Laina-asiaa, neuvokaa minua, olen ihan rikki?
Eli olen eron ja tilapäisen työttömyyden takia joutunut ottamaan useamman helpon parin tonnin pikalainan. Nyt olen ollut jo yli puoli vuotta töissä, mutta ei ole vakituista työpaikkaa vielä. Työt kuitenkin jatkuvat ihan varmasti, mutta mistään ei varmaan saa lainaa, jos ei ole vakituista sopparia.
En pysty enää maksamaan kaikkia kuukausilyhennyksiä kohta ja luottotiedot ovat uhan alla, koska kuukausilyhennyksiin menee noin 600 euroa. Velkaa on yhteensä 8000 ja jos voisin yhdistää nuo niin voisin pitkällä maksuajalla maksaa helposti kaiken, jos lyhennys olisi noin 200 euroa kuussa.
Saisinkohan takauksella pankista lainaa tässä tapauksessa? Onko joku muu saanut?
Kommentit (13)
Soita ja sovi aika, jossa selvitetään mahdollisuuttasi velkajärjestelyihin. Katso esim. "Kukkaron herraksi " tv-ohjelma.
Aloita soittamalla jokaiseen firmaan että saisitko laskea kuukausierää, vaikka sitten väliaikaisesti. Puhelinnumero löytyy laskusta. Olen itse samanlaisessa helvetissä :( kyllä me täältä vielä noustaan! Vaikka menisi vuosia.
Oletko hakenut yleistä asumistukea? Kannattaa kokeilla ja laittaa hakemus siitä,.
Niin kai voisin, mutta varmasti vaativat ainakin takaajan, jos ei ole paperia pysyvästä työsuhteesta. Tulot noin 2300 kuussa bruttona ja luotot vielä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Soita ja sovi aika, jossa selvitetään mahdollisuuttasi velkajärjestelyihin. Katso esim. "Kukkaron herraksi " tv-ohjelma.
Olen käynyt joskus jo läpi yleisen velkajärjestelyn yritykseni kaaduttua aikoinaan, joten siihen en pääse enää. En sitten tiedä, onko muita velkajärjestelymahdollisuuksia. ap.
Paras tapa olisi hakeutua kuntasi velkaneuvontaan. Jos on töitä, niin heidän kauttaan voi hakea takuusäätiän takaaman lainan,jolla maksaa nuo pikavipit pois ja lyhentää sitten sitä kohtuullisen koron lainaa.
Mikset pysty maksamaan lainoja 600€/kk jos kuitenkin sinulla on ihan kohtuullinen palkka? Laitatko erittelyn niistä lainoista, koroista ja kuukausieristä niin voidaan katsoa missä järjestyksessä lainoihin kannattaisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä?
Minusta tässä on nyt parasta vetää vain tosi tiukalla budjetilla kunnes saat jonkin lainan maksettua pois ja sitä myötä se kuukausittainen maksu pienenee. Joko olet myynyt kaiken minkä saa helpolla myytyä?
Ap, ehkä sulle tekisi ihan hyvää luottotietojen menetys? Sulla on aika holtitonta tuo rahankäyttö, olisi ehkä parempikin ettet saisi lainaa.
8000 e pikavippejä? Mitä ihmettä mahdoit tarvita tuollaisella summalla?
Yksi varteenotettava vaihtoehto on tosiaan antaa mennä ulosottoon. Ja niille firmoille voi ilmoittaa, ettet maksa, niin eivät kerrytä ennen ulosottoa turhia perintäkuluja. Ulosotosta tulee omat kulunsa, mutta palkasta peritään paljon vähemmän kuin mitä nyt yrität maksella. Sinulle jäisi vähän tilaa hengittää etkä olisi koko ajan veitsenterällä. Luottotiedot toki menee, mutta jos takana on jo yksi velkajärjestely, ehkä se luottotietojen menetys tekee vain hyvää. Ainakin se estäisi sinua velkaantumasta lisää. 8000€ ei ole mikään paha summa, mutta jos jatkat liian isojen velkojen kanssa ja otat lisää velkaa maksaaksesi edelliset, sinulla on pian kymmenien tuhansien velat joita ei niin vain maksetakaan.
Soita omalle pankille ja varaa ajan. Jos olet hoitanut kaikki pankkiasiat tunnollisesti monta vuotta, se tarkoittaa ainakin jotain.
Ehkä pomosi voisi kirjoittaa jonkinlaisen suosituksen, että luultavasti työt jatkuu myös tämän sopimuksen jälkeen.
Älä missään nimessä anna velkasi mennä ulosottoon, silloin et saa mitään luottokortteja, uutta vuokrasopimusta, asuntolainaa ym 5 vuoteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt joskus jo läpi yleisen velkajärjestelyn yritykseni kaaduttua aikoinaan, joten siihen en pääse enää. En sitten tiedä, onko muita velkajärjestelymahdollisuuksia. ap.
On muita mahdollisuuksia, ja velkaneuvojasta voi olla paljon apua sovinnon hakemisessa. Voisit saada maksuista pois korkoja ja kuluja siten, että maksaisit pääomat pois kohtuullisina kuukausierinä. Myös pankin kanssa neuvoteltaessa voi velkaneuvojan laskelmista olla apua.
Turhaan sinä ulosottoa pelkään. Maksukieltolaskurilla voit laskea, kuinka paljon sinun suojaosuutesi olisi nykyisestä palkastasi. Yllätys: aivan varmasti paljon pienempi kuin nykyisten velkojesi kuukausierät.
Ulosoton korko on 7%, mutta yli 2000 euron pikavipin todellinen vuosikorko voi olla yli 100%. Sinä saat siis rahaa noin 2000€, mutta maksat takaisin 4000€ ja enemmänkin, jos maksuaikaa on yli vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten edellisestä kerrasta mitään oppinut?
Täältä rannalta on helppo huudella, mutta älä ainakaan enää ota yhtään pikavippiä. Semmoinen koronkiskonta pitäisi kieltää lailla.
Voithan kysyä pankeista, siis ihan oikeista pankeista, sellaisista, joilla on luottolaitoksen toimilupa ja jotka ovat Finanssivalvonnan kontrollissa.