Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joutuuko ainut omainen hoitamaan perunkirjoitukset sun muut?

Vierailija
07.11.2017 |

Isoisäni on vanha ja huonossa kunnossa, olen lapsenlapsi ja ainoa lähiomainen (tosin en koskaan mitenkään läheisissä väleissä) joten olenko "pakotettu" hoitamaan tulevat perunkirjat sun muut? Isoisäni on melkein varaton, pieni eläke joka menee lähes kokonaan hoitoihin. Omaisuutta ei ole. Itse olen pienituloinen ja asun toisella paikkakunnalla, lakiasioista en tiedä hölkäsen pöläystä. Kuinka paljon joutuisin itse maksamaan jos hakisin apua oikeusavusta, muutaman tonnin säästöilläni, kun en oikein ymmärrä tuota omavastuuta? Joutuisinko ramppaamaan paljon isoisäni paikkakunnalla vai voiko asioita hoitaa sähköisesti? En varmaankaan saisi töistä lomaa tämän takia? Luin, että sosiaaliapu kustantaa hautauksen (arkku, uurna, ja hautapaikka).

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muita ei perikuntaan kuulu niin joudut. Perukirja ei kuitenkaan ole vaikea asia. Netistä saat hyvin ladattua pohjan ja ohjeen miten se täytetään. Mitään lakimiehiä ei siihen tarvita. Eri asia toki, jos jakajia on useita ja omaisuuttakin on riideltäväksi asti.

Isoisäsi tilliltä menevät arkut sun muut. Mikäli raha ei riitä, ota yhteyttä paikkakunna sosiaalitoimistoon.

Vierailija
2/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sinun täytyy perunkirjoitukset hoitaa. Ei ole kummoinenkaan juttu, jos isoisä on varaton ja asiat hoituu kyllä ihan sähköisesti/puhelimitse. Lakimies hoitaa sen varmaan n. 500 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä pakko ole kenenkään sukulaisen hoitaa. Minä ainoana lapsena laitoin hautaustoimiston hoitamaan perunkirjat. Maksoi n. 350e 10v sitten. Minulle jäi asunto ja vähän rahaa.

Vierailija
4/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu tietää, mitä tehdä sitten. Srk jeesaa myös rahallisestikin.

Vierailija
5/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikee homma. Tossa malli.

http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/perukirja/

Jos pesä varaton niin ketään (verottajaa) ei oikeesti kiinnosta, ja verottajaa varten toi perunkirja nimenomaan tehdään.

Vierailija
6/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voisi hieman taktikoida.. eli arvioi omaisuuden alakanttiin. Myy oman kämpän jos asunu arpeeksi kauan, Muuttaa sinne asuu tarpeeksi kauan ja myy verottomasti.

Huonekalut jne vaateet (siivoamista eli jätettä): 50e. Tähän mahtuu niin jalokivikokoelmat kuin edelfeltit chippendalejen ( https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Chippendale ) lisäksi.

Samoin auto aina korkeintaan 500e tmv.

Osakesalkut pitää valitettavasti ilmoittaa oikein :(

Varsinainen taktikoija, ihanko suosittelit lapsenlapselle myyvänsä oman asuntonsa ja muuttavansa varattoman isoisän asuntoon vuokralle. Vaikka olisikin kyse osakeasunnosta, ei asuntojen myyminen ole ilmaista. Eikä uuden remontointi, olettaen että edellinen omistaja on ollut varaton eikä ole päivittänyt asuntoa.

Vierailija
7/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoisäni on vanha ja huonossa kunnossa, olen lapsenlapsi ja ainoa lähiomainen (tosin en koskaan mitenkään läheisissä väleissä) joten olenko "pakotettu" hoitamaan tulevat perunkirjat sun muut? Isoisäni on melkein varaton, pieni eläke joka menee lähes kokonaan hoitoihin. Omaisuutta ei ole. Itse olen pienituloinen ja asun toisella paikkakunnalla, lakiasioista en tiedä hölkäsen pöläystä. Kuinka paljon joutuisin itse maksamaan jos hakisin apua oikeusavusta, muutaman tonnin säästöilläni, kun en oikein ymmärrä tuota omavastuuta? Joutuisinko ramppaamaan paljon isoisäni paikkakunnalla vai voiko asioita hoitaa sähköisesti? En varmaankaan saisi töistä lomaa tämän takia? Luin, että sosiaaliapu kustantaa hautauksen (arkku, uurna, ja hautapaikka).

Voit kysyä isoisäsi kuolinpaikkakunnan oikeusaputoimistosta avustajaa perunkirjoja tekemään, silloin sun tehtävänä on vain toimittaa tiedot.

Toisaalta, sun ei ole mikään pakko liikauttaa evääsi mihinkään suuntaan jos et halua. Kenelläkään ei ole hautauspakkoa edes omia lapsia kohtaan. Jos pystyy elämään itsensä kanssa sen jälkeen kun on jättänyt läheisensä hautaamatta...

Ja mitä hintaan tulee, niin oikeusaputoimisto laskee sen tulojen mukaan.

Vierailija
8/8 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene / soita oikeusaputoimistoon. jolla paikkakunnalla hän kuoli ja jätä sinne tehtäväksi.   Voit käydä oman asuinpaikkakuntasi oikeusaputoimistossa keskustelemassa asiasta ja kyselemässä.  Sinun tarvitsee vain ilmoittaa pesänilmoittajana omaisuus minkä tiedät eli ei juuri mitään.  Koska pesä on varaton, voit kysyä mitä perukirjan tekeminen maksaa.  Tuskinpa mitään.  Mutta kysyä voi  ja kannattaa.  Oikeusaputoimisto on valtion toimisto ja siellä hoidetaan varattomien perukirjoitukset.  Jos haluat niin sosiaalitoimisto kyllä hoitaa  ja maksaa arkun.  Soitat hänen paikkakuntansa sosiaalitoimeen sitten kun aika on.  Hautakiveä ei kaiketi hoideta mutta voit kysyä siitä.  Jos papalle jää vähän eläkettä tilille, voit siitä ostaa vaatimattoman hautakiven.  Perukirjaan tulee sitten velat ja varaus esim.  hautakivimaksusta.  Papan velkoja sinun ei tarvitse maksaa, jos hän on varaton.  Oikeusaputoimisto ja sosiaalitoimisto auttaa sinua kaikessa.  Kysy rohkeasti.