Lopetin päivittäisen suklaansyönnin, ovatko nämä nyt niitä vieroitusoireita?
Pari päivää särki päätä tosi kovasti, mutta sen jälkeen ei mitään. Mutta alusta asti mun jalat ja kädet on palelleet ja ihan jääkylmätkin, vaikka ovat ennen olleet ihan tulikuumat. Kaikenlisäksi tänään heräsin huonoon oksettavaan oloon ja heikotukseen ja olen yökkinyt ämpärin yläpuolella tuloksetta pystymättä syödä yhtään mitään. Vapistuttaa ja pyörryttää niin pakko maata peiton alla kun muutenkin ihan kohmeessa. Makuuasennossa on parempi, eli en usko että on vatsatautia koska silloin en oikeasti pysty olemaan makuulla ollenkaan.
Voiko oikeasti olla näin sokerikoukussa?? Lähinnä ihmetyttää nuo kädet ja jalat, olen käsittänyt että korkean verensokerin yhteydessä esiintyis tuollaista mutta ei luulis yhtäkkiä sokerien pompanneen kun olen jättänyt ne turhat herkuttelut?
Kommentit (15)
Minkälaisia määriä olet tavannut syödä suklaata aiemmin?
Mulla on matala verensokeri, ja mulla on kylmät kädet ja jalat. Mies aina sanoo niistä ja koittaa lämmittää. Itselläni ei kuitenkaan ole kylmä. Olethan muistanut muuten syödä monipuolisesti ruokaa ja juoda riittävästi vettä, ettei ole nestehukkaa, tai verensokerit alhaalla.
Nyt muistat syödä kunnolla, ettei makeanhimo äidy liian kovaksi. Se johtaa lopulta sortumiseen. Huomaat pian, että kun syöt riittävästi oikeaa ruokaa, niin ei makeaa tee oikeastaan edes mieli:)
Vierailija kirjoitti:
Sokeri nostaa verensokeria, syöt sen sitten suklaassa tai leivässä.
Tottakai, mutta olen yrittänyt katsoa etten söisi mitään kovin sokeripitoista (pari hedelmää päivässä herkuttelen) ja muutoin ihan normaaleja ruokia ja paljon kasviksia ja ateriat aina säännöllisin väliajoin. En ole muuttanut ruokavaliota muuten mitenkään paitsi tuon suklaan osalta eikä tässä nyt muutakaan ole tapahtunut mikä voisi vaikuttaa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on matala verensokeri, ja mulla on kylmät kädet ja jalat. Mies aina sanoo niistä ja koittaa lämmittää. Itselläni ei kuitenkaan ole kylmä. Olethan muistanut muuten syödä monipuolisesti ruokaa ja juoda riittävästi vettä, ettei ole nestehukkaa, tai verensokerit alhaalla.
Nyt muistat syödä kunnolla, ettei makeanhimo äidy liian kovaksi. Se johtaa lopulta sortumiseen. Huomaat pian, että kun syöt riittävästi oikeaa ruokaa, niin ei makeaa tee oikeastaan edes mieli:)
Okei, vähän epäilinkin. Mutta tosiaan olen tässä yrittänyt jotain syödä ja otin hiukan hunajaa kun mikään kiinteä ei mene alas. Vettä oon taas litkinyt koko aamun ja muutenkin juon paljon, unohdin mainita että suuta kuivaa kovasti (ei yleensä) ja tekee ihan törkeästi mieli jotain suolaista ja rasvaista.
Ja kuinka paljon aikaisemmin söin makeaa? Joka päivä vähintään suklaalevyn ja kaikki muu ylimääräinen päälle. Nykyisin mulla on aina salaattiainekset valmiina mässykohtauksiin kun semmoinen tulee..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mutta olen yrittänyt katsoa etten söisi mitään kovin sokeripitoista (pari hedelmää päivässä herkuttelen) ja muutoin ihan normaaleja ruokia ja paljon kasviksia ja ateriat aina säännöllisin väliajoin. En ole muuttanut ruokavaliota muuten mitenkään paitsi tuon suklaan osalta eikä tässä nyt muutakaan ole tapahtunut mikä voisi vaikuttaa..
Ap
Siis hedelmien lisäksi "normaalia" ruokaa? Tarkoittanee melko sokeripitoista ruokaa.
Minä syön aika karpisti ja tämä on jotenkin diureettinen ruokavalio, kun suu kuivuu helposti ja koko ajan pitää olla juomassa. Paljasta vettä en pysty juomaan tarpeeksi, se jotenkin tökkii. Veden juon enimmäkseen vissynä (SodaStream) johon on sekoitettu mineraalisuolaa, magnesiumjauhetta ja vielä sitruunajauhetta maun vuoksi. Tuollaista pikkuisen suolattua vettä pystyy juomaan riittävästi. Jos juomisessa on ollut pitkä tauko, niin puolikin litraa menee kerralla helposti. Tavallista vettä ei vaan pysty juomaan niin paljon, elimistö jotenkin hylkii sitä suolattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis hedelmien lisäksi "normaalia" ruokaa? Tarkoittanee melko sokeripitoista ruokaa.
Öö? Salaattipitoisia, lämpimiä kasviksia, kanaa, kalaa, täysjyväviljatuotteita ja tummat riisit, palkokasveja yms. Mikäs sitten sun mielestä on normaalia ruokaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aika karpisti ja tämä on jotenkin diureettinen ruokavalio, kun suu kuivuu helposti ja koko ajan pitää olla juomassa. Paljasta vettä en pysty juomaan tarpeeksi, se jotenkin tökkii. Veden juon enimmäkseen vissynä (SodaStream) johon on sekoitettu mineraalisuolaa, magnesiumjauhetta ja vielä sitruunajauhetta maun vuoksi. Tuollaista pikkuisen suolattua vettä pystyy juomaan riittävästi. Jos juomisessa on ollut pitkä tauko, niin puolikin litraa menee kerralla helposti. Tavallista vettä ei vaan pysty juomaan niin paljon, elimistö jotenkin hylkii sitä suolattomuutta.
Mun itseasiassa tekee lähes kokoajan mieli kivennäisvettä, on tehnyt jo pitkään ja itsekin tavallaan joudun muistuttamaan että joisin tarpeeksi vettä kun ei sitä tekisi mieli juoda? Onkohan mulla sitten liian suolaton ruokavalio :-D Lisään enemmänkin mausteita suolan sijasta ruokiin..
Ap
Nyt on liikkeellä inhottavaa flunssaa, johon kuuluu myös pahoinvointia. Itse olen parhaillani täällä kipeänä kirjoittelemassa. Kamalia kylmänhikikohtauksia ja syöminenkin yököttää mutta on pakko yrittää hivuttaa kipeästä kurkusta jotain sisään. Onneksi jääkaapissa on piimää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun itseasiassa tekee lähes kokoajan mieli kivennäisvettä, on tehnyt jo pitkään ja itsekin tavallaan joudun muistuttamaan että joisin tarpeeksi vettä kun ei sitä tekisi mieli juoda? Onkohan mulla sitten liian suolaton ruokavalio :-D Lisään enemmänkin mausteita suolan sijasta ruokiin..
Ap
Älä nyt ihmeessä suolan käyttöä lopeta, elimistö tarvitsee sitä. Oikeastaan suolan tehtävä ei ole maustaa ruokaa, vaan se tuo esiin ruuan maun ja niiden mausteiden maun, joten siinäkin mielessä suola on tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tavallista vettä ei vaan pysty juomaan niin paljon, elimistö jotenkin hylkii sitä suolattomuutta.
Ai keho hylkii suolattomuutta. Kaikkea sitä kuulee🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä nyt ihmeessä suolan käyttöä lopeta, elimistö tarvitsee sitä. Oikeastaan suolan tehtävä ei ole maustaa ruokaa, vaan se tuo esiin ruuan maun ja niiden mausteiden maun, joten siinäkin mielessä suola on tarpeellinen.
Tarpeellinen? Jos ap kuuntelet keittiölääkäreitä, niin olet kohta aivan suossa. Suolaa saa aivan taatusti riittävästi muutenkin. Aika harvan ihmisen ruokavalio on vähäsuolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vähän huomaamatta tais jäädä suola pois kun raskausaikana sen kanssa toppuuteltiin verenpaineiden takia, ja huomasin että ruoka on ihan hyvää ilman lisättyäkin suolaa.. En taida lisätä sitä oikein mihinkään muuta kuin joskus margariinin muodossa ja joidenkin mausteiden seassa joissa sitä on valmiiksi. Huomaan kyllä usein että tekee mieli todella kovasti juuri jotain sipsejä, kivennäisvesiä, no nyt tällä hetkellä pizzaa ja ranskalaisia.
Ap
Kun 2 kg suklaata päivässä ei tuntunut missään niin päätin lopettaa sen syönnin. Makasin lattialla, tärisin ja ulisin. Mutta noin 2 viikon jälkeen elimistö tuttui ja elän elämääni vapaana suklaasta :)