Mäntysuopalla vai mäntysuovalla?
Kommentit (13)
Miks V? Huovalla, suovalla? Pöljää.
Raahelainen kirjoitti:
Mäntysuopalla. Murretta.
oogle haulla m
En jaksa uskoa. Mäntysuopan hakusanalla google antaa vain 277 tulosta, eikä edes hyväksy moista muotoa, vaan tarjoaa heti mäntysuovan tulosta. Vasta pakottamalla saa mäntysuopan tuloksen, joka on siis tuo hikinen 277. Se on niin vähän, ettei viittaa edes murresanaan, vaan kirjoitusvirheeseen. Mäntysuovan antaa 38300 tulosta, eli oikeaa muotoa ei tarvi kauaa miettiä.
Suopa (saippualiuos) sanan taivutusmuodot:
yks. nom. suopa
yks. gen. suovan
yks. part. suopaa
yks. ill. suopaan
mon. gen. suopien suopain
mon. part. suopia
mon. ill. suopiin
Vierailija kirjoitti:
molmilla poistuu valehtelu suusta
Höpö höpö. Missäspäin maailmaa tuollainen väite kuullaan?
Kyllähän se on niin, että rumat sanat on perinteisesti pesty saippualla pois, tai siis ainakin yritetty poistaa pesemällä, tai ainakin uhkailtu kyseisellä toiminnalla. Tosin minun kansakoulunopettajani (nykyisen kansanedustajan äiti) ei ainoastaan uhkaillut, vaan toteutti kyseisen uhkauksen, luottaen luokkamme yhden oppilaan kanteluun.
Oppilas siis kanteli opettajallemme, että minä olin kironnut välitunnilla ja opettaja luotti kantelijan sanaan ja pisti minut pesemään suuni mäntysuovalla. No eihän se tulos häävi ollut, ei ainakaan kovin pitkäkestoinen, sillä "rumia" sanoja on jokunen tullut suustani tuon toimenpiteen jälkeenkin ja tulee tarvittaessa vastakin.
Enpä ole ikinä kuullut tuollaista "suopalla".
Minä mäntysuopaan, sinä mäntysuopaat, me mäntysuopaamme.
Googlaa ap ”astevaihtelu suomen kielessä”.
Mäntysuopalla. Murretta.