Ohjelmoinnin aloittaminen
Hei,
minulla on herännyt kiinnostus alkaa harrastaa ohjelmointia. Olen jo melko suuren osan iästäni työskennellyt tietotekniikkaan liittyvällä alalla ja harrastellutkin tietotekniikan parissa, mutta ohjelmoinnista ei ole juurikaan mitään kokemuksia. Suoritin aikoinaan opintoihin kuuluneen ohjelmoinnin peruskurssin, mutta silloin ei kyseinen aihe liiemmin kiinnostanut; nyt on toisin. Millä tapaa mielestäsi kannattaisi aloitella ohjelmoinnin parissa?
Kommentit (9)
Kiitos sinulle, kävinkin jo katselemassa tätä mooc-sivua ja sehän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Siellä on paljon materiaalia jota voin tutkia.
En ole muuten tästä java-ohjelmointikielestä ennen kuullutkaan, ainoa jota olen ennen muinoin käyttänyt on C.
MOOC Java 1, 2 ovat hyvä alku niille joita jaksaa ohjelmointi vähääkään kiinnostaa.
Mutta kyllähän se noista kursseista vaikeammaksi muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
MOOC Java 1, 2 ovat hyvä alku niille joita jaksaa ohjelmointi vähääkään kiinnostaa.
Peruskurssit ei yleensä vaadi muuta kun istumalihaksia. Myöhempien kurssien vaikeustaso perustuu enemmän siihen että ne on enemnän abstrakteja.
Vierailija kirjoitti:
Nuo auttavat testaamaan myös omaa motivaatiota. Olen itse sellainen helposti innostuva ja sain päähäni, että yritän edes vähän opetella ohjelmointia. Ongelmia tuli jo tuon testiympäristön asentamisessa ja seuraavat ongelmat tuli Java-kirjaston kanssa, jota tarvittiin yhdessä tehtävässä. Jouduin jo näiden kanssa kääntymään miehen puoleen kun en ymmärtänyt mistä kiikastaa enkä edes osaa asentaa ohjelmia Ubuntulle. Tavallinen käyttö sujuu, mutta mikään admin en ole.
Jaksoinkohan asennuspäivän jälkeen kokonaisen päivän niitä harjoitustehtäviä tehdä. Siihen sitten tyssäsi. Ei riittänyt mielenkiinto tai olen menettänyt kykyni ponnistella. Mutta tulipahan kokeiltua, ei tule minusta ohjelmoijaa.
Suosittelen siis lämpimästi MOOC-kursseja! Niissä oli kyllä hyvät materiaalit, eli hyvin pääsee alkuun, jos ei kompastu noihin tietoteknisiin ongelmiin heti kättelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo auttavat testaamaan myös omaa motivaatiota. Olen itse sellainen helposti innostuva ja sain päähäni, että yritän edes vähän opetella ohjelmointia. Ongelmia tuli jo tuon testiympäristön asentamisessa ja seuraavat ongelmat tuli Java-kirjaston kanssa, jota tarvittiin yhdessä tehtävässä. Jouduin jo näiden kanssa kääntymään miehen puoleen kun en ymmärtänyt mistä kiikastaa enkä edes osaa asentaa ohjelmia Ubuntulle. Tavallinen käyttö sujuu, mutta mikään admin en ole.
Jaksoinkohan asennuspäivän jälkeen kokonaisen päivän niitä harjoitustehtäviä tehdä. Siihen sitten tyssäsi. Ei riittänyt mielenkiinto tai olen menettänyt kykyni ponnistella. Mutta tulipahan kokeiltua, ei tule minusta ohjelmoijaa.
Suosittelen siis lämpimästi MOOC-kursseja! Niissä oli kyllä hyvät materiaalit, eli hyvin pääsee alkuun, jos ei kompastu noihin tietoteknisiin ongelmiin heti kättelyssä.
Pro-tip. Niillä on myös oma Netbeans mitä ei tarvitse asentaa, vaan se puretaan ja ajetaan suoraan. Se on huomattavasti kätevämpi kun nuo viralliset ohjeet.
Ei kannata tehdä ohjelmoinnin opiskelusta liian teoreettista. Kun olet jo käynyt peruskurssin niin tekemällä oppii parhaiten. Kaikissa kielissä on hyvät ja huonot puolensa, mutta esimerkiksi python on palkitseva kieli aloittelijalle, pääset nopeasti näkemään käden jälkesi mikä rohkaisee oppimaan lisää. Netissä on paljon videoita jotka opettavat kädestä pitäen kehitysymäristön asentamisesta lähtien.
Kotimainen sivusto ohjelmointiputka. Voit myös kysellä apua ongelmiisi.
Tutoriaalit eri kielistä. Hakuun vaikka Java tutorial ja johan löytyy matskua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä ohjelmoinnin opiskelusta liian teoreettista. Kun olet jo käynyt peruskurssin niin tekemällä oppii parhaiten. Kaikissa kielissä on hyvät ja huonot puolensa, mutta esimerkiksi python on palkitseva kieli aloittelijalle, pääset nopeasti näkemään käden jälkesi mikä rohkaisee oppimaan lisää. Netissä on paljon videoita jotka opettavat kädestä pitäen kehitysymäristön asentamisesta lähtien.
Totta, Python on helppo aloittelijalle mutta Java taitaa kuitenkin olla suosituin.
Minä aloitin Helsingin yliopiston Java-mooc-kurssilla. Sitten päädyinkin opiskelemaan ict-alaa ja opettelin sekä koulussa, että verkkokursseilla (Metropolialla on aika kivoja) sekalaisen valikoiman eri kieliä.