Kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta arvot silti hyvät? Missä mättää?
Nämä oireet täsmäävät:
-heikkous, uupumus, uneliaisuus (nukun säännöllisesti, hyvin ja paljon - ei pieniä lapsia tai stressiä)
-palelu (todella kova palelu sisälämpötiloissakin)
-kalpeus (moni on kysynyt vointiani, kun näytän kalpealta)
-vähentynyt hikoilu (en hikoile edes saunassa!)
-kuiva, hilseilevä, kylmä tai karkea iho (rasvaan kädet joka päivä, jalat karkeat ja kylmät)
-ummetus
-painon nousu (yritän pudottaa painoa, ei onnistu - päinvastoin)
-kasvojen, käsien ja jalkojen turvotus (kasvot erityisesti pöhöttyneen oloiset)
-ohuet, hauraat sormenkynnet (katkeilevat)
-ohuet, hauraat tai kuivat hiukset, hiustenlähtö (viemäri pitää putsata viikottain, hiukset tosi harvat ja ohuet)
-muistihäiriöt (syksyn alusta lähtien koko ajan enemmän ja enemmän)
-haju- ja makuaistin huononeminen (en haista, kun muut haistavat jotain pahaa - makuaisti huonontunut)
-käheys (matala ääni ja usein käheä)
-kuukautishäiriöt (ensimmäistä kertaa ikinä kierto heitti yli 10 päivällä teini-iän jälkeen ja vielä kahdesti!)
-matala sydämen syke (syke levossa 40-50)
Menin alunperin lääkäriin väsymyksen ja palelun takia, mutta kun lääkäri kyseli oireista, näytti lähes selvältä, että kyse olisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja sitten testeissä ei ollut MITÄÄN, mikä viittaisi kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kaikki muutkin arvot hyviä, ei ensimmäistäkään poikkeavaa tulosta missään.
Mitä ihmettä nyt teen? Uudet testit? Annan olla? Mikä muu voisi olla syynä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma, kun kävin testeissä. Välillä helpompi olla, välillä hankalampi. Muistin pätkiminen ja hatarapäisyys rassaa eniten.
Tämä on turhauttavaa. Olen ihan voimaton, en muista mitään ja tämä palelu vie järjen.
ap
Mikäli on katsottu pelkkä TSH, ei se kerro mitään muuta kuin aivojen ja kilpirauhasen välisestä signaloinnista. T4V ja T3V kertoisivat enemmän. Tyroksiinin dejodioituminen siis paljastaisi jotain. Onko suvussa samankaltaisia ongelmia? Mikäli on, voisit geneettisiin taustatekijöihin tässä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3219766/
Eksogeenisistä tekijöistä oirekuva sattuisi erinomaisesti homeisiin/VOC-yhdisteisiin. Muitakaan patogeenejä ei voi laskea pois, esimerkkinä borrelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma, kun kävin testeissä. Välillä helpompi olla, välillä hankalampi. Muistin pätkiminen ja hatarapäisyys rassaa eniten.
Tämä on turhauttavaa. Olen ihan voimaton, en muista mitään ja tämä palelu vie järjen.
ap
Minä palelen eniten iltaisin. E-pillereiden poisjättämisen jälkeen palelee vähemmän, saa edes unta. Aiemmin siltä hytinältä oli tosi hankala päästä unille.
En tiedä. Itselläni ihan sama juttu. Muutaman vuoden välein olen käynyt testeissä, mutta mitään ei niissä näy. Pakko kai se on uskoa, että vika on elämäntavoissa tai sitten joku ikuisuusmasennus.
Täällä myös sama ja useampi vuosi jo testeistä, mutta nyt pitäisi pyrkiä uudelleen.
Homealtistukseen on vaikea uskoa, talo on uusi ja teen töitäkin kotona. AP:lla ehkä eri juttu?
Saattaa olla käänteinen T3 koholla.
http://jalkeilla.blogspot.fi/2014/08/mika-on-rt3-dominanssi.html
Katsoiko veriarvot että onko anemia?
Aivan hyvin voi olla kilpirauhasesta johtuvaa.Minulla oli aivan sama.Arvot viitteissä,mutta oireita on paljon.Vaihteli vajaa ja liikatoiminta oireina.
Nielemisvaikeuksien vuoksi sain sitten lähetteen kilpirauhasen uä tutkimukseen.Löydös oli struuma.
Mitattiin sekä THS että T4V, kummatkin arvot olivat oikein loistavat. Hemoglobiini, verenpaine ja kaikki vereen liittyvä ferritiinistä lähtien oli kunnossa, vitamiinitasot loistavat.
Sehän tässä turhauttaakin, ettei mikään arvo ollut edes lähelläkään ala- tai ylärajoja, jolloin olisi viitteitä jostain. Mitattiin huolella kaikki arvot.
Ihan lähisuvussa ei ainakaan ole kilpirauhasongelmia tietääkseni, ainakaan diagnosoituja. Elämäntavoissani ei ole mitään moitittavaa. Syön säännöllisesti ja liikun paljon (en liikaa), olen normaalipainon ylärajoilla ja siksi yritän pudottaa pari kiloa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Homealtistukseen on vaikea uskoa, talo on uusi ja teen töitäkin kotona. AP:lla ehkä eri juttu?
Homeiden lisäksi siis yhdisteitä, joita uusissa taloissa on pilvin pimein. Muovimattojen pehmentimistä lähtien. Oireesi löytyvät tästä http://www.homepakolaiset.fi/terveyshaitat.html
Todennäköisesti kyseessä on raudanpuutos, jonka oireet on ihan samat vajaatoiminnan kanssa. Uudestaan verikokeisiin otantaan ferrit-arvo.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyseessä on raudanpuutos, jonka oireet on ihan samat vajaatoiminnan kanssa. Uudestaan verikokeisiin otantaan ferrit-arvo.
Otettiin. Rauta-arvoissa ei mitään vikaa. Otettiin kaikki mahdolliset punasolujen määrä veressä ja plasmavolyymit ja muut. Hemoglobiini kunnossa.
ap
Miksi näitä ei tutkita kunnolla, kun tätä porukkaa on pilvin pimein, joilla katsotaan vain se S-tyreotropiini, jossa mitään ei välttämättä näy. Minultakin on aina katsottu vain se, vaikka olen sanonut, että siinä ei mitään näy ja pyytänyt laajempia testejä.
D-vitamiinipuutos aiheuttaa samanlaiset oireet. Netistä löytyy tietoa asiasta. Youtubesta englanniksi esimerkiksi. Valtaosalla väestöstä D-vitamiinipuutos, ehkäpä siitä syystä näitä kilpirauhasongelmaepäilyjä/epäilijöitä niin paljon. Mene ja tiedä.
http://tervejaonnellinen.fi/2017/05/30/jodin-6-yllattavaa-terveyshyotya/
Kokeile ottaa jodilisää 200-300 mikroa päivässä kuukauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä ei tutkita kunnolla, kun tätä porukkaa on pilvin pimein, joilla katsotaan vain se S-tyreotropiini, jossa mitään ei välttämättä näy. Minultakin on aina katsottu vain se, vaikka olen sanonut, että siinä ei mitään näy ja pyytänyt laajempia testejä.
Eihän lääkärit halua oikeasti ihmisiä parantaa, vaan pitää sairaanhoitoprosessissa mukana, jotta heille riittää töitä. On myös tärkeää tajuta se, että tyroksiinin hinta on 9 eur / 3kk ja masennuslääkkeen hinta kymmeniä euroja per 3 kk. Eli jos esimerkiksi masennus hoituisi tyroksiinilla, vähentäisi se lääketeollisuuden voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun ferrit oli?
En muista tarkkaan, mutta joku luku yli 100.
ap