Miten puhutte lapsille uskonnoista?
Minut, mieheni ja lapsemme on kastettu ja kuulumme kirkkoon (paitsi mies) mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Ennemminkin haluan tukea heidän tekemäänsä hienoa työtä (esim diakonia työ, kehitysapu, joulupuukeräykset....).
En ole ateisti mutta en koe olevani kristittykään, vaikka sitä teoriassa olen. Jokatapauksessa haluaisin tehdä kotona uskontokasvatuksen niin että tyttö saa itse valita mihin uskoo vai onko ateisti. Esimeskiksi oman isoisäni kuollessa, tytön kysyessä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, kerroin että "jotkut ihmiset uskoo....., toiset taas uskoo että..... ja kolmannet uskoo näin.... Kukaan ei voi tietää mitä oikeasti tapahtuu kuoleman jälkeen, me voidaan vaan arvailla ja uskoa siihen mikä tuntuu parhaalta". Ilman johdattelua, tyttäreni oli sitä mieltä että isovaari meni tähteen asumaan ja vilkuttelee taivaalle aina kun näkee tähden tuikkivan.
Nyt kuitenkin joulun alla kun olen kotona kuunnellut ja laulellut joululauluja niin tyttö on pariin otteeseen kiinnittänyt huomiota siihen että "kuka se Jeesus on? Ja miksi se on kaikissa joululauluissa?" Tästä ollaan päästy mielenkiintoiseen keskusteluun Jeesuksesta ja Jumalasta, mutta miten ihmeessä selitän sanan "Jumala" 5-vuotiaalle? :D Yllättävän vaikeaa..
Tähän mennessä olen sanonut jotenkin näin: "Jotkut ihmiset uskoo että on olemassa semmonen tyyppi kuin Jumala, ja se Jumala on tehnyt tän maailman ja kaikki ihmiset ja eläimet ja kaikki. Se Jumala päättää mitä täällä tapahtuu ja joskus semmoset ihmiset jotka siihen uskoo niin laittaa kädet ristiin ja rukoilee eli pyytää jotain siltä Jumalalta".
Mutta toi nyt on tosi huonosti selitetty ja tosta tulee paljon lisäkysymyksiä kuten "no onko se oikeesti olemassa?", "missä se on?", "miltä se näyttää?".... Muutenkin ihan hirvittävän vaikeaa tuon ikäisen vielä ymmärtää jotain noin abstraktia. Itse en siis tosiaan olisi vielä ottanut puheeksi, mutta kun uteliaana tyttönä kysyy itse.
Miten ja minkä ikäisen kanssa itse olette käyneet nämä keskustelut? Oliskohan apua jostain lasten raamatusta tms? Ja onko vastaavaa kirjallisuutta muista valtauskonnoista?
Ei siis olla mikään superuskonnollinen perhe, uskonnot ei oikeestaan näy meidän arjessa mitenkään :D Tämä keskustelu vaan tuottaa päänvaivaa :D
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
No kerrot niin kuin itse arvelet asian oleva. Itse olen kertonut että minun mielestä elämä loppuu kuolemaan, eikä ihminen mene mihinkään, hänen olemassaolonsa vain loppuu ja hän jää muiden muistoihin.
Mitä ihmettä teet jollain lastenraamatulla, jos et itsekkään usko?!?
Nokun en halua siirtää omaa uskoani lapselle vaan antaa hänelle mahdollisuuden uskoa siihen mihin uskoo. Olen kertonut tähn mennessä kaikista uskonnoista tasapuolisesti ja myös siitä että ei tarvitse uskoa mihinkään uskontoon välttämättä vaan voi myös uskoa ihan mihin itse haluaa (omaa uskoani en osaa liittää mihinkään tittyyn uskontoon vaan se on vähän sekoitelma kaikkia. Ja tosiaan tuo kuolemakysymys on jo käsitelty. Nyt oli puhe Jumalasta.
-ap
Lisään vielä että uskonnot on kuitenkin vielä tänäpäivänäkin niin iso osa maailmaa että mielestäni on ihan hyödyllistä tietää niistä vaikka itse uskoisikin vin tieteeseen :)
-ap
Kato lapsi! Ennen ihmisille syötettiin pajunköyttä, jotta saatiin oppimattomat moukat tekemään kaikki työt, ja aateliset vei työn hedelmät. Se pajunköysi oli nimeltään uskonto. Nykyisin on vielä hulluja. Niitä nimitetään hihhuleiksi. Ei nekään oikeasti usko, mutta tahtoo pitää yllä vanhaa perinnettä ja viedä muiden työn hedelmät. Parempi että tiedät nämä asiat jo nuoresta alkaen.
Kerroin että ne ovat satua kuten tuhannen yön tarinatkin.Lapset pyysivät allekirjoitustani kirkostaeroamislappuun. Allekirjoitin.
Lainattiin kirjastosta kirja jossa oli tarinoita eri uskontojen jumalista. Taisi löytyä ihan lasten osastolta vieläpä. Iltasaduiksi luettiin niitä ja keskusteltiin niistä. Monta erilaista luomiskertomusta tuli siinä, en vain muista enää kirjan nimeä, siitä on jo 3-4 vuotta kun tuota kirjaa luettiin. En halunnut lapsen saavan vain yhden uskonnon tarinoita, vaan laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrot niin kuin itse arvelet asian oleva. Itse olen kertonut että minun mielestä elämä loppuu kuolemaan, eikä ihminen mene mihinkään, hänen olemassaolonsa vain loppuu ja hän jää muiden muistoihin.
Nokun en halua siirtää omaa uskoani lapselle vaan antaa hänelle mahdollisuuden uskoa siihen mihin uskoo. Olen kertonut tähn mennessä kaikista uskonnoista tasapuolisesti ja myös siitä että ei tarvitse uskoa mihinkään uskontoon välttämättä vaan voi myös uskoa ihan mihin itse haluaa (omaa uskoani en osaa liittää mihinkään tittyyn uskontoon vaan se on vähän sekoitelma kaikkia. Ja tosiaan tuo kuolemakysymys on jo käsitelty. Nyt oli puhe Jumalasta.
-ap
Jutuissasi ei ole järjen hiventä. Miksi haluat siirtää lapseen jonku muun uskon? Taitaa olla taas näitä uskovaisten perverssejä provoja.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin että ne ovat satua kuten tuhannen yön tarinatkin.Lapset pyysivät allekirjoitustani kirkostaeroamislappuun. Allekirjoitin.
Olenkin sanonut että tästä ei ole mitään todisteita. En tiedä onko se totta. Monet ihmiset kuitenkin uskovat sen olevan. Jos lapseni haluaa erota kirkosta niin allekirjoitan minäkin lapun :) Kuten sanoin, minusta vain eri uskontojen tunteminen on hyödyllistä jo ihan yleissivistyksen vuoksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lainattiin kirjastosta kirja jossa oli tarinoita eri uskontojen jumalista. Taisi löytyä ihan lasten osastolta vieläpä. Iltasaduiksi luettiin niitä ja keskusteltiin niistä. Monta erilaista luomiskertomusta tuli siinä, en vain muista enää kirjan nimeä, siitä on jo 3-4 vuotta kun tuota kirjaa luettiin. En halunnut lapsen saavan vain yhden uskonnon tarinoita, vaan laajasti.
yhtä järjetöntä kuin keksiä tarinoita miksi 2+5 olisi jotain muuta kuin 7. En kyllä ymmärrä yhtään sitä että pienelle lapselle pitäisi esitellä erilaisia uskontoja. Uskonto on kulttuurisidonnaista ja kasvatusasia. Jos et halua periyttää niitä, niin älä puhu niistä.
Kerron uskonnon olevan ihan mihin vaan satuun rinnastettava satu. Ja on ihan sama jos ottaa sadut tosissaan niin aivan sama. Eli kerroin että on ihmisten manipulointiin käytettävä työkalu.
Mä vastaan vielä ton mun 3-vuotiaan kysymyksiin aika dogmaattisesti, mutta alan ottaa esiin eri näkökulmia (mm. omani) sitten kun ikää ja ymmärrystä tulee lisää. Vaikka oonkin kristitty ja kirkon töissä, niin ei oo kyllä mitenkään helppoa yhtäkkiä vastata mm. kysymykseen "Äiti miksi se Jeesus kuoli?" 😅 (Jaa niinku miten miksi, rupeanko selittämään pahoista ihmisistä jotka halusivat kansankiihottajan hengiltä, siitä miten ristiinnaulitseminen ei tunnu kovin kivalta vai ehkä jotain mutkat suoriksi -teologiaa tyyliin "no että kaikki pääsis taivaaseen" 🤔)
Pitää ehkä pikkuhiljaa ruveta kertaamaan jotain maailmanuskontojen lukiokurssin matskua, että osaa sit jotenkin vastata mahdollisten päiväkoti- tai koulukaverien eri tapoja koskeviin kysymyksiin, kun niitä alkaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jutuissasi ei ole järjen hiventä. Miksi haluat siirtää lapseen jonku muun uskon? Taitaa olla taas näitä uskovaisten perverssejä provoja.
Ihmisten lukutaito ja luetunymmärtäminen on huolestuttavalla tasolla. Jos et halua vastata kysymykseeni, voit kommentoida muita keskusteluja :)
Sanon vielä kerran. Tarkoituksena ei ole syöttää lapselle mitään uskontoa. Tarkoitukseni on kertoa puolueettomasti eri uskonnoista, jos lasta kiinnostaa kuunnella. Lapsi saa ihan vapaasti olla ateisti, satanisti, kristitty, buddhalainen, muslimi, hindu, juutalainen tai vaikka voodoo-pappi :D
Pidän eri uskontojen (edes pintapuolista) tuntemusta yleissivistyksenä. Jos minä äitinä vastaisin lapsen kysymyksiin vain "se on satua, se ei ole totta" enkä kertoisi mitään muuta, niin en kokisi tekeväni työtäni hyvin :D Nyt lasta kiinnostaa tietää kuka on Jeesus ja kuka on Jumala, sillä on kuullut heidät mainittavan joululauluissa, joten haluan hänelle jotain järkevää vastata.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhtä järjetöntä kuin keksiä tarinoita miksi 2+5 olisi jotain muuta kuin 7. En kyllä ymmärrä yhtään sitä että pienelle lapselle pitäisi esitellä erilaisia uskontoja. Uskonto on kulttuurisidonnaista ja kasvatusasia. Jos et halua periyttää niitä, niin älä puhu niistä.
Joo tosi hyvä idea, minä en usko matematiikkaan niin minusta lapsen ei tarvitse edes tietää että sellaista on olemassa, yleissivistys, mitä se on taataadimdim.
Vierailija kirjoitti:
Voi vitsit tollanen kirja olis kyllä kiva! Pitääkin käydä etsimässä :)
-ap
Yleissivistys on ihan ok ja opeta myös historian tuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistys on ihan ok ja opeta myös historian tuntemusta.
Tottakai :) Pukilta tulossa muunmuassa Kunnaksen Koiramäen Suomen historia. Ollaan myös muutenkin puhuttu historiasta, pääasiassa Suomen historiasta, mutta myös esim Kiinan, Egyptin ja Amerikan historiasta. Tyttö on tosi utelias ja tiedonjanoinen, joten kyselee paljon kaikenlaista.
Kyllä yleissivistän lastani ihan kaikilta aloilta, joista yksi on uskonto. :)
-ap
Itse kerroin, että uskonnot ovat jäänne menneeltä ajalta, kun ihmisillä ei vielä ollut tietoa maailmasta samalla tavalla kuin nykyään. Että esimerkiksi ukkonen selitettiin jumalalla, mutta nykyään sellaiset ilmiöt osataan tieteen keinoin selittää ja vaikka kaikkea ei vieläkään maailmasta tiedetä, tieto lisääntyy jatkuvasti. Nykyään monet ihmiset edelleen uskovat, varsinkin sellaisissa maissa, joissa ei ole kunnon koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroin, että uskonnot ovat jäänne menneeltä ajalta, kun ihmisillä ei vielä ollut tietoa maailmasta samalla tavalla kuin nykyään. Että esimerkiksi ukkonen selitettiin jumalalla, mutta nykyään sellaiset ilmiöt osataan tieteen keinoin selittää ja vaikka kaikkea ei vieläkään maailmasta tiedetä, tieto lisääntyy jatkuvasti. Nykyään monet ihmiset edelleen uskovat, varsinkin sellaisissa maissa, joissa ei ole kunnon koulutusta.
Okei, ihan hyvä vastaus. Melko samanlainen kuin omani, kun kerroin mitä uskonnot ovat. Nyt kuitenkin lapseni kysyi keitä ovat Jumala ja Jeesus. Tähän kysymykseen ei voi aloittaa vastausta sanoin "Uskonnot ovat..."
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ihan hyvä vastaus. Melko samanlainen kuin omani, kun kerroin mitä uskonnot ovat. Nyt kuitenkin lapseni kysyi keitä ovat Jumala ja Jeesus. Tähän kysymykseen ei voi aloittaa vastausta sanoin "Uskonnot ovat..."
-ap
No jos olette puhuneet jo uskonnoista yleensä niin eikö voi vaan kertoa, että se on kristinuskon jumala?
Oon kertonut lapsille kysyttäessä samaan tyyliin kuin ap, eli jotkut uskoo näin, toiset näin ja että kukaan ei voi varmaksi tietää, mikä on totuus. Meillä lapset on kastettu mutta me vanhemmat olemme eronneet kirkosta. Ateisti en missään nimessä ole. Toivon, että lapset ovat onnellisia ja jos uskonto tätä edesauttaa, niin uskokoot. Jos taas päättävät uskoa vain tieteeseen, niin senkin heille suon.