Kuukautiset -Pitääkö ollaan huolissaan?
Tilanne on siis tämä, kuukautiset ennen tulleet todella tarkasti 28:n päivän välein, nyt muutaman kuukauden ovat tulleet jatkuvasti yhä myöhemmin ja myöhemmin. Nyt on aikaa mennyt edellisistä jo 40 päivää. Raskauden mahdollisuus sulkeutuu heti pois.
En juo tai polta, en syö lääkkeitä, elän erittäin terveellisesti. Kuukautisiin ja hormooneihin liittyen hiukset ovat menneet todella kuiviksi, hiusöljykin kirjaimellisesti imeytyy suoraan ja taas ollaan lähtöpisteessä. En käytä kemikaaleja hiustenhoidossa, mutta koko ajan saa kerätä hiuksia ja määrä on hirveä. Olen alkanut ottamaan c- ja d-vitamiinia talvea kohti mentäessä. Ei silti tietoa mistä tämä johtuu.
Lääkärissä kävin gynekologilla alkusyksystä, silloin sanoi että se on normaalia, jos menkat myöhästyy. Nyt tilanne ei kyllä enää tunnu mitenkään normaalilta. Onko muilla tietoa / kokemusta?
Kommentit (8)
Ikä? Ihminen ei ole kone.. Onko stressiä?
Stressiä ei muuten ole nyt ollut, jos tätä ei lasketa. Alkaa joka tapauksessa jossain määrin stressaamaan tällainen tilanne. Liikuntaa kyllä harrastan viikottain, mikä vie aina pois arjesta vähäksi aikaa.
On se ihan normaalia,että menkat joskus tulee epäsäännöllisesti. Onhan nainen kuitenkin herkkä kokonaisuus eli pienetkin stressi, paino tai elämänuutokset tuntuvat myös kuukautisissa.
Odottele vielä ihan rauhassa. Toki se rassaa kun niitä odottaa mutta kuukautiset voi joskus olla myöhässä ilman suurempaa syytä.
Mulla oli myös siinä 19-20-vuotiaana vaihe, jolloin kuukautiskierto oli tosi pitkä, välillä taisi olla jopa 60 päivää. Sen jälkeen säännöllistyivät siihen 28 päivään. Ehkäpä se liittyy ikään.
Ehkä sulla on ennenaikaiset vaihdevuodet. Ihan voisi hormonit tutkia verikokeella niin näkisi mitkä arvot sulla on. Hyvinkin nuorella voi tulla tilanne että hormonit on pahasti pielessä.
Oletko alipainoinen tai anorektikko?
+Plus ikää itselläni on vähän alle 20, eli suht nuori olen.