja tämän suvun kanssa joitakin päiviä.Eka juhlapyhä oli outo, mutta olin niin helpottunut että se oli raitis koska ei enää eksää, ettei se kurjakaan ollut. Vain vähän outo.
Tarkennan tätä vielä sen verran että miehen suku ei ole jouluihmisiä. Tavatessani miehen hän ei viettänyt joulua lainkaan, ja hänen sukulaisensa olivat omissa kodeissaan ja tapasivat vasta välipäivinä. Hänen vanhempiensa mielestä joulu on ennen kaikkea uskonnollinen juhla johon ei kuulu hulina ja hömpötys. Minä en halunnut luopua kaikesta jouluhömpötyksestä koska minusta se on ihanaa, ja lapsi on tottunut sellaisiin jouluihin. Ex tietää tämän ja haluaa että lapsella on niihin mahdollisuus. Kaipaa tätä kyllä jouluaattoiltana, mutta asettaa lapsen joulun omansa edelle.
Kyllä lasten toivekin pitäisi olla tärkeä.
Meillä on miehen lapset olleet täällä kolme joulua kokonaan ja tulevan joulun ovat myös. Äitinsä lähtee aina talvella reissuun ystävän/miesystävän kanssa, joten lapset jäävät meille.
Up.