Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun surkea opetus..

Vierailija
11.11.2017 |

Iltistä selailin ja törmäsin tähän juttuun http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201711112200526340_u0.shtml?ref=juurinyt_…

Mietin, että ei tuo nyt yllätä kyllä. Omien lasten koulutaivalta seuratessa on tullut huomattua, että mitä ylemmäs mennään peruskoulussa, sen surkeampaa on opetuksen taso. Johtuuko sit ops:n uudistamisesta vai mistä?

Nettiä käytetään ihan liikaa, tehtävät ovat netissä, oppilaat tarkastaa toistensa kokeita, tunneilla pitää olla enemmän keskustelevaa vuorovaikutusta, vastuu suoriutumisesta ja oppimisesta on siirretty lapselle ja nuorelle. Ja voi voi, jos et osaa sitä vastuuta aikuisen tavalla ottaa.

Vapaa opetustyyli ja -tapa on vienyt siihen, että koulussa oppilaat häiriköivät, opettajilla ei ole jämäkkää otetta enää mihinkään. Ja minusta opettajat hyödyntävät opseja väärin ja niin, että ei tarvitse enää nähdä opetuksen vaivaa. Kun kaiva netistä kotona, googlaa ja kysy vanhemmilta.

Minä ainakin olen joutunut miettimään ja kyseenalaistamaan sen, opiskelenko minä vai se lapsi ja nuori, joka on koulussa. Ja opetanko minä vai se opettaja, jolle siitä palkkakin maksetaan..

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ops

Vierailija
2/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajan tärkein tehtävä ole opettaa vaan saada lapsi oppimaan. Siihen taas tehokkain tapa ei ole mikään opettajan luento jota oppilaat vain hiljaa kuuntelevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Salmisen kolumnihan julkaistiin alunperin hesarissa. Iltalehti vain referoi juttua.

Suomessa on aika monta peruskoulua. Yhden koulun ja kenties yhden yksittäisen opettajan toimintatavoista ei välttämättä kannata tehdä suoria johtopäätöksiä. Toki Salminen kirjoittaa ihan asiaakin. Minustakin on pelottavaa, että kukaan Suomessa ei oikeastaan valvo, mitä peruskouluissa tapahtuu tai miten opetussuunnitelmaa noudatetaan.

Missään nimessä vanhemman ei pidä käydä koulua lapsen puolesta. Jos lapsi ei osaa vielä ottaa vastuuta aikuisen tavalla, tarkoitus olisi kai oppia. Miten oppimista ylipäätään voisi tapahtua, jos lapsi ei itse ota siitä vastuuta? Ei kai opettaja koskaan ole voinut vain kaataa tietoa oppilaan päähän oppilaan istuessa paikallaan passiivisena ja palveltavana.

Suurin osa opettajista Suomessa tekee työtään pyyteettömästi ja vilpittömästi nuorten puolella, erinomaisella työmoraalilla. Missä muussa ammatissa valmistellaan ja suunnitellaan työtä tuntikausia iltaisin ja viikonloppuisin, vaikka kukaan ei edes valvo työn toteutumista eikä palkka ei ole riippuvainen työn tuloksista? Ite opena mietin päivittäin juuri tätä. Miksi jaksan nähdä näin hirvittävän paljon vaivaa, kun kukaan muu ei kuitenkaan näe työtäni eikä vaivannäkö varsinkaan näy palkassa?

Juuri ahkerien opettajien ansiosta  peruskoulupaketti on pysynyt koossa näinkin pitkään. Joka ammattiin mahtuu kuitenkin vapaamatkustelijoita - kurjaa, jos he ovat sattuneet sinun lastesi kohdalle. Toisaalta mielestäni on luonnollista, että oppilaan vastuu omista koulutöistä kasvaa samaa tahtia ikävuosien kanssa.

Vierailija
4/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua katsotaan kieroon yläkoulussa, kun käytän edelleen englannin opetuksessa ihan tavallisia kirjoja opetuksessa ja hui kamala, jopa monisteita ja vihkoja! Toki silloin tällöin otan esim. kahoot-visan kännyköillä tai tableteilla, tai saatamme esim. pelata netistä löytyviä kielipelejä. Mutta pääpaino on muussa kuin digissä, virkistyksenä oppilaat esimerkiksi pelaavat paperisia muistipelejä sanoilla tai noppapelejä, joissa tuotetaan puhetta. Pidän paljon sanakokeita paperilla ja isomman kokeen aina, kun ollaan käsitelty noin kolme teemaa.  Digihullut kollegat painostavat heittämään kirjat pois, kuulemma löytyy kaikkea materiaalia netistä jne.. Minä olen ihan eri mieltä. Juu, nettimaailma on täynnä englanninkielistä tekstiä, mutta onko se sopivaa tasoltaan kileen oppijalle, se onkin sitten kysymys erikseen. Miksi en käyttäisi valmiita kirjoja, kun niihin on ammattilaiset koonneet ikätasolla sopivaa materiaalia? Oppilaat eivät valita minun vanhanaikaisesta opetuksesta, suurin osa on tyytyväisiä, "kun ei olla koko aikaa koneella". 

Vierailija
5/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen, että sain lukion päätökseen samana vuonna, kun uusi ops tuli lukion ykkösille. Toki jotkut kirjoistamme olivat vanhoja ja eivät ajan tasalla, mutta uusi tabletkirjaopetussysteemi oli täysin kamala. En tiedä, mitä se on peruskoulussa, jos lukiossakin mennään siihen, että oppilaita ei kiinnosta lukea kokeeseen tai tehdä alleviivauksia digitaalisesti.

Peruskoulussa ei liene edes sitä valinnanvapautta, joka ylemmillä asteilla tarjotaan: tässä kurssilla saa palauttaa työt joko konseptilla tai google drivessa. Mä en ainakaan jaksa lukea digikirjaa illalla, tai ei saa unta. Ainoa hyvä ominaisuus sähköisissä kokeissa ja muissa materiaaleissa on ctr-f ja eiköhän sekin pian poistu.

Vierailija
6/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen sekä kepun tavoitteena on koulujen yksityistäminen ja siksi nykyinen julkinen koulujärjestelmä laitetaan pelleilyksi. Aivan samalla tavalla on heikennetty julkisia terveyspalveluja, jotta kansalaiset saataisiin kannattamaan yksityistämistä.

Vierailija
7/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisa-tutkimuksetkin sen näyttää, että Suomessa taso laskee koko ajan.

Ja opettajille on kyllä tarjolla valmiit materiaalit ja kirjat. Kukaan tuntemani opettaja ei iltoja ja viikonloppuja joka viikko käytä tuntien valmisteluun. Paitsi yksi kielten ope, joka tykkää askarrella monisteita. Leikkaa kuvia ja liimaa. Tuohan on oikeastaan oma asia, käyttääkö valmista aineistoa vai haluaako luoda uuden 🤔 ja eikös teillä ne ylipitkät lomat kompensoi noita piitkiä työpäiviä?

Palkkoja en kyllä enää opettajien kohdalla yhtään nostaisi. Hyvät on jo palkat ja edut. Eikä tarvitse edes lomautuksia käydä läpi niin kuin välillä muut. Ei teidän töitä voi oikeastaan tuloksilla mitata. Kun mikä olisi se hyvä tulos, josta vaikkapa bonusta saisi? Että pääsee luokalta? Ei riitä kyllä näytöksi. Vai se, että huononkin oppilas on saatu aidosti oppimaan?

Vierailija
8/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työkaluna toimii oma persoona. Aineensa täytyy toki hallita.

Vierailija
9/9 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika paljon on edistynyt niistä ajoista kun ite olin peruskoulussa. Voi vain miettiä mikä nero olis tullut musta nykyisillä opetus skillsseillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme