Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista oli saamasi TYÖNOPASTUS?

Vierailija
23.11.2017 |

Taloussanomissa on juttu SPR:n Kontti-kirppareilla tapahtuvasta työnopastuksesta ja esimiesten johtamistavoista:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005461402.html

Millaista työnopastusta sinä sait kun menit töihin? Tuliko työnkuva selväksi? Oliko opastaja asiallinen, neuvoiko kaiken tarvittavan? Entä miten esimiehesi
käyttäytyi sinua kohtaan? Entä oliko esimies reilu vai oliko tyly kyttääjä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kerrottu pitää paikkansa, kohtelu SPR:llä on ollut pöyristyttävää. Pomottaminen ja äärikyttääminen eivät kuulu nykyaikaan. Tuhatkunta uutta työntekijää työhön perehdyttäneenä voin sanoa, että perehdytys on asia, joka pitää hoitaa äärimmäisen huolella.

Siinä tehdään selväksi talon toimintatavat ja työn käytännöt viimeistä piirtoa myöten. Työntekijän oikeudet ja velvollisuudet selvitetään myös tarkasti.

Perehdyttäjä on uutta työntekijää kohtaan diskreetti. Hän säilyttää kohteliaan etäisyyden, ei arvostele virheistä vaan sen sijaan korjaa väärät toimintatavat ja antaa positiivista palautetta aina kun aihetta on. 

Jos lähin esimies käyttäytyy epäkunnioittavasti uutta työntekijää kohtaan, perehdyttäjä antaa esimiehelle kahden kesken palautetta ja vaatii, että esimies muuttaa toimintatapojaan.

Mikäli näin ei tapahdu, perehdyttäjä ottaa yhteyttä asianmukaisiin tahoihin, esim. työsuojeluvaltuutettuun tai päällikköön. Pomo lähtee vaihtoon, jos aihetta on. Näin on meillä menty muutamia vuosikymmeniä. Tarkalleen ottaen kolme.

Vierailija
2/10 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopalla heitettiin työtehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millaistakaan. Kerrottiin mistä löytyy lähdekoodit. Itse sai päätellä niistä loput, mm. mikä tietokanta, palvelin jne. Asiantuntijatehtävien arkea että odotetaan itsenäisyyttä.

Vierailija
4/10 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En millaistakaan. Kerrottiin mistä löytyy lähdekoodit. Itse sai päätellä niistä loput, mm. mikä tietokanta, palvelin jne. Asiantuntijatehtävien arkea että odotetaan itsenäisyyttä.

Kuulostaa aika huonolta. Työhön liittyvät asiat pitää selvittää  kunnolla.  Ap.

Vierailija
5/10 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika huonolta. Työhön liittyvät asiat pitää selvittää  kunnolla.  Ap.

Tämä on suomalainen tyyli: jätetään selviytymään yksin. Pääsisi nopeammin alkuun jos joku olisi läsnä näyttämässä käytännöt, mutta kun täällä pitää olla joka asiassa niin "itsenäisiä". Pöljimmät sitten ylpeilee ettei ole tarvinnut apua mihinkään, vaikka yhdessä tehden syntyisi nopeammin ja parempaa.

Vierailija
6/10 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain avaimen käteen. Siinä kaikki.

Vierailija
7/10 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siel on sharepointissa perehdytyskansiot, lue ne kun ehdit."

Se oli kokolailla siinä nykyisessä paikassa.

Vierailija
8/10 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Mulle ei annettu avaimia, joten joudun kyttäämään koska ensimmäinen tulee töhin niin sitten ehkä minäkin pääsen.

Vierailija
9/10 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Mulle ei annettu avaimia, joten joudun kyttäämään koska ensimmäinen tulee töhin niin sitten ehkä minäkin pääsen.

Miten niin ehkä?

Vierailija
10/10 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin alaa nelikymppisenä. Ensimmäinen alan työpaikkani oli harjoittelupaikka isossa konsernissa. Mulle annettiin kulunvalvontaläpyskä, käyttäjätunnukset ja salasanat sekä perehdytyskansio. Näytettiin työpisteeni, vessat, kahvihuone ja ruokala. Lisäksi kerrottiin, mitä mun pitäisi saada aikaiseksi ja kehotettiin kysymään, jos tulee jotain kysyttävää. Aiemmassa ammatissani ei oikein mitään saanut tehdä yksin, jos teki ensimmäistä kertaa opintojen jälkeen. Olin siis aivan oudossa tilanteessa ja ensimmäisinä päivinä en oikein edes tiennyt, mistä mun pitäisi aloittaa. Kävin kysymässä ja mulle vastattiin, että voin tehdä homman ihan niinkuin itse haluan. Ei siis ollut mitään valmista työnkuvaa. 

Kun tajusin, että saan todellakin ihan itse ja oman mieleni mukaisesti suunnitella, miten annetun homman teen, en ollut koskaan aikaisemmin tuntenut niin suurta mielenkiintoa ja motivaatiota mihinkään työhön. En ehtinyt olla ko paikassa harjoittelijana kuin 2 kk, kun esimies tuli kysymään, onko mulla mitään sitä vastaan, jos he vakinaistavat mut samantien (harjoitteluajaksi oli sovittu 4 kk eikä mitään jatkoa sen jälkeen). Eikä mulla ollut mitään sitä vastaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä