Olen biologisesti 56-vuotias, mutta mulla on 23-vuotiaan identiteetti
Kommentit (12)
Nyky-yhteiskunnan yksi pahimmista ongelmista on se, että ihmiset venyttävät "nuoruuttaan" loputtomiin. Ei ole ihmekään, että niin moni asia nykyään kusee, kun jo selvästi nuoren aikuisuuden iän ylittäneet ihmiset ovat kuitenkin vielä mieleltään nuoria aikuisia, onnettomimmat tapaukset jopa teinejä mieleltään. Monet ihmiset eivät todellakaan näytä koskaan kasvavan aikuisiksi henkisiltä ominaisuuksiltaan.
Tästä on AV:lla keskusteltu jo aiemminkin:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3970255/ketju/pitkittynyt_nuori_aikuisu…
Biologinen ja jopa absoluuttinen nuoruuskin ovat molemmat ainakin teoriassa mahdollisia. Biologinen nuoruus on mahdollista, jos solujen vanheneminen saadaan pysäytettyä. Osa tutkijoista sanoo, että siitä ei olla enää edes kaukana. Absoluuttinen nuoruus, jossa absoluuttinen ikä saataisiin nuoremmaksi, niin se on paljon vaikeampaa, mutta ei täysin mahdotonta sekään. Jos avaruudessa matkustaa madonreiän läpi, voi olla täysin mahdollista, että silloin palaa ajassa taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha vitsi.
Mutta sisällötään nuori.
Miten 23-vuotiaan identiteetti eroaa esim. 22-vuotiaan identiteetistä?
Vierailija kirjoitti:
Miten 23-vuotiaan identiteetti eroaa esim. 22-vuotiaan identiteetistä?
Siinä on vuoden ero.
Olen yli 30-vuotias, minulla on koko elämäni ollut vähintään 40-vuotiaan identiteetti. Mitä tehdä?
Osa aikuisista on yhtä epävakaita kuin teinitkin. Huolestuttavaa.
Tuon on ihan normaalia :)
Mä olen jutellut yli 100-vuotiaiden kanssa asiasta paljonkin, toki muidenkin vanhusten - ja yhteistä on, että kaikkien sisällä asuu nuori ”minä” eli kukaan ei vanhentunut identiteetiltään ikänsä mukaisesti.
Se sisäinen ikä saattaa vaihdella ihmisillä. Mä luulen, että mulla se on noin kolmenkympin kieppeillä. Olen 53 v.
Aika paha....
Ihminen itsenäistyykin vasta 28-29- vuotiaana... ja etuotsalohko kehittyy 23-vuotiaana.