Riittääkö ÄO 110 toisen ja korkeamman asteen tensorilaskentaan?
Otsikossahan se kysymys suurin piirtein jo tulikin. ÄO:ni on ammatinvalintapsykologin arvion mukaan luokkaa 110-115, ja minulla oli lukion pitkässä matikassa eniten vaikeuksia vektorilaskennan kanssa (sain kyseisestä kurssista arvosanan 7, mikä oli huonoin matematiikan numeroni lukiossa).
Kannattaako lähteä yliopistoon opiskelemaan mitään sellaista alaa, missä voi tarvita matriisilaskentaa tai korkeamman asteen tensoreita? Menisivätköhän nuo minulta ihan yli hilseen?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, mutta voi tarvita enemmän työtä kuin älykkäämmältä.
Itse olen tästä esimerkki, tosin alani on koodaaminen ja tietotekniikka, ei matematiikka. Mutta olen oikeasti poikkeuksellisen yksinkertainen ja tyhmä, koulu oli aina vaikeaa. Päätin kuitenkin opiskella akateemisen tutkinnon tietojenkäsittelystä, ja sen tein. Varmaan 2-3* enemmällä työllä kuin useimmat, mutta kumminkin. ja olen ollut alan töissä 16 vuotta. Älykkyysosamääräni Mensan virallisessa testissä oli 85.
Pakko sanoa, että kirjoitat moneen muuhun palstalaiseen nähden niin selkeästi, että ainakin sinusta tulee tekstisi perusteella fiksu vaikutelma. Ja ansaitset kyllä paljon kunnioitusta tutkinnon suorittamisesta tuolta alalta. Hyvää jatkoa sinulle!
(Terveisin ihminen, jonka ÄO on yli 130, mutta elämässä menestymisestä voin silti vain haaveilla)
Kiitos mukavasta kommentista :) Äitini, joka aina tolkutti minulle että en millään tule ikinä opinnoista selviämään ja pitäisi mennä sinne kampaaja- tai laitoshuoltajalinjalle amikseen vaan suosiolla käänsi opinnoista selviämisenkin osoitukseksi tyhmyydestä: "viisaampi olisi ymmärtänyt lopettaa, mutta sinä sitten hakkasit päätäsi seinään kunnes viisaampi antoi periksi". Voi se vähän niinkin olla kyllä :D Mutta alan työt on ollut paljon opintoja helpompia, ei käynyt niin kuin opiskellessa pelotti että entä jos joudun töissäkin koko ajan tekemään yötä myöten hommia pärjätäkseni edes jotenkin.
Kauhea äiti sinulla :(
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tästä esimerkki, tosin alani on koodaaminen ja tietotekniikka, ei matematiikka. Mutta olen oikeasti poikkeuksellisen yksinkertainen ja tyhmä, koulu oli aina vaikeaa. Päätin kuitenkin opiskella akateemisen tutkinnon tietojenkäsittelystä, ja sen tein. Varmaan 2-3* enemmällä työllä kuin useimmat, mutta kumminkin. ja olen ollut alan töissä 16 vuotta. Älykkyysosamääräni Mensan virallisessa testissä oli 85.
Nostan hattua jos totta puhut.
Kyllä se totta puhuu. On vain laiskuutta jos lievästi kehitysvammainen ei opiskele päästääkseen lääkikseen.
Muuten meillä olisi tasapalkka joka ammatissa jos kehitysvammainen olisi erilaisessa asemassa opiskelussa ja työelämässä.
Jokainen opettaja omalla alallaan on nähnyt että viitseliäisyydestä se on kiinni. Jokainen pystyy ihan mihin tahansa kunhan näkee vaivaa.
Tämä on se uskonto jota toitotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että kirjoitat moneen muuhun palstalaiseen nähden niin selkeästi, että ainakin sinusta tulee tekstisi perusteella fiksu vaikutelma. Ja ansaitset kyllä paljon kunnioitusta tutkinnon suorittamisesta tuolta alalta. Hyvää jatkoa sinulle!
(Terveisin ihminen, jonka ÄO on yli 130, mutta elämässä menestymisestä voin silti vain haaveilla)
Oletko tosissasi vai mauton trolli?
Jos et ole elämässäsi menestynyt, voin kertoa ettei se ainakaan älykkyydestäsi johdu. Voihan sinulla olla vaikka vaikeita mt-ongelmia vakavien traumojen seurauksena? Tyhmänä sulla menisi kuitenkin selvästi heikommin.
Sinulla ainakin olisi ollut älyllisesti kaikki potentiaali, joka helpottaa hyvin paljon "menestymistä" jos jotakin sellaista haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se totta puhuu. On vain laiskuutta jos lievästi kehitysvammainen ei opiskele päästääkseen lääkikseen.
Muuten meillä olisi tasapalkka joka ammatissa jos kehitysvammainen olisi erilaisessa asemassa opiskelussa ja työelämässä.
Jokainen opettaja omalla alallaan on nähnyt että viitseliäisyydestä se on kiinni. Jokainen pystyy ihan mihin tahansa kunhan näkee vaivaa.
Tämä on se uskonto jota toitotetaan.
Oletetaan että opettajat joiden työ on opettaa myös lievästi kehitysvammainen sellaiselle tasolle että tämä pääsee lääkikseen niin kuka haluaa että lievästi kehitysvammainen lääkäri hoitaa sinua?
Suomessa ainakin asenteet kehitysvammaisia kohtaan ovat äärimmäisen negatiiviset ja syrjivät.
Harva nainen esimerkiksi ottaisi puolisokseen kehitysvammaista vaikka tämä olisi lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistomatematiikka on muuten yllättävän erilaista kuin lukiomatematiikka. Minulla laaja matematiikka oli lähes mahdotonta, ja kaikenlainen käytännön laskeminen on aina ollut vaikeaa. Mutta yliopiston matematiikan teoreettisemmilla kursseilla olen aina ollut todellisessa elementissäni.
Hienoa, että löysit elementtisi. Matematiikka on hieno laji, vaikka en itse siinä kovin häävi olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi vai mauton trolli?
Jos et ole elämässäsi menestynyt, voin kertoa ettei se ainakaan älykkyydestäsi johdu. Voihan sinulla olla vaikka vaikeita mt-ongelmia vakavien traumojen seurauksena? Tyhmänä sulla menisi kuitenkin selvästi heikommin.Sinulla ainakin olisi ollut älyllisesti kaikki potentiaali, joka helpottaa hyvin paljon "menestymistä" jos jotakin sellaista haluaa.
En väittänyt, että menestymättömyys johtuisi älykkyydestäni. Sanoin "silti", en "siksi". Kirjoitukseni tarkoitus oli osoittaa ihailuni tälle aiemmalle kirjoittajalle yritteliäisyydestä ja hyvästä asenteesta.