Miksi joidenkin pitää väkisin tunkea viereen bussissa, jos siellä on vielä tilaa?
Ymmärrän jos paikkoja ei ole, niin toki viereen saa tulla. Äsken istuin siten että toinen laukuistani oli viereisellä istuimella, mutta naisen piti päästä juuri minun viereeni, joten istuin sitten kaksi laukkua sylissäni. Muualla olisi ollut vaikka kuinka paljon vapaita paikkoja.
Miksi jotkut tekevät näin?
Kommentit (31)
Haluavat lämpöä ja läheisyyttä.
No joo. Itseäkin kyllä ahdistaa jos joku tuntematon istuu aivan kiinni minussa.
Varmaan samasta syystä , kuin parkkipaikan ollessa lähes tyhjä, pitää jonkun aina tunkea viereen parkkiin ettei ovea tahdo mahtua avaamaan.
Mää änkäsin yhen viereen kun bussissa ei ollut vapaita ja kadutti, koska en mahtunutkaan penkille, siinä sitten roikuin toinen jalka käytävällä, kun naapurin kankku ylsi mun penkille.
Ens kerralla jään seisomaan. Ja tuohan olisi loukkaantunut, jos olisin vaihtanut paikkaa??
Liian lähelle tulevat ihmiset ovat pelottavia.
Jotkut tekevät tuota kiusallaan. Siis kun huomaavat jonkun pitävän laukkua penkillä koska luulevat heidän "varaavan paikkaa" vaikka täydessä bussissa siihen satavarmasti pääsee istumaan kunhan osaa avata suunsa.
Mua suututti tänään kun bussi oli täpötäynnä ja lisää ihmisiä tuli niin jotkut istuivat ikkunapaikka tyhjänä. Sitten ihmisen tullessa bussiin katsellaan muualle, ettei muka huomata. Olivat muuten lähes kaikki nämä tyhjän paikan pitäjät vähän hienommin pukeutuvia vanhempia rouvia. Mutta sietäähän se nuori seistä matkan. Ei heidän viereen sovi istua.
Nyt suututtaa, että olen tämmöinen sosiaalisesti taidoton nyhverö enkä avannut suutani.
Mua naurattaa ne, jotka istuvat ikkunapaikalla ja pysäkkinsä tultua alkavat änkemään siitä mun ohitse, jos sanoisivat, että ”anteeksi, jään tässä” tekisin tottakai tilaa, mutta kun eivät millään tavalla indikoi, että ovat nousemassa seuraavalla pysäkille (esim. nappia painamalla), vaan nousevat, kun bussi on pysähtynyt.
Ja vierustoverin pitäisi jotenkin ymmärtää tätä sanatonta viestintää, että kun laitat hanskat käteen niin se tarkoittaa, että olet nousemassa pois? Mitä jos en tuijota sua koko ajan ja siten en huomaa?
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa ne, jotka istuvat ikkunapaikalla ja pysäkkinsä tultua alkavat änkemään siitä mun ohitse, jos sanoisivat, että ”anteeksi, jään tässä” tekisin tottakai tilaa, mutta kun eivät millään tavalla indikoi, että ovat nousemassa seuraavalla pysäkille (esim. nappia painamalla), vaan nousevat, kun bussi on pysähtynyt.
Ja vierustoverin pitäisi jotenkin ymmärtää tätä sanatonta viestintää, että kun laitat hanskat käteen niin se tarkoittaa, että olet nousemassa pois? Mitä jos en tuijota sua koko ajan ja siten en huomaa?
Etkö huomaa, kun toinen nousee seisomaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastaisia kokemuksia. Juuri kun aion sanoa "anteeksi, jään tässä", vierellä istuva nousee oma-aloitteisesti aivan kuin olisi lukenut ajatukseni. Olen jostain lukenut että tämä on erityiskyky joka on vain suomalaisilla.
Kerran kävi lyhyen ajan sisällä 2 kertaa, että kanssamatkustaja kieltäytyi nousemasta ja päästämästä minua ikkunapaikalta pois. Toinen oli pahantuulinen, vanhempi nainen ja toinen kehitysvammainen tyttö. Otti kyllä päähän.
Ihmettelen samaa. Lisäksi tämä viereen änkijä haisee poikkeuksetta aivan s**tanan pahalle ja on ihan aina niin isokokoinen että liiskaa ikkunapaikalla istuvan puoliksi alleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vierustoverin pitäisi jotenkin ymmärtää tätä sanatonta viestintää, että kun laitat hanskat käteen niin se tarkoittaa, että olet nousemassa pois? Mitä jos en tuijota sua koko ajan ja siten en huomaa?Minulla on päinvastaisia kokemuksia. Juuri kun aion sanoa "anteeksi, jään tässä", vierellä istuva nousee oma-aloitteisesti aivan kuin olisi lukenut ajatukseni. Olen jostain lukenut että tämä on erityiskyky joka on vain suomalaisilla.
Nimenomaan noita sanattomia viestejä luetaan herkästi. Kyllä mä oletan että esim. hanskojen pukeminen ennakoi poistumista ja havaintojeni mukaan tosi herkästi muutkin lukee pieniä eleitä. Toki osaan avata suunikin mutta harvoin tarvitsee.
Ja alkuperäiseen. Menen joskus viereen vaikka on vapaita paikkoja. Ihan sama mulle istuuko joku vieressä. Paikka on vapaa ja meen siihen jos sen sijainti miellyttää. En tykkää istua bussin takaosassa tai jos oon lyhyen välin, haluan lähelle ovea.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että naureskelisin lähimmäiselleni, kysyn häneltä, onko hän jäämässä pois. Olen itse ollut aikanaan aivan äärettömän ujo ja sosiaalisesti kyvytön, mutta sittemmin oppinut tällaisia perusasioita. Nyt haluan kohdella ystävällisesti muita, jotka kenties ovat samassa tilanteessa kuin minä silloin joskus.
Tuo "sanattomat viestit" kyllä ärsyttää. Miksi ei voi vain reippaasti sanoa, että jäisin tässä pois. Toki on mykkiä ja muuten sosiaalisesti rajoittuneita ihmisiä, mutta suurin osa pystyisi tähän ihan helposti. Itselleni on parikin kertaa käynyt niin, että olen kohentanut asentoani penkillä tai vetänyt hanskat käteen koska on ollut kylmä, ja heti on vierustoveri ponkaisemassa pystyyn. Kiva siinä sitten selitellä että en ole nyt jäämässä pois. Itseänikin stressaa kun pitäisi kytätä mitä naapuri tekee. Jos ei halua puhua niin sitten vaikka koputus olkapäälle, sillä tajuaa jo tyhmempikin.
Itse saatan ängetä toisen viereen esim. tilanteessa, jossa on vapaana vain sellaisia ikkunapaikkoja joihin paistaa aurinko. Haluan istua varjossa.
Siinä ikkunapaikalla ei tarvitse alkaa selitellä pitkästi poisjäämistään vaan pelkkä "Sori" tai "Anteeks" kyllä riittää, kumpi vaan tuntuu luontevammalta.
Itse sanon aina vaan "Sori" ja hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan ängetä toisen viereen esim. tilanteessa, jossa on vapaana vain sellaisia ikkunapaikkoja joihin paistaa aurinko. Haluan istua varjossa.
No tässä tapauksessa ei voinut olla auringonpaisteesta kyse, sillä kello oli n. 23 😀
Ap
Mitä ihmeen korpisalojen asukkeja täällä kirjoittelee? Ei bussimatkustaminen nyt noin vaikeeta voi olla. Kaupungeissa vaan asuu enemmän ihmisiä eivätkä bussit voi olla kenenkään yksityiskäytössä, Niissä joutuu sietämään lähelle tunkevia kanssaihmisiä. Se on juuri se syy, miksi niillä voi ajella halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen korpisalojen asukkeja täällä kirjoittelee? Ei bussimatkustaminen nyt noin vaikeeta voi olla. Kaupungeissa vaan asuu enemmän ihmisiä eivätkä bussit voi olla kenenkään yksityiskäytössä, Niissä joutuu sietämään lähelle tunkevia kanssaihmisiä. Se on juuri se syy, miksi niillä voi ajella halvemmalla.
Ei kyse nyt olekaan siitä etteikö täydessä bussissa pakkautuisi itse kukin jonkun kylkeen kiinni. Kyse oli siitä, miksi joku pakkautuu toisen kylkeen kiinni, vaikka bussi on täynnä vapaita paikkoja.
Ovat niitä sosiaalisia.