Miksi naisilla on tarve kehuskella puolisoidensa tuloilla tai " korottaa" niitä?
Näin naisena olen huomannut, että moni nainen puhuu miehestään siten, että " on sillä nyt parempi palkka kuin minulla". Halutaan ikään kuin hilata miehen statusta ylemmäksi. Eihän siinä mitään, jos tilanne on niin, mutta kun monistakin ihmisistä tiedän, etteivät heidän miehensä ole missään huipputöissä tai palkkataso ei ole naista parempi. Eräässä yhteisössä oli puhetta tästä asiasta ja eräskin keskituloinen nainen kovaan ääneen puhui, miten hänen miehelläänkin on paljon parempi palkka jne. Tiedän tasan tarkkaan, mikä naisen palkkataso on, kun se on työn takia täysin sama omani kanssa. Mies on ammatiltaan eräs perusammatin omaava, jonka palkka on maximissaan 3500 kuussa vaikka siihen sisältyisi ylityötä. Ja tiedän ettei tee lisätyötä koska " perheen yhteinen aika on tärkeintä". Voihan joku siivoojakin tienata vaikka kuinka paljon jos tekee kaikki vapaansa lisätöitä, mutta kyse ei nyt ole siitä. Saman ilmiön olen huomannut aiemminkin,mm. työpaikoilla. Omalla palkalla ei niin väliä, kunhan saadaan ilmoitettua, että " mies tienaa enemmän". Jotenkin koomista.
Kommentit (9)
Vaikea sanoa, en ole törmännyt yhteenkään sellaiseen.
Meillä se nyt vaan on niin, tosin en sitä kenellekään mainosta. Tienaan itse 30k ja mies 65k. Tosin verokalenterissa ei näy kaikki miehen tulot, osa niistä kun tulee verottomina.
No kyllä meillä mies tienaa enemmän kuin minä. Pieni palkka molemmilla tosin on, että ei nyt mitään ruhtinaalisia tuloja ole kummallakaan. Enkä ole itse törmännyt kehenkään joka tollaista sanoisi
Mä en edes uskalla unelmoida siitä, että joskus saisin yhtä paljon palkkaa kuin mieheni. Haaveena olisi tienata puolet miehen palkasta. Siihen olisin jo suht. tyytyväinen.
Saatan joskus mainita, että miehen palkka on parempi kuin mun. Ihan sitä varten että ei tarvitse sääliä mua köyhänä tai tarvitse ihmetellä miten mulla on varaa johonkin, mitä en sinkkuna tulis hankkimaan.
Itse en ole koskaan tuollaiseen törmännyt.
Ei palkasta puhuminen ole muutenkaan oikein soveliasta ja kaikkein vähiten palkalla kehuskeleminen
No tottakai, jos mies tienaa enemmän. Nyt kyse kuitenkin on niistä, joiden puoliso ei tienaa. Luulisi, että nainen olisi ylpeä, että itse tienaa enemmän, mutta vähätteleekin omat tulonsa ja korottaa miehen tulotasoa korkeammaksi mitä se oikeasti on. Ilmeisesti moni kokee itsekin vaikeana sen, että tienaa naisena enemmän. Haluttaisiin, että mies tienaisi vielä enemmän vaikka oma palkkataso olisi korkea. Sanotaan esimerkiksi näin, että jos nainen on korvalääkäri ja mies on luokanopettaja ( esimerkit keksitty), niin kyllä sen tietää kumpi tienaa enemmän jos kummallakin on normaali työaika:) Juuri tällaisesta tapauksesta on kyse.
ap
Kaveripiirissäni ei puhuta omista eikä puolisoiden palkoista.
Sen pitäisi sitten sanoa, että mies tienaa vähemmän, vaikka oikeasti se tienaa enemmän?