Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mielestänne juhlien tarjoiluissa ottaa huomioon vieraiden ruokavaliot?

Vierailija
10.11.2017 |

Meillä on paljon perheenjäseniä ja vuosittain juhlitaan monta kertaa, milloin mitäkin. Olen aika usein sisarieni kanssa vastuussa ruokalistasta, ollaan aina pyydetty etukäteen toivomuksia ja kyselty mahdolliset erityisruokavaliot (allergiat, kasvisruoka, gluteeniton..). Juhlien kattaus on meille tietyllä tavalla ylpeyden asia. Tehdään yleensä hyvin pitkälti kaikki itse, ja ajatuksenakin se, että joku vieras istuisi juhlissamme vatsa kurnien muiden syödessä on ihan järkyttävä, häpeäisin silmät päästäni.

Olin itse tänään illallisella, joita emännöi lankoni sisko. Hän on ollut meillä vieraana lukemattomia kertoja, ja joka kekkereissä hänen suhteellisen tarkka erityisruokavalionsa on otettu huomioon niin, ettei ole täytynyt minkään ruokalajin kohdalla jäädä kuivin suin, esim. jälkiruoka on toisinaan tehty hänelle ihan erikseen. Langon sisko kyseli etukäteen erityisruokavalioita, ja siskoni kanssa sanoimme olevamme kasvissyöjiä (tämä on myös ihan yleistä tietoa perheen kesken, emme ole syöneet lihaa yli kymmeneen vuoteen) ja emäntä kiitti tiedosta.

Tänää sitten mentiin paikalle, vietiin viinipullo (mulla on tapana viedä kiitokseksi) ja pöytään istahtaessamme saatiin huomata, että sekä alkupaloissa että kaikissa pääruoissa salaattia (lehtisalaatti-kurkku-sipuli-mix) ja perunamuusia lukuun ottamatta on lihaa. Käydessäni kysäisemässä langon siskolta asiasta hän vaikutti loukkaantuneelta ja sanoi, ettei kaikkia erityisruokavalioita ole mahdollista huomioida ja että onhan siellä lihatonta (se salaatti ja perunamuusi). Syötiin sitten siskon kanssa muusia ja salaattia, jonka lisäksi emäntä toi meille vielä pöytään ruisleipää.

Pikkumaistahan tää on, mutta jäi ärsyttämään. Etenkin, kun olen itse aina panostanut siihen, että kaikki saa syödäkseen, ja valittiin pikkusiskon kanssa hartaudella sitä viiniäkin, ja laitettiin siihen rahaa. Ärsyttää, olisin ihan mielelläni auttanut, tai vienyt omat eväät, jos kasvisruoan tekeminen ei onnistu. Oonko nyt ihan turhasta kiukuissani, pitäiskö vaan antaa olla? Tekisi mieli ottaa asia puheeksi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helevetti kuinka itsekäs ämmä. En enää ikinä tekisi ruokaa vain häntä varten syököön itsekin sitä mikä sattuu sopimaan.

Vierailija
2/14 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan huomioon vain allergiat. Muut ruokavammaiset olkoot ilman jos ei kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina huomioon isoissa juhlissa laktoosittomuuden kaikessa. Lisäksi kasvisvaihtoehtoja. Gluteenittomia vieraita ei ole koskaan ollut. Jos on illanistujaiset niin aina laitan esim ovolaktovege ruuan kaikille jos joku vieraista sitä noudattaa.

Vierailija
4/14 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnytkään moista salaattia? Outo kombo! Ai oikein pullollisen viiniä veitte! Jee!

Vierailija
5/14 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otan huomioon vain allergiat. Muut ruokavammaiset olkoot ilman jos ei kelpaa.

Reilu meininki. Keliaakikko ei siis saa luonasi gluteenitonta ruokaa.

Vierailija
6/14 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritän aina ottaa kaikki huomioon ja olen ylpeä siitä. Olen imartelulle perso, tykkään, kun kehutaan kuinka oli ajateltu kaikkia. Gluteeniton meillä on luonnostaan perheenjäsenen takia, munaton miehen siskon allergian takia ja kaikki tehdään laktoosittomana joka tapauksessa, myös maidotonta. Ei sitä maitoa tartte muutenkaan joka paikkaan tunkea.

Vierailija
7/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu meininki. Keliaakikko ei siis saa luonasi gluteenitonta ruokaa.

Kyllä minä lasken keliakian ja laktoosi-intoleranssi samaan kuin allergiat, eli todellinen terveyssyy.

Miksi edes kysyä, jos ei kuitenkaan tarjoa kasvisvaihtoehtoa? Minä en kysele, mutta kyselemättäkin pidän huolta, että on tarjolla laktoositonta, gluteenitonta ja kasvisvaihtoehto, jos on aihetta epäillä, että joku sitäkin tarvitsee.

Vierailija
8/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien kun tulee teille niin jätä kaikessa ruuassa huomiotta hänen erityisruokavalionsa.

Vierailija
9/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarjoat sille seuraavalla kerralla pelkkää vegeä, niin tasoissa olette.

Vierailija
10/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni moukkamaista käytöstä emännältä, varsinkin kun on tiedossa ollut kasvissyöjät.

Kysyn aina etukäteen mahd. erityisruokavaliot, silti inhimillisiä erehdyksiä sattuu. Olin laittanut selleriä sisältävän liemikuution kasvissosekeittoon, onneksi allergikko kysyi asiasta. Tarjolla oli kahta piirakkaa, joita kumpaakin hän pystyi syömään.

Vierailija
11/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää ja epäkohteliasta. Kysyy ensin ruokavalioita ja sen jälkeen jättää tahallaan huomioimatta. Ajattelemattomuus tai unohdus olisi ihan eri asia kuin tuollainen suoranainen piittaamattomuus ja mielenosoittaminen.

Itse varmaankin viilentäisin välit ja vähentäisin yhteydenpidon minimiin omalta puoleltani, koska mielestäni tuollainen on haistattelua ja kertoo arvostuksen puuttesta. En kutsuisi enää kylään ihmistä, joka haluaa osoittaa minulle vasten kasvojani, ettei kunnioita minua tai valintojani. En tekisi asiasta kuitenkaan numeroa tai konfliktia.

Sinun ajatuksesi ottaa asia puheeksi suoraan on varmaankin parempi ja rakentavampi.

Vierailija
12/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi reilumpaa sitten ilmoittaa, että kasvissyöjät ovat tervetulleita eväiden kanssa? Itse sekasyöjänä ihmettelisin jos osalle vierailijoita ei löytyisi pöydästä ruokaa. En ole kyllä missään niin moukkamaisiin emäntiin tai isäntiin törmännyt.

Vierailija
13/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta on pakko kysyä, oliko myös jälkiruuassa lihaa? ;)

Vierailija
14/14 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta on pakko kysyä, oliko myös jälkiruuassa lihaa? ;)

Miksi sun on pakko kysyä? Varmaan tiedät itsekin todennäköisimmän vastauksen kysymykseesi.

Ja mielestäni on ihan peruskohteliaisuutta valmistaa erityisruokavalioiden mukaisia ruokia juhliin. Oli tökeröä käytöstä olla valmistamatta teille sopivaa ruokaa, se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Jos ei tiedä mitä tehdä niin voi jopa kysyä ehdotuksia itse vierailta mitä he haluaisivat syödä, jos hulluimmat erityisruokavaliot ei ole itselle tuttuja.

Teille on kuitenkin tarjoilujen järjestäminen ilmeinen ylpeyden aihe... joten niinkuin vesi hanhen selästä, huonot tarjoilut oli mutta mitä sitten. Itse teette jatkossakin niin että teillä vieraat viihtyy, kerta siitä pidätte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme