Kotirouva
https://www.mtv.fi/viihde/musiikki/artikkeli/me-naiset-nylon-beatin-jon…
Miksi vielä vuonna 2017 on kotirouvia? Eikö ihmiset halua itsenäisyyttä ja jotain muutakin elämältä kuin kotona olemista?
Kommentit (10)
Jos kaikki maapallon 7 mrd ihmistä eläisi samalla kaavalla elämänsä alusta loppuun asti, olisimme robotteja. Jokainen tekee sellaisia ratkaisuja, jotka kokee itselleen ja tässä tapauksessa myös perheelleen sopivina.
Mäkin olen kotirouva ja sopii mulle paremmin kuin hyvin. Olen ollut 20vuotta työelämässä ja paloin aivan loppuun. Jäin sairaslomalle enkä mieheni ja minun yhteisestä sopimuksesta koskaan palannut työelämään. Juuri nyt en kaipaa mitään muuta kuin rauhallista elämää perheen kanssa. Saan tyydytystä siitä että pidän kodin kunnossa, leivon, silitän pyykkiä, hoidan pihaa ja teen pientä remonttia. Voi olla, että jossain vaiheessa haluan palata työelämään, mutta nyt on hyvä näin. Mieheni on järjestelyyn myös hyvin tyytyväinen ja minulle on aivan yhdentekevää mitä muut ovat mieltä tavastamme elää.
Kotirouvana olo on ihan parasta! Nimimerkillä olen itse ja suosittelen
Kotirouvana jo yli 20 v. Nautin elämästäni ja niin tekee miehenikin, sillä hänen ei tarvitse huolehtia kotiasioista ja kotona on aina siistiä, hyvää ruokaa eikä viikonloppuna tarvitse viettää ”laatuaikaa” käymällä ostoksilla, vaan voimme nauttia kaikesta kivasta.
Minulla on hyvä juuri näin. Omistamme kaiken yhteisesti, tili on yhteinen ja voin käyttää sitä vapaasti kyselemättä lupia. Mies on maksanut minulle eläkettä n. 15.000 €/vuosi, joten eihän minulla ole tässä mitään hätää.
En koe, että minun itsenäisyyttäni mikään loukkaisi tai rajoittaisi. Eikä mikään minua sido kotiin, kyllä sieltä ihan pääsee ulos.
Minulla on aikaa tehdä juuri sitä, mitä haluan. Rakastan kotiamme, tykkään tehdä käsitöitä, hoitaa puutarhaa, tehdä vapaaehtoistyötä, matkustella ympäri maailmaa mieheni mukana - siihen ei todellakaan olisi mahdollisuutta, jos olisin töissä. Saapahan minunkin työpaikkani joku, joka sitä enemmän tarvitsee.
Olen ollut kotirouva yli 20 vuotta ja minulle tämä on ihan mukavaa. En kaipaa muuta.
Mikä sinua ap tässä kotirouvailussa oikeasti mättää? Kateus vai tyhmyyskö aiheuttaa tämän ihmettelyn? Jospa valaisen vähän elämääni niin ehkä auttaa sinuakin löytämään uusia näkökantoja "kotirouvailuun".
Olen 48v. nainen. Paiskin töitä mieheni ja minun yrityksessä kymmenisen vuotta. Yritys alkoi nopeasti tuottaa ja myimme sen hyvällä rahalla reilu viisi vuotta sitten. Yksistään tuo summa mahdollistaisi jo melko lokoisat oltavat eläkeikään asti ja senkin jälkeen, koska asunto on nyt velaton ja rahaa jäi sijoitettavaksi asti.
Mies ei viihtynyt kotona, työorientoitunut kun on. Minä sen sijaan viihdyn erittäin hyvin. Kotona asuu vielä teini, muut lapset ovat jo omillaan. On ihana viettää aikaa kotona ja mökillä kun ehtii pitää huushollin kunnossa, laittaa puutarhaa, osallistua hyväntekeväisyystempauksiin, harrastaa, pitää huolta kunnosta ja ennen kaikkea nähdä paljon kahta pientä lastenlastani. Ehdin auttaa tyttäreni perhettä paljon ja samalla heidän on mahdollista tehdä täyttä työviikkoa.
Mies halusi palata työelämään ja pelkästään hänen palkkansa riittäisi meidän perusarkeen erinomaisesti. Hän siirtää palkkansa yhteiselle tilille, josta minulla on lupa käyttää rahaa miten tykkään. Mies on sitä mieltä, että arki on parempaa ja toimivampaa näin ja ehdottomasti tukee päätöksessä. Minä en stressaa kiireestä ja töistä, hänen taas ei tarvitse olla joutilaana kun ei osaa. Parisuhde voi hyvin kun molemmat saavat elää arkea niin kuin itselleen parhaiten sopii ja molemmat ovat onnellisia. Mies on kiitollinen kun kotona on asiat mallillaan, hänen on mahdollista tehdä töitä sen verran kuin kokee hyväksi ja kotona on stressitöntä olla.
Ja ei, en koe olevani millään tapaa riippuvainen miehestäni. Typerä ajatuskin :D Minulla on omat sijoitukseni, omat säästöt, omia tuloja niistä, laina maksettu ja rahat avioliítossa muutenkin hommattu. Tyhjän päälle en tipu jos mies ottaisi ja lähtisi. Tosin mitään merkkiä siihen suuntaan ei ole, päinvastoin olemme paljon onnellisempia nyt kuin nuoruusvuosina työpaineen alla.
Juuri kotirouvien takia koko avioliiton elatusvalvollisuus pitäisi poistaa ja samalla estää minkäänlainen omaisuuden jakaminen erossa.
Myöskään eläkettä ei pidä maksaa ihmiselle joka ei ole ollut vähintään 40 vuotta täysipäiväisessä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kotirouvien takia koko avioliiton elatusvalvollisuus pitäisi poistaa ja samalla estää minkäänlainen omaisuuden jakaminen erossa.
Myöskään eläkettä ei pidä maksaa ihmiselle joka ei ole ollut vähintään 40 vuotta täysipäiväisessä työssä.
Ai senkö vuoksi, että sinulla ei ole yhtä mukavat oltavat kuin meillä kotirouvilla?
Kotiäitinä riittää hurjasti riemua ja mukavaa tekemistä aamusta iltaan.
Voi kuule. Kotirouvana voi tehdä niitä asioita mistä tykkää. Ei tarvitse stressata töistä. Tai jos haluaa käydä välillä osapäivätöissä, voi senkin tehdä. Tämä on KATEELLISEN ihmisen aloitus. Ja enkä jää tyhjän päälle; mieheni laittaa tililleni joka kuukausi 3000 euroa. Hän tekee sen rakkaudesta, ei pakosta.