Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko päässyt Suomesta asumaan ulkomaille? Miksi jouduit takaisin?

Vierailija
17.11.2017 |

Tämä syrjäinen, kylmä maa, jossa ihmiset ei pidä edes toisistaan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "päässyt"? Senkun menee vaan. Yhtä hölmöä kuin kysyä onko kukaan päässyt asumaan naapurikaupungissa.

Vierailija
2/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään päässyt ulkomaille, lähdin kun päätin niin. Samoin tulin takaisin, koska halusin ja siis päätin tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli komennussopimus.

Päätin itse lähteä, olisin "joutunut" palaamaan jossain vaiheessa, olisin ehkä saanut vielä kahden vuoden option jatkamiseen, mutta viiden vuoden jälkeen halusin palata, vaikka se tuntui vaikealta ja oli hankala päätös.

Suomessa on ihaan mukavaa kun taas tottuis. Harkitsisin jos tulis uus komennustarjous. Mutta en siksi Suomi olis paska paikka vaan että asuminen muualla on mieltä avartava kokemus. Osaa nähdä kotimaan hyvät puolet.

Vierailija
4/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Olen päässyt, olin ulkomailla matkailu- ja markkinointitehtävissä pari vuotta. Palasin takasin kun ajattelin että pystyisin hyödyntämään täällä maailmalta oppimaani mikä ei sitten pitänytkään paikkansa. Suomi näytti nurjat ja kielteiset puolensa kehittämishaluiselle välittömästi. Mietin joka päivä uudelleen lähtemistä.

Vierailija
5/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin takaisin Suomeen? Ilolla odotan sitä päivää, kun pääsee taas kotiin!

Vierailija
6/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla 22 vuotta ja vielä on 10 vuotta edessä. Ihan työn takia lähdin, en millään sen enemmällä seikkailumielellä. Olen viihtynyt mutta ehdottomasti haluan palata Suomeen kun eläkeikä koittaa.

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä että kaukaa näkee paremmin Suomen todella monet hyvät puolet.

Vierailija
7/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ulkomaille, mieti mihin maahan haluat, opettele kieltä, hanki ammatti, ja lähde töihin. Niin se yleensä käy. Itse kyllä lähdin sinne töihin ensin ja opin kielen siinä sivussa kun tein töitä englanniksi.

Tulin takaisin koska tykkään asua Suomessa kun se tuntuu kotoisalta, ja on sukulaiset ja tutut.

Kaverini tuli takaisin vanhempana koska siellä missä hän asui ei kertynyt eläkettä. Palasi Suomen sosiaaliturvan piiriin.

Vierailija
8/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole toistaiseksi joutunut takaisin. Jos ei nyt jotain ihan todella pahasti vikaan mene, niin en palaa Suomeen enää koskaan. Ei siinä, että maassa olisi sinänsä muuten mitään vikaa, mutta ilmasto on harvinaisen karsea, ja pidän paljon enemmän nykyisen kotimaani kulttuurista, kansainvälisyydestä ja ihmisitä ylipäätään. Ihan Euroopassa asun siis edelleen.

Vierailija
9/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin kyllä parin ulkomaanvuoden jälkeen tosi mielelläni takaisin Suomeen - miten helppoa onkaan asioiden hoitaminen, kun osaa kielen ja tuntee kulttuurin. Toki olin maassa, jonka kieltä en sinne mennessä osannut juuri lainkaan, ja jossa ei järin innokkaasti (tai ymmärrettävästi) puhuttu muita kuin sitä omaa kieltä.

Tykkään myös Suomen rauhallisuudesta ja rehellisyydestä. 

Vierailija
10/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla mielenkiintoiset sanavalinnat. Muistuu mieleeni 60-luvun loppu ja 70-luvun alku, kun olin Saksassa kesätöissä ja sitten opiskelijavaihdossa. Omaikäisellä nuorisolla ei ollut kovinkaan hyvät tiedot Euroopan maista. Suomen oletettiin sijaitsevan rautaesiripun takan eli että sieltä oli miltei mahdoton päästä ulkomaille. Ne jääräpäät eivät halunneet uskoa, kun kerroin, että hankin passin ja menin matkatoimistoon ja ostin liput. Ehdottelivat myös, että jäisin Saksaan lopullisesti, kun vihdoin olen "päässyt" pois Suomesta.

Myöhemmin olen asunut toisessa eurooppalaisessa maassa nelisen vuotta työn takia. Silloinkin minulle oli itsestään selvää, että en jää sinne, vaan palaan kotimaahan heti, kun koulutusta vastaava virka löytyy. 

Vierailija
11/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "päässyt"? Senkun menee vaan. Yhtä hölmöä kuin kysyä onko kukaan päässyt asumaan naapurikaupungissa.

Ei mihinkään maahan noin vaan senkun mennä. Jos aikoo töitä löytää, pitää osata kieltä riittävästi ja olla sellainen koulutus, jolla saa sieltä maasta töitä. Ja sitten pitää vielä saada se työpaikka, siis ainakin jos aikoo elättää itsensä ja oleskella maassa laillisesti. Asuntokin pitää hommata ellei aio asua sillan alla.

Vierailija
12/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin,joten tulin hoitamaan itseni kuntoon melkein ilmaiseksi ja sain samalla asunnon jonka maksaa sossu ja taskurahaa,myöhemmin takaisin,työttömyyskorvauksella on hyvä elää ulkomailla

Vierailija
13/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään maahan noin vaan senkun mennä. Jos aikoo töitä löytää, pitää osata kieltä riittävästi ja olla sellainen koulutus, jolla saa sieltä maasta töitä. Ja sitten pitää vielä saada se työpaikka, siis ainakin jos aikoo elättää itsensä ja oleskella maassa laillisesti. Asuntokin pitää hommata ellei aio asua sillan alla.

Ja Suomessa sulle osoitetaan sekä työpaikka että asunto? Koulutuskin tulee automaatista?

Vierailija
14/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen päässyt, olin ulkomailla matkailu- ja markkinointitehtävissä pari vuotta. Palasin takasin kun ajattelin että pystyisin hyödyntämään täällä maailmalta oppimaani mikä ei sitten pitänytkään paikkansa. Suomi näytti nurjat ja kielteiset puolensa kehittämishaluiselle välittömästi. Mietin joka päivä uudelleen lähtemistä.

tämä on yksi niistä syistä miksi en voisi palata suomeen. Olen asuinmaassani edennyt todella mukavasti työurallani ja olen opiskellutkin täällä. En usko että saisin mitään työtä Suomessa, jossa ei todellakaan arvosteta muualta saatua kokemusta. Sitäpaitsi olisin ilmeisesti jo liian vanhakin suomen työmarkkinoille 45-vuotiaana. Täällä pari tuttua naista on esim juuri vaihtanut työpaikkaa, toinen on 59 ja toinen 55 v. Suomesa ikärasismi kuuluu olevan sitä luokkaa, ettei kenenkään yli kolmekymppisen kannata edes yrittää hakea töitä :(

Vierailija
15/15 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Suomessa sulle osoitetaan sekä työpaikka että asunto? Koulutuskin tulee automaatista?

no ollaanpa sitä riitaisalla päällä.

Ei, vaan nämä perusasiat pitää olla kunnossa ihan missä tahansa maassa, mukaanlukien suomi. OK?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän