Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei haluu tehdä hyvää ruokaa ja jos isän kaa haluttaisiin

Vierailija
02.11.2017 |

Se oikeen aina muka vitsailee olevansa kokki kolmonen ja surkee kokki mutta suuttuu jos kukaan yrittää sitä neuvoa ruoan laitossa. Mä oon jo 17v kohta muutan pois kotoota. Haluisin ennen sitä oppii ees jotain ruokii tekeen. Köksän tunneilla näkee jotain ruokii mut siellä kaverit ja kaikki säätö häirittee. Tunneilla porukka tekee osissa ne reseptit tyyliin yks porukka kuorii jotain perunoita, toinen tekee kastikkeen ja kolmas jälkiruokaan koristeet. Jotenki jää se kokonaiskuva hämäräks et miten koko ruoka oikeesti tehään alusta loppuun.

Oon äitiltä yrittäny pyytää aineksia joihinki köksän kirjan resepteihin mut se sanoo mun muka vaan sotkevan ja hän tahtoo tehdä ruuan. Äiti tekee tyyliin aina vaan jotain kahta tai kolmee samaa ruokaa. Suuttuu hirveesti jos mä tai isä yhtään sanotaan et taas tätä samaa ettei meille maistu. Makaroonijauhelihaa ja riisiä ja kanaa. Joskus perunaa ja jauhelihaa. Pelottaa et mihin suuntaan terveys menee näin yksipuolisilla ruuilla. Äiti kokee sitä syytettävän ku oon sanonut ton. Sit se huutaa takas et meillä ei sentää syödä mitään roskaruokaa vaan hän tekee ite ruoan. Oikeesti joku roskaruokakin olis kivaa vaihteluu ja ehkä terveellisempääkin monipuolisuuden takia.

Isänkin se häätää keittiöstä heti pois jos se yrittää vaiks jotain pihvejä ja perunoita tehdä. Sit äiti tulee ja polttaa ne pihvit. En tiiä osaisko isä sen paremmin ku ei se se saa ees kokeilla niinku en mäkään. Oikeesti, miten opin tekemään ruokaa etten kuole nälkää yksin muuttaessa? Onko vaarallista syödä joka päivä melkeen samaa ruokaa? En osais ite varmaan tehdä ees noita äidin perus ruokia ku en oo saanu ikinä kokeilla. Varmaan jäisi makaroonit raaaks ja jauhe liha palaisi.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro joku ruoka minkä haluaisit oppia tekemään niin autetaan

Vierailija
2/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta ku salaliitto isäs kanssa. Toinen vie äitin lenkille ja toinen kokkaa sillä välin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruoanlaittoa tarvi harjoitella sen kummemmin. Kun muutat omaan kämppään katsot vain netistä tai kirjasta jonkun hyvän reseptin ja teet kuten siinä lukee.

Vierailija
4/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun nuoruudelta. Esim riisin kanssa ei ikinä ollut mitään kastiketta, kuivaa riisiä vain. Luulin kauan etten pidä riisistä mutta en vain pitänyt siitä kuivasta riisistä ilman mitään lisukkeita..

Vierailija
5/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ap varmaan on se köksänkirja jossain tai  lukutaito tallella.Netistä löytyy reseptejä pilvin pimein. Sen sijaan että kiukuttelet täällä äidistäsi, mene vaikka soppa365:een ja hae sieltä ohjeet.

Sitten faijan kanssa kauppaan ja kokkaamaan.Mutsille porttikielto keittiöön  - se ei halua että te kokkaatte koska se joutuu aina siivoamaan keittiöstä teidän jäljet joten MUISTAKAA SIIVOTA KEITTIÖ aina ruoanlaiton  jälkeen.

Lähettäkää mutsi lenkille.Ei tee hyvää sulle ettet saa kotona kokeilla.

Vierailija
6/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi haluaa olla tärkeä jossain, joten siksi varmaan tuo ruuanlaitto on hänelle niin tärkeää. Ehkä kokee sen jotenkin olevan äidin hommaa (mitä se ei toki pelkästään ole), ja hänelle on tullut siitä joku päähänpinttymä, että hyvä äiti kokkaa aina.

Vierailija
7/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä köksän tunneilla jonkinlaista ruuanlaittoa opettelit? Mutta ei se haittaa jos et vielä osaa, opit kyllä yksinasuessa kun katsot vain reseptejä ja aloitat helpoista jutuista.

Vierailija
8/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännää ettette uskalla isäsi kanssa kokata äitisi ollessa paikalla. Onko hän pirttihirmu päällepäsmäri?

Nyt heivaatte sun äitis sieltä keittiöstä pois vaikka väkisin ja teette just sitä safkaa mitä haluutte. Mutsis voi vaikka imuroida sillä aikaa.

Vierailija
9/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso. Instat ja Periscopet on kyllä hallussa, mutta oikean tiedon haku ei. Netti on pullollaan ohjeita kaikenmaailman ruuille, myös ihan videoinakin, jollei osaa lukea.

Vierailija
10/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen äiti sulla. Musta on mukavaa, kun nuoret kokkailee ja kokeilee välillä tehdä aikas outojakin ruokia:)

Vierailija
11/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ruoanlaittokurssi voisi olla hyvä? Järjestetäänkö sellaisia missään?

Vierailija
12/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso. Instat ja Periscopet on kyllä hallussa, mutta oikean tiedon haku ei. Netti on pullollaan ohjeita kaikenmaailman ruuille, myös ihan videoinakin, jollei osaa lukea.

Jäkäjäkä! Ei ole ihan helppoa aloittaa täysin tyhjästä. Siinä menee keittokirjaa selatessa helposti peukalo suuhun.

Vierailija
13/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin jonkun marttojen kurssin ennen kuin muutin pois kotoa. Opeteltiin ruoanlaittoa, siivousta ja muita juttuja. Tuosta on kohta 10 vuotta mutta luulisin että niitä järjestetään vieläkin.

Vierailija
14/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä opit. Muutin itse jo 16-vuotiaana pois kotoa ( nykyisen mieheni luokse ) ja en mäkään silloin osannut mitään. Se, mitä köksän tunneilla oli "opittu", oli jo kaikki unohtunut, varmaan just toi sama kun sullakin, ettei mitään tehty siellä alusta loppuun asti yksin.

Jotenkin sitä oppi kokkaamaan, kun aluksi vaan sovelsi kaikkea, mulla ei edes ollut mitään reseptejä. Eikä tietenkään miehellä ollut alussa edes ruuanlaittotarvikkeita,astioita,ym.mitään.

Muistelen, että ihan ensimmäinen tekemäni ruoka taisi olla kanapasta ( broilerin hun.mar.suikaleita, gnocchipastaa,kermaa, paprikaa, jtn.muuta kasvista, vähän jotain mausteita ), ja joku salaatti, siis ihan simppeli safka mutta siitä se sitten lähti. Sain myös perhetutulta omaan kotiini ison padan ja tein sillä heti karjalanpaistin. Muistan vaan, kuinka nälissäni uunin edessä kyttäilin, että eikö tuo valmistu ikinä....Eli täytyy myös oppia kärsivälliksi jos meinaa tehdä jotain haastavampaa :)

Ja mietipä kuule sitä vapautta siellä omassa pikku keittiössäs : saat tehdä just mitä huvittaa :) Ja tosiaan tänäpäivänä netti on täynnä ohjeita. Mieti vaikka joku raaka-aine, mistä pidät tai mitä tekee mieli, ja googlaa sillä ihan vaikka joku perushelppo resepti alkuun... Et sinä nälkään kuole :) Tsemppiä kokkailuun.....

Vierailija
15/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietty mulla reseptejä on netissä ja siellä köksän kirjassa. Ongelma on toi äitin asenne. Se tuntuu oikeesti estävän mua harjoittelemasta ruoan laittoa. Estäähän se isääkin. Sanoo vaan et miehet ei kuulu keittiöön. Näköjään naisistakaan ei muut kuulu kuin se itse vaan. Äiti ei anna rahaa mulle hankkia ruoka tarvikkeita noihin resepteihin eikä tuo kaupastakaan niitä. Ite jos ostan omilla rahoilla nii tulee hirveä huuto ja kieltää tekemästä ku muka pilaan tarvikkeet vaan. Vähänkö pelottaa et yksin asuessa pilaan sit opiskelijatuet huonosti tehtyihin ruokiin joita ei vois syödä. >:o

Olisko jotain vinkkejä miten äitin mielen saisi muutettua? Se vaan sanoo mun muuton olevan vielä kaukana vaiks tod.näk. se on jo vuoden päästä. Äiti on aina kotona pikkuveljen kaa joten salaa siltä ei voi tehdä mitn. Oon pari kertaa salaa keittäny kananmunia ja nekin menee aina pieleen jää joko ikäviks lössöiksi mistä en tykkää tai sit räjähtää kattilaan. Pitää ens kerralla katsoo köksän kirjasta ohjeet siihenki ku huomasin siellä olevan. 

Vierailija
16/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko se sit sellanen missä keittiö ja ruoka tarvikkeet olis kurssin puolesta? Sellaseen äiti saattais suostuakin. Se aina valittaa ku mulla ei oo erikoisempia harrastuksia. Vähänkö olis siisti! Pitää kattoo netistä. Kiitti vinkistä! (:

Vierailija
17/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hää mennee hotelli ja ravintola- alan kouluun ja ostaa keittokirjoja, rupiaa kokkaamaan ja opettelee siivoamaan keittiön.

Näin ikkäästi.

Vierailija
18/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo, oma poikani on kans kohta 18, ja hän on pienestä asti ollut mun kanssa keittiössä touhuumassa.  On oikeestaan jopa helpotus, kun tietää, että hän osaa sitten omassa kodissaan laittaa muutakin, kun eineksiä mikrossa. Eri asia sitten jaksaako/viitsiikö, mutta ainakin osaa, kun on saanut olla mukana, pakottanut en ole.

Ja kun ylä-astetta vielä kävi, niin halus aina himassa kokeilla näitä köksässä oppimiaan...Eipä siinä mulla ollut vastaan sanomista, hankittiin vaan sopivat ainekset ja minä katselin lähinnä vieressä ja siivoilin "sotkuja"... Että sitä mieltä olen, että kyllä lapset sais olla mukana hommissa, varsinkin jos itse haluavat...

T: 14

Vierailija
19/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselit myös, onko äitisi ruoka vaarallisen yksipuolista. Ei ole, jos syöt päivän toisen aterian koulussa ja totuttaudut siihen, että puoli lautasta on aina täynnä raakoja tai kypsentämättömiä kasviksia. Salaatti on itsessäänkin helppo ateria, josta saa tuunaamalla ravitsevan.

Vierailija
20/36 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä opit. Muutin itse jo 16-vuotiaana pois kotoa ( nykyisen mieheni luokse ) ja en mäkään silloin osannut mitään. Se, mitä köksän tunneilla oli "opittu", oli jo kaikki unohtunut, varmaan just toi sama kun sullakin, ettei mitään tehty siellä alusta loppuun asti yksin.

Jotenkin sitä oppi kokkaamaan, kun aluksi vaan sovelsi kaikkea, mulla ei edes ollut mitään reseptejä. Eikä tietenkään miehellä ollut alussa edes ruuanlaittotarvikkeita,astioita,ym.mitään.

Muistelen, että ihan ensimmäinen tekemäni ruoka taisi olla kanapasta ( broilerin hun.mar.suikaleita, gnocchipastaa,kermaa, paprikaa, jtn.muuta kasvista, vähän jotain mausteita ), ja joku salaatti, siis ihan simppeli safka mutta siitä se sitten lähti. Sain myös perhetutulta omaan kotiini ison padan ja tein sillä heti karjalanpaistin. Muistan vaan, kuinka nälissäni uunin edessä kyttäilin, että eikö tuo valmistu ikinä....Eli täytyy myös oppia kärsivälliksi jos meinaa tehdä jotain haastavampaa :)

Ja mietipä kuule sitä vapautta siellä omassa pikku keittiössäs : saat tehdä just mitä huvittaa :) Ja tosiaan tänäpäivänä netti on täynnä ohjeita. Mieti vaikka joku raaka-aine, mistä pidät tai mitä tekee mieli, ja googlaa sillä ihan vaikka joku perushelppo resepti alkuun... Et sinä nälkään kuole :) Tsemppiä kokkailuun.....

Kiva! Mut eiks sua pelottanu muuttaa yksin ilman mitään taitoja kokata? >;o Vai osasko sun mies tehdä ruokaa? Menikö sulla montaki ruokaa aluks pilalle? Mietin totaki et opiskelijatuet on tosi pieniä et niistä jos pari ruokaa menee ihan pilalle nii sit ollaan nälässä. Mua ei ainakaan pelkkä leipä täytä yhtään. En oo ikinä tajunnu kavereita jotka ei syö koulussa. Mä en oo kehdannu sanoa äitille et monesti syön koulussa tosi paljon ku siellä on moni puolista ruokaa. Mielummin sitä vaiks se olis jotain ei niin hyvääkään kuin äitin iän ikuista samaa safkaa. Kesä lomalla oli ihan hirveetä ku ei saanut muuta ruokaa mistään.

Äiti on ollu tommone aina. Toi terveys mua on alkanu pelottaa. En oo uskaltanu ikinä terkkarille sanoon tästä ettei se sit ala soitteleen äitille ja haukkumaan sitä. Tiiän et äiti ei kestäis sitä vaan itkisi ja huutaisi kuukauden sen jälkeen. Varmaan uhkaisi jollakin lastenkodillakin. :DD Tai ainakin nuorempana olis.

Ku sanotaan kaikkien veri arvojen ja vitamiinien vaikuttavan oppimiseenki. Välillä tuntuu tai aika useinki et mikään tieto ei tartu päähän. Oppisinko paremmin jos meillä olis erilaisempaa ruokaa? Tiiät et äiti ei oo mikään kotiorja ja olisin ite valmis tekeen mut en saa. En tajuu miten äiti ei ite haluu oppia tekeen parempaa ruokaa. Miten se ei ite kyllästy ikinä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä