Olen kovassa kuumeessa kotona, mutta työnantaja vaatii suunnittelemaan tunnit
Olen suuressa kaupungissa töissä, luokanopettajana. Luokalla ei ole kirjoja kuin muutamasta aineesta. Muuten olemme siirtyneet kirjattomaan opetukseen, toki käytämme nettimateriaalia jonkin verran.
Suunnittelen tunnit aina etukäteen, mutta nyt tässä uudessa työpaikassa opettajat joutuvat sairaanakin suunnittelemaan tunnut sijaiselle valmiiksi.
Onko kenelläkään samanlaista? Totuin edellisessä koulussa, että sairaana ei häiritty, paitsi jos oli pakko, ja silloinkin anteeksipyydellen. Nyt minulle sanottiin, että koska saan palkan, tulee suunnittelutyö tehdä.
Kommentit (37)
Kuulun kyllä liittoon.. kysyin vielä, että eikö lukujärjestys riitä.. ei kuulemma. Pitää olla selkeät ohjeet sijaiselle valmiina.
No et todellakaan suunnittele kipeänä mitään!
Sama käytäntö monessa paikassa - helpottaa ehkä myös paluutasi töihin, mutta EI OLE PAKKO. Jos pakotetaan, yhteys luottamusmieheen.
Itse olen toisella toimialalla töissä, no kun olin keuhkokuumeessa niin silti työnantaja odotti/vaati että lasken vuosibudjetit tuotteille. Esimies ei edes kysynyt tekisinkö, ilmoittanut että olisi järjestänyt sijaisen tekemään tai että itse olisi tehnyt tms.
Tein ne, mutta eipä tullut edes mainintaa, kiitosta, huomiota tai kannustusbonuksesta puhettakaan. Sillä hetkellä kävi selväksi mihin suuntaan joustot pyörivät ja mitä tuolta ikinä voi jäädä käteen. Eli pelkkää p*skaa.
Ei sairauslomalla saa työskennellä. Liittoon yhteys.
Itse olen laittanut kappaleen tai sivunumeron missä ollaan menossa mutta meillä onkin kirjat käytössä. Eikö riitä, että laitat vaikka aiheen jota toivot tunnilla käsiteltävän? Tai voisitko antaa ohjeen, että sairaspäivinäsi opiskeltaisiin niitä aineita joissa on kirjat tai nettimateriaalia ja lisäksi vaikka joku kuvistyö, liikuntaa, lukutunti.
Aika vaativa tehtävä sijaiselle, jos täytyy lennosta vetää sisältö päiväksi, eikä ole edes kirjoja.
No huh!
Sanot sille vatipäälle, että et ehdi.
Mitenköhän siellä pärjättäisiin, jos jäisit vaikak auton alle ja makaisit tajuttomana sairaalassa. Eiköhän se sijainen ne tunnit saisi silti pidettyä. Työnantaja voi kyllä määrätä korvaavaan työhön, vaikka olisit sairauslomalla, mutta ei kuumeessa voi mitään työtä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaativa tehtävä sijaiselle, jos täytyy lennosta vetää sisältö päiväksi, eikä ole edes kirjoja.
Aika vaativa tehtävä vakkarille jos täytyy kuumeessa lähteä kirjastoon materiaalin haluun ja ruveta miettimään eriyttämistä, tehtäviin kuluvaa aikaa, kotitehtäviä ja itsearviointimuotoa.
Ehkä se reksi voisi astua itse puikkoihin tai hoitaa pätevän sijaisen paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaativa tehtävä vakkarille jos täytyy kuumeessa lähteä kirjastoon materiaalin haluun ja ruveta miettimään eriyttämistä, tehtäviin kuluvaa aikaa, kotitehtäviä ja itsearviointimuotoa.
Voisihan sille sijaiselle vaikka tekstarilla laittaa, mitä on suunnitellut, mistä saa materiaalit, mitä ollaan viimeksi käyty läpi yms.
Ite oon kieltäytyny sijaistamasta kouluissa, joissa mitään infoa ei saa. Päteviltäkin sijaisilta loppuu mielenkiinto työhön, jos tuntee koko ajan olevansa tuuliajolla. Sijaiskansio on ihan kätevä, jos ei jaksa kipeänä miettiä tuntsareita.
Sijaisia "puolustava" kommentoija haluaa vielä jatkaa ja avautua. Ymmärrän, ettei kipeänä tehdä töitä - jos ja kun itse saan joskus viran, aion kuitenkin varautua siihen, että sijaisella on mahdollisimman hyvät lähtökohdat työhönsä. Kerronpa yhden sijaistamiskokemukseni..
Minut oli kutsuttu sijaiseksi seuraavalle päivälle, ja ainoa tieto minkä sain, oli se että kyseessä on 2lk. Koulupäivän alettua oppilaat ilmoittivat, että tänään on liikuntapäivä ja heidän on tarkoitus mennä bussilla urheilukentälle. Uskoin vasta lupalapun nähtyäni, ja eikun kiiren vilkkaan bussiin. Bussiin astuessani tajusin, etten edes tiedä luokan oppilasmäärää, joten oli luotettava lapsiin, jotka vakuuttivat, että kaikki ovat mukana.
Ohjelma kentällä ei siis ollut koulun järjestämää, ja tämä 2lk oli tästä koulusta ainoa tapahtumassa. Kun bussi kaartoi takaisin kentälle ja oli kouluunpaluun aika, meinas mennä sijaisella sormi suuhun. Enhän tiennyt oppilaiden nimiä, saati tunnistanut heitä ulkonäöltä. Oli taas luotettava oppilaiden sanaan, että nyt on oikeat henkilöt bussissa. Loppu hyvin kaikki hyvin, rehtorille annoin aika kovan palautteen tuon reissun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisia "puolustava" kommentoija haluaa vielä jatkaa ja avautua. Ymmärrän, ettei kipeänä tehdä töitä - jos ja kun itse saan joskus viran, aion kuitenkin varautua siihen, että sijaisella on mahdollisimman hyvät lähtökohdat työhönsä. Kerronpa yhden sijaistamiskokemukseni..
Minut oli kutsuttu sijaiseksi seuraavalle päivälle, ja ainoa tieto minkä sain, oli se että kyseessä on 2lk. Koulupäivän alettua oppilaat ilmoittivat, että tänään on liikuntapäivä ja heidän on tarkoitus mennä bussilla urheilukentälle. Uskoin vasta lupalapun nähtyäni, ja eikun kiiren vilkkaan bussiin. Bussiin astuessani tajusin, etten edes tiedä luokan oppilasmäärää, joten oli luotettava lapsiin, jotka vakuuttivat, että kaikki ovat mukana.
Ohjelma kentällä ei siis ollut koulun järjestämää, ja tämä 2lk oli tästä koulusta ainoa tapahtumassa. Kun bussi kaartoi takaisin kentälle ja oli kouluunpaluun aika, meinas mennä sijaisella sormi suuhun. Enhän tiennyt oppilaiden nimiä, saati tunnistanut heitä ulkonäöltä. Oli taas luotettava oppilaiden sanaan, että nyt on oikeat henkilöt bussissa. Loppu hyvin kaikki hyvin, rehtorille annoin aika kovan palautteen tuon reissun jälkeen.
Joo, mutta tuo kaikki ei varmasti ollut sen sairaana olevan työntekijän syytä. Hän todennäköisesti oli soittelemassa työterveyteen, hankkimassa kyytiä verikokeisiin ja miettimässä kuka jaksaisi käydä apteekissa.
Eiköhän se ole esimiehen asia, perehdyttää lyhytaikainen sijainen hommansa. Kyllä kai rehtorit suurinpiirteiden tietää mitä luokassa tapahtuu/on opiskeltu. Ja jos ei, alkaa itse suunnitella tunteja tai antaa sijaiselle vapaat kädet. Eikös se sijainenkin saa palkan sitä suunnittelusta myös?
Lain mukaan työnantajalla on oikeus esittää tehtäväksi töitä, joita pystyt tekemään. Olet työkyvytön opettamaan, mutta et suunnittelemaan- Toisaalta aika outoa, jos et ole suunnitellut töitäsi aikaisemmin, vaan joka ilta mietit erikseen seuraavan päivän asiakokonaisuudet, opetusmateriaalit jne.
Ei sitä tuntia tarvi sen kummemmin suunnitella. Sama kai, mitä sijaisen kanssa tekevät. Sanot vaan, että "lue kirjaa ääneen". Voitte piirtää aiheesta xx jne.
Samalla tavalla kuin kirjojen kanssa esim. reaaliaineista tulee tämä, että "lukekaa kappale xx ja tehkää ne tehtävät vihkoon".
Vajaa 10v sitten olin 4 viikkoa sairauslomalla. Toimistotyö, sijaista ei ollut. Töihin palattuani sain työnantajalta nuhteet tekemättömistä töistä. Syyksi ei kelvannut sairausloma.
Sairausloman aikana vaikeroin meillä kotona ramppaaville hoitajille (kävivät antamassa suonensisäistä antibioottia) että kun työt jää rästiin. Hoitajat vain nauroivat iloisesti, että ei ole sinun ongelmasi miten työt järjestetään sairauspoissaolosi aikana. Kuten sittemmin osoittautui, se oli minun ongelmani. Sairauslomalla saa olla, mutta työt on tehtävä.
Jos jaksaa palstailla, jaksaa tunnitkin suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, nyt on taas opettaja puuhakas ja työ vaativaa. "kirjastoon materiaalin hakuun", my ass.
Itsekin opettaja, ja tiedän kyllä miten ne tunnit meillä valmistellaan.
Ennen uutta opsiakin piti tunti valmistella jos oli pois.
Otapa yhteys liittoon.