Kasvatin oman hiusvärini takaisin ja petyin tuloksiin. Kokemukseni
Lopetin hiusteni värjäyksen muutama vuosi sitten, ja kasvatin oman luonnollisen hiusvärini (tummahko ruskea) takaisin. Hiusten värjäämättömyys ei kuitenkaan saavuttanut odotuksiani. Luonnollisuus tuntuu olevan jonkinlainen trendi tällä hetkellä, joten asiaa pohtiville, aikani kuluksi listasin tähän silloiset odotukseni vs. mitä todellisuus oli hiusten värjäämisen lopetettuani.
Halusin, että hiukset olisivat aina tyvestä latvaan samaa puhdasta sävyä (ei punertavuutta, ei kellertävyyttä, ei tyvikasvua, jne).
>>Tulos: Hiukseni värjäämättöminä eivät itse asiassa olekaan täysin samaa sävyä latvasta tyveen vaan väri vaihtelee hiukan tyven ja latvan välillä, esim. aurinko vaikuttaa. Hiuksissa on myös hiukan sävyeroa esim. valossa korostuu joidenkin suortavien punertavuus. Tyvi näyttää jossain valossa jopa hiukan harmahtavalta (vaikka olen alle 30v).
Halusin parantaa hiusten kuntoa
>> Tulos: En huomaa mitään merkittävää eroa hiusten kunnossa, ainakaan ne eivät ole mitenkään huomattavasti parempikuntoiset verrattuna niihin aikoihin kun värjäsin, vaan hiukset tuntuvat käytännössä ihan samalta.
“Vapaus” (ei tarvitse käydä säännöllisesti kampaajalla)
>> Tulos: Hiuksia täytyy kuitenkin leikata säännöllisesti eli kampaajakäyntien määrä ei ole laskenut, vaikken hiuksia värjääkään.
Ajattelin, että oma väri sopii parhaiten - odotin luonnollisen hiusvärini olevan sama, miltä se lapsuuden valokuvissa näyttää.
>> Tulos: Oma väri ei mielestäni sovi minulle parhaiten eikä ole enää yhtä raikas, mitä nuorempana. Tuntuu toisinaan että näytän ihan tylsältä harmaalta hiireltä esim. valokuvissa entiseen verrattuna. Näytän ehkä jopa vähän vanhemmalta ja huomaamattomammalta. Ihmisten reaktioista päätellen myös muut ovat sitä mieltä että näytin paremmalta värjätyissä hiuksissa.
Plussat värjäämättömyydessä?
+Ympäristöystävällisyys
+ Ei turhia kemikaaleja kroppaan.
+ Ei tyvikasvua, kuten värjätyissä hiuksissa.
Siinä ne sit olikin. Ympäristöön voin vaikuttaa muilla valinnoillani, ja olihan muutaman vuoden tauko värjäämisestä jo positiivista ympäristölle sekä keholle. Kemikaaleille en ole muutenkaan herkkä. Ja mielelläni käyn säännöllisesti kampaajalla, jos sillä pääsen tästä hiiri-lookista eroon ja nauttimaan kauniista hiuksista joka päivä, eli mielummin elän tyvikasvun kanssa ja otan samalla elämääni kaikki ne plussat, mitä saan hiukseni värjäämällä.
Johtopäätös: En keksi enää mitään syytä miksi jatkaisin värjäämättömillä hiuksilla. Palaan siis innolla hiusvärien maailmaan :)
Kommentit (29)
Tätä samaa mäkin mietin ja pelkään. Oli 10cm juurikasvu omaa väriä ja värjäsin latvat vk-loppuna itse myös juuren värillä.....tulos, tää sävy tuntuu ettei sovi ollenkaan mulle. Joudun meikkaamaan enemmän ja värjäämään kulmakarvoja ja ripsiä tummemmiksi. Ajattelin rahan säästönä ja hiusten kunnon paranemisena. Aiemmin olin blondi, olen sitä nytkin mutta likainen sellainen. :(
Sama, kasvatin värjäyksen pois. Oma maantienharmaa oli juurikin niin ruma kuin maantienharmaan usein sanotaan olevan. Näytin valjulta harmaavarpuselta. Hiukset olivat kyllä upeassa kunnossa. Nyt vieläkin paremmassa, kiitos yrttivärien.
Mulla taas on vaikeuksia jaksaa odottaa. Poiskasvatus on ehkä puolessavälissä, väriraja kadonnut, joten en tiedä tarkkaan. Kolme vuotta kuitenkin takana. Tukka on takapuoleen saakka, enkä halua leikata pituutta pois, joten otan tämän pinnanpidentämisharjoituksena. Värjäsin 22 vuotta, kunnes tajusin, että haluan irti kierteestä...ja toisaalta, vielä nähdä oman värini ennen kuin se on harmaa. Omani on pehmeän ruskea, aurinko tekee siihen kultaisia raitoja. En edes muistanut sitä enää. Muutama hopeahapsi näkyy jo, suhtaudun niihin kuin kunniamerkkeihin. Olen ihan onnessani, että tukka ylipäänsä kasvaa (ja että olen täällä kasvattamassa niitä) - menetin hiukseni lääkityksen vuoksi 26-vuotiaana ja sen jälkeen pidin vuosikaudet lyhyttä mallia. Nyt olen 38, alive and kicking (Simple minds soi juuri 🎶).
Vierailija kirjoitti:
Sama, kasvatin värjäyksen pois. Oma maantienharmaa oli juurikin niin ruma kuin maantienharmaan usein sanotaan olevan. Näytin valjulta harmaavarpuselta. Hiukset olivat kyllä upeassa kunnossa. Nyt vieläkin paremmassa, kiitos yrttivärien.
Mistä yrttivärejä ja minkä nimisiä ja onko tummaa ruskeata?
Itse olen tyytyväinen siihen että kasvatin oman värini takaisin. Säästää paljon rahaakin kun ei tarvitse värjäillä (jos värjäisin niin haluaisin käydä kampaajalla). En näytä hiirulaiselta koska meikkaan ja käytän huulipunaakin, se tuo väriä ulkomuotoon. Ihanaa kun ei tarvitse enää myrkyttää itseään niin paljoa kemikaaleilla. Kaikki hiusvärit alkoivat myös aina punertaa koska minulla on paljon punapigmenttiä hiuksissa.
Olen myös aina välillä kasvattanut oman värin ja sitten taas muistanut, ettei se tod. ole paras väri tähän kalpeaan naamaan. Värjään itse enkä käy muutenkaan kampaajalla, mutta hiusväriäni aina kehutaan. En tosin enää laita niin blondiksi kuin nuorena, joten voin pidentää värjäysväliä vaalennusgeelillä.
Perus maantienharmaa vain tuntuu valjulta, kun monet värjää ja meidän päähän on iskostettu, että meilläpäin tuo tavallisin luonnollinen väri on tylsä ja mitäänsanomaton. Mutta ihmeellistä kyllä, ulkomailla maantienharmaita hiuksia ihaillaan värinsä vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Perus maantienharmaa vain tuntuu valjulta, kun monet värjää ja meidän päähän on iskostettu, että meilläpäin tuo tavallisin luonnollinen väri on tylsä ja mitäänsanomaton. Mutta ihmeellistä kyllä, ulkomailla maantienharmaita hiuksia ihaillaan värinsä vuoksi.
Taisi mennä ohi se tästä ketjusta, ettei se sovi kaikille. Tykkään itse kovasti maantien värisistä hiuksistani, mutta en samassa yhteydessä kasvojeni kanssa.
Minäkin olen oikein tyytyväinen omaan väriini (vaalea kullanruskea). Minusta on vain kiva, että tulee aurinkoraitoja kesällä, ja hiusten kunto on oikein hyvä. Kun laitan hoitoainetta, niin monesti huomaan, että ei olisi kannattanutkaan, kun hiuksista tulee vain raskaammat, shampoopesu riittää useimmiten. Ehkä joku värjätty väri voisi olla näyttävämpi, mutta tykkään kyllä tästä luonnollisen tyylikkäästä tukastani.
tälläisestä mä haaveilin https://www.google.fi/search?biw=1366&bih=321&tbm=isch&sa=1&ei=oMcAWqzv…:
t:2
Lähinnähän tämä nyt kuulosti siltä, että olet olet ollut vähän tyhmä. Et ole ollut hirveen tietoinen miten hiuselää ja toimii, edes omassa päässä.
Oletuksilla voittoon ja sen yli!
Ehkä pukeudut sinulle sopimattomiin väreihin nyt kun hiukset on oman väriset. Etsi omat sävysi ja näytät upealta!
Minusta on ihanaa, kun en vielä harmaannu, eikä ole pakko värjätä hiuksia
ehkä se maantie sopii tummemille paremmin
Mulla ainakin hiukset ovat paljon paremmassa kunnossa, jos ne värjään. Värjäyksen jälkeen ovat kiiltävämmät, eivät mene takkuun jne.
No mulle varmaan ensisijaiset syyt olla värjäämättä on 1) hiusvärit suurentavat syöpäriskiä
2) tyylikkyys.
Värjäsin itsekin hiuksia nuorempana. Suomessa jostain syytä keskitytään ulkonäön hoidossa eniten juuri hiusten värjäämiseen, usein hieman oudoillakin väreillä. Miksei voisi keskittyä löytämään esim. itselle sopivat meikit, kivansävyiset vaatteet jne?
Kyllä hiusväreillä varmimmin tietysti erottuu seinästä, mutta ne näyttävät usein todella epäaidoilta. Värjätyt hiukset ovat myös harvoin klassisen tyylikkäät. Kun katselen vanhoja kuviani, niin niistä näkee heti, että on värjäilty. Konstrasti syntyy ihon ja hiusten pigmenttien epäsopivuudesta. Hiusväreissä on se ongelma, että silmä tottuu noihin voimakkaisiin kontrasteihin. Sen jälkeen läpikuultavat ja haaleammat sävyt alkavat näyttää mitättömiltä.
Yleensä ne omat hiukset myös muistetaan vaaleammiksi kuin ne olivatkaan...
Olen antanut hiusten kasvaa luonnonmukaisesti usean vuoden ajan ja mun kokemuksen mukaan sitä takkuisuutta esimerkiksi esiintyy kun latvoissa on edelleen käsiteltyä hiusta mutta se häviää kun käsitelty hius on kokonaan leikattu pois. Oma hiusten väri näyttää myös ihan erilaiselta kun kaikki värjätty on poistettu. Oma hiusväri näyttää kaikilla mielestäni hyvältä:)
Olen kasvattanut tumman ruskean oman värin takaisin, aluksi tuntui "haalealta" värjättyihin mustanruskeisiin verrattuna mutta olen jo tottunut näihin ja moni jopa kehunut että näyttää nyt luonnollisemmalta. Latvoissa on vähän raitaa kun laitettiin ne pehmentämään oman ja värjätyn värin rajaa. Plussaa ehdottomasti on:
- rahan säästö (käyn enää 8 viikon välein leikkauttamassa, mulla on helppo ja pitkäkestoinen polkka joka kasvatessa ei ole mikään ihan hirveä)
- tyvikasvuongelman poistuminen, aivan mahtava juttu!
- kemikaalikuormituksen väheneminen
Jos jonkun miinuksen voisi sanoa niin jäin kaipaamaan sitä kun värjäyksen jälkeen hiukset näytti aina jotenkin raikkaammilta, erilaisilta, elinvoimaisilta..mutta siinäpä se, kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen ja tällä mennään niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Ai niin ja peloistani huolimatta en ole tavannut yhtään harmaata hiusta päässäni. N41
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pukeudut sinulle sopimattomiin väreihin nyt kun hiukset on oman väriset. Etsi omat sävysi ja näytät upealta!
Itse jouduin myös laittamaan vaatteet uusiksi, kun kasvatin oman hiusvärin takaisin. Tummanruskealla värjätyllä tukalla pukeuduin voimakkaisiin ja räikeämpiin väreihin. Vanhojen vaatteiden kanssa oma tukka vaikutti kuitenkin haljulta ja naama jotenkin epäterveeltä. Nyt kun pukeudun murrettuihin ja pehmeämpiin värisävyihin, varsinkin kasvojen lähettyvillä, oma hiusväri pääsee oikeuksiinsa ja kasvotkaan eivät näytä valahtaneilta.
No olethan sinä vähän vanhempi. Jos värin poiskasvattaminenkin vei muutaman vuoden.