Onko muita kenellä tulee yöllä sairaan kuuma menkkojen aikaan?
Todella ärsyttävä vaiva! Muutenkin olen aina nukkunut huonosti menkkojen aikaan ja nyt n. 1 1/2v ollut tälläistä. Olen 39v. Kävin gynellä papassa ja kysyin voisiko tämä oire liittyä esivaihdevuosiin. Tuntui, ettei gyne ottanut todesta, totesi vain, että ei sulla mitkään vaihdevuodet ole, kun on niin nuori lapsikin (taapero). Kilpparit ja sokerit otettiin pyynnöstäni sukurasitteiden vuoksi, ne oli ok.
Kommentit (11)
Voi ei! Tuota just pelkään, että kestää sen 10 vuotta!
Urheiletko paljon? Mulla on tuota liittyen liian rasittavaan liikuntaan.
En urheile mitenkään rankasti, lähinnä kävelylenkkejä vain tällä hetkellä. Pikemminkin pitäisi liikkua enemmän.
On ihan normaalia, että ruumiinlämpö on tavallista korkeampi menkkojen aikaan. Ehkä vain huomaat sen yöllä paremmin?
Olen vain 27v, mutta jossain vaiheessa kiertoa tulee tosi kuuma öisin ja hikoilen selvästi enemmän kuin muulloin. En ole mitannut ruumiinlämpöä kierron eri vaiheissa, mutta siihenhän se selkeästi liittyy.
Mitään neuvoja en osaa antaa, itse vain hikoilen ja vaihdan yöpaitaa useammin sitten
En oikeastaan varsinaisesti hikoile, on vaan ihan sairaan kuuma kuin joku olisi vääntänyt mun kropan termostaatin täysille. Ap (muistin sentään nyt lisätä)
Ei oo nyt varmaan sama asia, mutta mulla just ennen menkkoja tulee yöllä sellainen ihan kunnon hikoiluyö. Estrogeenihan tippuu ennen menkkoja/niiden alussa, joten johtunee siitä. Ja en ole vaihdevuosissa -ainakaan toivottavasti, kun ikää on 35.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo nyt varmaan sama asia, mutta mulla just ennen menkkoja tulee yöllä sellainen ihan kunnon hikoiluyö. Estrogeenihan tippuu ennen menkkoja/niiden alussa, joten johtunee siitä. Ja en ole vaihdevuosissa -ainakaan toivottavasti, kun ikää on 35.
Samaa vaivaa täällä, alkanut suunnilleen samassa iässä. Sukurasitteena varhaiset vaihdevuodet, joten näitä esivaihdevuosien oireita voinee tulla jo ennen 40 vuoden ikää. Niitähän voi tulla jopa 10 ennen varsinaisia vaihdevuosia... nyt on ikää 42 ja toivon, että pääsisin sentään yli 45 vuoden ennen menkkojen loppumista.
Ihan normaalia PMS-oireistoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautisia_edelt%C3%A4v%C3%A4_oireyhtym%….
Ennen menkkoja unta on vaikea saada ja se on kevyempää. Itseäni viluttaa etenkin talvisin ennen kuukautisia, mutta niiden aikana öisin on kuuma. Monia muitakin oireita.
Usein tuntuu, että miehenä elämä olisi niin paljon helpompaa.
Omassa suvussani ainakin äidillä vaihdevuodet ovat alkaneet siinä 50v. jälkeen. Siksikin tämä ihmetyttää. mummojeni osalta ei ole tietoa asiasta. Äidillä on kuulemman ollut säännöllinen kierto ilman oireita kunnes selvästi vaihtarit alkoivat. Ja itselleni tämä on selkeästi nyt uusi oire. Kyllä tosiaan tuntuu välillä, että on tämä naisena olo melkoista! Ap
OT ja todellakin ärsyttävää. Itse olen kärsinyt vaihdevuosista jo 10 vuotta. En kuitenkaan ole halunnut hormonikorvaushoitoa.