Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijan on käytännössä mahdoton asua yksin vuokra-asunnossa PK-seudulla

Vierailija
02.11.2017 |

Sillä tukia heruu n. 650 euroa/kk.

Miten te opiskelijat asutte?

Minulle olisi liian iso kynnys mennä soluun asumaan, kun olen vuosia asunut yksin vuokra-asunnossa, jossa on tilaakin mielinmäärin yhdelle. Mutta minulla ei taida olla vaihtoehtoja, sillä yksinään asunnon vuokra on 850 euroa, eikä koko kuulle saamani opiskelijan tuet riitä kattamaan edes asuntoni vuokraa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valivali. Jos elää valtion rahoilla, on turha vaatia mitään luksuselintasoa. Miksi valtion pitäisi kustantaa sinulle yksiö jos kerran solussa asuminen on hyvä, edullisempi vaihtoehto? Ongelma on sinun korviesi välissä, jos et kerta solussa pysty asumaan. 

Vierailija
22/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 28-vuotias helsinkiläinen, kun musta tuli korkeakouluopiskelija. Olin silloin jo asunut yksiössä Helsingissä. Opiskelijakämpät menee Helsingissä ensisijaisesti ulkopaikkakuntalaisille, joten mulle ei olis tuossa elämäntilanteessa ekana järjestynyt edes HOAS:in soluasuntoa, koska niihinkin silloin tunkua.  Vaikka vuokrataso oli tuolloin hieman alhaisempi kuin nyt, käytännössä siis tuet meni vuokraan ja tein töitä, jotta jäi rahaa elämiseen. Tämä kyllä hidasti opiskelutahtia, koska en jaksanut tehdä samaan tahtiin opintoja, kun osa viikon illoista meni töissä. Lainaa mulla oli siinä vaiheessa jo nostettu edellistä tutkintoa varten, joten se ei ollut sen vuoksi vaihtoehto.

Eli ap:n vaihtoehdot: solu, työnteko (tulorajoihin asti) tai laina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AMK-opiskelija ja asun Helsingin esikaupunkialueella kerrostaloyksiössä. Vuokra, johon kuuluu vesi, on 690e. Viime vuonna sain vielä työttömyysetuutta omahetoiseen opiskeluun, koska olen yli 25v. Nyt saan opintorahaa, asumistukea ja opintolainaa. Pärjään ihan hyvin.

N27

Vierailija
24/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä ei ole HOASin vaan erään opiskelijasäätiön asunto. HOASilta oli turha toivo saada yksiötä mihinkään hintaan, ainkaan tämän tasoita ei olisi tullut. Kokemusta on!

23

Vierailija
25/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet menee vuokraan ja loput säästetään elämiseen kesän aikana töistä, vaikka ei silläkään juhlita kun kesällä ei saa tukea.

Kyllä mä sain kesällä asumistukea ja työttömyystukea tai toimeentulotukea. Oli muuten hemmetin paljon enemmän kuin opintotuki.

Vierailija
26/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pientä eiköhän jokainen opiskelija ole joskus asunut solussa ja tehnyt töitä opintojen ohella. Kermaperseitä nykyään kaikki tyyni.

Vierailija
27/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin opintolaina tai työt. Yksi vaihtoehto on menettää luottotiedot, jolloin lainan sijasta saa toimeentulotukea.

Vierailija
28/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lastani ovat asuneet opiskeluaikansa yksityisissä vuokra-asunnoissa Helsingissä. Nuorin vieläkin. Vuokra veden kanssa 670 euroa. 

Ovat tehneet opiskelualansa töitä heti kun niitä on irronnut ja sitä ennen mitä vain. 

Mutta Helsingin tilanne onkin tietysti työnteon suhteen maan paras. Jotain saa aina. 

Valitettavasti minulla ei ole ollut tukea antaa, mitä nyt aterioita tarjoan aina, kun pystyn. 

Vierailija
29/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä tukia heruu n. 650 euroa/kk.

Miten te opiskelijat asutte?

Minulle olisi liian iso kynnys mennä soluun asumaan, kun olen vuosia asunut yksin vuokra-asunnossa, jossa on tilaakin mielinmäärin yhdelle. Mutta minulla ei taida olla vaihtoehtoja, sillä yksinään asunnon vuokra on 850 euroa, eikä koko kuulle saamani opiskelijan tuet riitä kattamaan edes asuntoni vuokraa.

. Jos olet korkeakouluopiskelija, miksi et ottaisi lainaa ???? Varsinkin kun 10 kilosta tarvitsee maksaa 7 kiloa takaisin, jos valmistuu aikanaan.  Laina kannattaa joka tapauksessa ottaa, noilla "koroilla".

Mitä otsikkoon tulee : ei ole mahotonta, jos

1. ottaa lainaa

2. tekee tulorajoissa töitä

3. muuttaa vähän syrjemmälle. 

4. sortuu laittomuuksiin.

5. Kilauttaa jollekin sopivalle henkilölle...

Vierailija
30/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut tuosta syystä kolmessa eri soluasunnossa, vaikka ennen opiskelujen aloittamista oli kauhea ajatus muuttaa edes yksiöön. Eli joko otat lainaa/menet töihin/nöyrryt ja asut siellä solussa.