APUA!!
Patti lapsen kaulalla. Molemmilla sivuilla, mutta toisella puolella suurempi. Suurentunut imusolmuke? Kasvain? Onko muiden lapsilla ollut vaaratonta sellaista?
Kommentit (2)
minä löysin viime keväänä pojalla patit kaulalla, siis silmällä ne näin... ja sutnuivat lähinnä kirsikkatomaateilta, juuri leukaluun vieressä. Lääkärissä käytin ja sain selityksesksi imusolmukkeet, ja uusi käynti kuukauden päähän. Ja taas mentiin lääkäriin, patit eivät olleet kipeitä eikä aristaneet mutta hurjan näköiset ja tuntuiset. Lääkäri totesi ne taas imusolmukkeiksi. lapsella oli onneksi sairaalassa astmakontrolli ja siellä mainitsin pateista, ja saatiin lähete rtg-tutkimuksiin. Lääkäri sanoi, ettei ne nyt normaaleilta tunnu millään konstilla, että pakko tutkia. Niinpä muutaman päivän päästä mentiin (saatiin kiirrellinen lähete) tutkimuksiin, ja setä niitä ultrasi puhua pukahtamatta sanaakaan. Ilmoitti että tulosket saadaan soittoajalla viikon päästä. Ja minä jo maalailin piruja seinille, ja olin paniikissa.
Soittoajalla selvisi, että ne ovat suurentuneet sylkirauhaset ja mitään kasvaimeen liittyvää ei näkynyt, kasvaimia siis epäiltiin. Kontrolliaika 6kk päähän. Lapsi oli siis pattien löytymisen aikoihin 2v3kk ikäinen. Lopulta ne patit alkoi itsekseen laskemaan, mutta eivät enää täysin huomaamattomiksi ja nyt lähes vuoden jälkeenkin ne kyllä tuntuu.
Erittäin tyypillistä näin flunssa- aikaan...