Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelläkään muulla rempattu talo ilman asbestikartoitusta?

Vierailija
16.11.2017 |

Ahdistaa niin paljon etten saa edes nukuttua :(

Altistuin lapsena n. 8v asbestille kun vanhemmat remontoi talon jossa asuttiin, elettiin n. 90-luvun loppupuoliskoa.

Nyt olen lukenut koko yön että asbestissa muuten täytyy työskennellä pitkään että kehittää asbestoosin.

Mutta mesotelioomaan, syöpään, riittääkin vähäinen altistus ja sen on saanu ihmiset esim siitä, kun on halannut isää saapuessaan töistä ja hänen vaatteissaan on ollut asbestikuituja.

Onko kukaan muu altistunut asbestille, esim juuri että talo on rempattu ilman asbestikartoituksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miksi pelkään on se, että mesitelioomassa selvitymisennuste on n. 8%. Sitä ei juurikaan pystytä hoitamaan.

Vierailija
2/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun on vaan päästävä yli tuosta pelosta, koska asialle et enää mitään mahda. Asbestikartoitus rempatessa tuli lain mukaan ok-taloissakin pakolliseksi vasta tässä parin vuoden sisään, joten ihan huolella on asbestia pöllytelty viime vuosikymmeninä talojen rempoissa ja peruskorjauksissa.

Itselle tuli vähän vastaavia tuntemuksia kun kävi ilmi, että olin itsekin altistunut remontissa asbestille, ja luin aiheesta paljon, mutta pääsin kauhusta yli järkeilemällä. En enää muista lähdettä, mutta jostakin artikkelista silloin luin, että lähes jokainen aikuinen kaupunkilainen on saanut pieniä määriä asbestia keuhkoihinsa. Ei siltä ole välttämättä täysin turvassa kerrostaloissakaan, koska erilaisissa linjasaneerauksissa on voinut asbestihiukkasia päästä kerrostalojen ilmanvaihtojärjestelmiin ym. niinä vuosikymmeninä kun asbestin kanssa ei vielä oltu niin varovaisia. Kaikki me altistutaan erilaisille saasteille ja kemikaaleille jatkuvasti, voi olla että tulevaisuudessa löydetään uusia myrkkyjä aineista, joita tällä hetkellä luullaan vaarattomiksi.

Asbestissa on kuulemma sellainenkin ominaisuus, että jos se on ollut sidosaineena vaikka seinälevyissä, hiukkaset eivät ole välttämättä pahasti levinneet ympäristöön, mikäli levyjä ei ole esim. sirkkelöity eli pistetty todella pieneksi jauheeksi. Vaarallisinta on pöllyävä putkeneristysasbesti.

Viime vuosikymmeninä asbestia on käytetty rakentamisessa niin paljon, että asbestin aiheuttamien sairauksien pitäisi jo nyt olla valtavan yleisiä, jos pieni altistus oikeasti riittäisi sairastuttamaan kaikki remppamiesten läheiset ja remonttikohteissa joskus asuneet. Riski on siis olemassa, mutta niin pieni, ettei sen takia kannata yöunia menettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mahtavasta vastauksestasi. Se hieman helpotti oloani :)

-ap

Vierailija
4/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä vain, kiva jos yhtään helpotti :) Ota ihan rauhallisesti, kyllä sä totut tuohon ajatukseen ajan kanssa. Samassa veneessä on kuitenkin tosi paljon porukkaa!

Vierailija
5/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pelkästä halauksesta tai ohimenevästä.oleskelusta on mitään haittaa. Ainakin näin minua rauhoitti joku keuhkoliiton asiantuntija.

Vierailija
6/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista olenko aikoinaan ollut rempassa mukana vai en..

Vierailija
7/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan oli autojen jarrukengissä ja jarrupaloissa asbestia ja se pölysi kaikilla alueilla, joilla autoilla ajeltiin ja jarrutettiin. 

Vierailija
8/8 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pudottelin petkeleen kanssa mineriittilevyt meidän ok-talon seiniltä ja olen tehnyt jarruremonttia autoihin missä on ollut asbestia sisältävät jarrupalat ja kengät.

Kaupungille olisi varmaan pitänyt ilmoittaa että naapurin kusipää tekee julkisivuremonttia ja tuhraa mineriittilevyjen kanssa,voisikohan sen haastaa oikeuteen? On altistanut meidät ja lapset asbestille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä