Hirveä työpaikka tarjolla - kohtelias kielto, mutta miten?
Hain huvin vuoksi erästä paikkaa sen kummemmin miettimättä, ja annas olla: sain haastattelukutsun. Siispä järjestelin itselleni vapaata nykyisestä hommastani ja menin salaa haastateltavaksi. Paikan päälle päästyäni totesin, että ihan kamala...
Pölyinen ja pimeä pieni toimisto, jossa kaksi vanhaa herraa (tulevat työtoverini, kuulemma) haastattelivat minua. Tyyli oli tytöttelevä jo nyt. Lisähommia lastattiin liuta ilmoituksessa kerrotun työnkuvan päälle, kahvinkeitto kuuluisi tietysti minulle ja ison arkistokaapin selvittely, kun se on niin sotkussa. Muutenkin koko toimiston lattiat olivat täynnä pahvilaatikoita, esitteitä ja mappien reunustamia polkuja.
Palkasta juteltaessa "se on sivuseikka". Oma hakemuksessa mainittu palkkatoiveeni oli kuulemma liian iso. Silti pitäisi olla valmis matkustelemaan joinakin viikonloppuina toiselle puolelle Suomea/Ruotsiin joillekin messupäiville toisen vanhan ukon parina ja "hotellihuoneeseen yöpymään." Ja toimia myös ruotsin kielen tulkkina, kun eivät osaa sanaakaan. (Itselläkin vaan kouluruotsi.)
Aistin jo haastattelutilanteessa, että taidan olla ainoa hakija tai nämä haastattelijat olivat jo valintansa suhteeni tehneet, sillä he olivat jotenkin yli-innokkaita. No tänään soi sitten - masentava yllätys! - puhelin, ja olivat onnitellen "päätyneet sinuun". Sain pyydettyä lisäaikaa miettimiseen.
En halua tuonne! Mikä olisi sopiva tekosyy? Kerroin kyllä haastattelun aluksi olevani töissä muualla, mutta hakeneeni tehtävää kiinnostukseni vuoksi. Oikeasti: kiinnostus lopahti, kun selvisi näiden tulevien työkavereitteni asenne, käytös ja jutut sekä vielä palkkatoiveeni liika määrä. Itse tehtävänkuvakin alkoi kalveta, kun kuulin matkoista ja muista lisähommista...
Miten ihmeessä kieltäydyn kohteliaasti?
Kommentit (8)
Sanot, että tarkentunut työnkuva ei vastaa työtä, jota haluat tehdä ja pysyt nykyisessä työssäsi. Ei haastateltavalla ole velvollisuutta ottaa työtä vastaan. Haastattelussa molemmat oppivat.
Noh itse varmaan toteaisin että työ ei vastannut toiveitani ja kiitos mutta ei kiitos. Johan tuon voit sanoa pelkän sen pikkupalkan takia.
Jos sulla on nyt työpaikka, niin mikä ongelma? Sanot sinne että Kiitos ei. Miksi tuota pitäisi perustella sen kummemmin?
Työnkuvaus ei vastannut täysin odotuksiani, jonka vuoksi joudun valitettavasti kieltäytymään tytarjouksesta, mutta haluaisin silti kiittää ajastanne ja mahdollisuudesta osallistua työnhakuun. Kiitos ja hei!
"Valitettavasti en ole käytettävissä tähän tehtävään. Kiitos silti huomiostanne."
Mitään syytä ei tarvitse antaa. Se riittää, että et ole käytettävissä. Kiitos, on koheliaisuus. Kaikkein paras kohteliaisuus olisi toki ollut heti haastattelun jälkeen ilmoittaa, samat jorinat.
Tee palvelus ihmiskunnalle ja ole kohtelias mutta suora.
Kiitos teille vastauksistanne.
Joo, olen lähinnä hämmentynyt ja ahdistunut, enkä tosiaan saanut sanotuksi heti haastattelun jälkeen suoraan, että kiitos ei kiinnostakaan. Jotenkin tuntui vaikealta olla suora, koska nuo miehet suhtautuivat kyseiseen pestiin kuin olisivat tarjonneet minulle lottovoittoa, joka on otettava kiljuen vastaan. Pitänee soittaa ja sanoa, että työnkuvaa mietittyäni se ei oikein vastannut sitä mitä hain. Ääh kun on vaikeaa joskus olla vain suora. Taidan olla nössö miellyttäjä-tyyppi.
Ap
kiitoksen lisääminen ein perään on mielestäni ihan sopivan kohteliasta.