Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinhuoltaja ja opintojen rahoitus

Vierailija
30.10.2017 |

Aloitin opiskelemaan n. vuoden työttömyyden jälkeen hoitoalaa AMK:ssa, olen yh, lapsi 3 vuotias. En ole oikeutettu opintotukeen tai lainaan aiempien opintojeni takia. Nykyiset opinnot sisältävät työharjoittelua 1/3 ja olen totaali yh, isä muutti työkomennukselle toiseen maahan, sukulaisia ei ole. Nyt on tullut mieleen se pystynkö sittenkään tähän, eka harjoittelu tulossa enkä voi tehdä esimerkiksi iltavuoroja ollenkaan lastenhoidon takia.

Tuloina on toimeentulotuki, asumistuki ja elatusapu, mutta Kelan mukaan toimeentulotukea voidaan kohdallani laskea jopa 40 % sillä lain mukaan olen laiminlyönyt elatukseni kun en ole työvoimatoimiston kirjoilla (ja siellä ei voi olla kun olen kokopäivätoiminen opiskelija) ja osallistu te-toimiston aktivoimistoimenpiteisiin. Mielestäni olen kyllä aktiivinen tämän opiskeluni kanssa, kyllä tämä sen 8 tuntia päivässä vie ja pakolliset hoitotyön kurssien ja ensiapukurssien läsnäolot siihen päälle.

Miten te muut yht jotka olette opiskelleet hoitoalaa, olette järjestäneet asiat? Koulu kestäisi vielä yli 3 vuotta, en kestä tätä stressiä toimeentulosta niin kauan (toimeentulotukea täytyy hakea kuukausittain ja pelkään tuota 40 prosentin vähennystä, en tule silloin toimeen).

En käsitä miten olisi hyödyllisempää että olisin työtön työnhakija te toimistossa ja osallistuisin johonkin aktivoimiskurssille kuin että opiskelen kokopäiväisesti hoitoalaa? Saman summan rahaa saan elämiseen lapseni kanssa, eli käteen jää n 720 e (sis lapsilisän ja elatustuen) jolla maksan matkat koululle, harjoitteluun, laskut, ruuat, vaatteet jne.En tiedä miten jaksan keskittyä harjoitteluun ja tentteihin kun koko ajan on olo että voinko jatkaa opintojani ja onko tämä kaikki nyt turhaa.

Työssäkäynti on tällä hetkellä poissuljettu, hoitopäivät ovat lapsella jo 9 tuntia ja ei ole ketään kuka voisi auttaa. Vuoropäiväkotiin ei lasta saa kuin harjoittelun ajaksi (täytyy olla työsuhde jotta paikan saa), sekin stressaa kun pk olisi toisella puolella kaupunkia jonne tunnin matka julkisilla ja sittä taas tunnin matka harjoitteluun. Eli jos vuoro alkaa aamulla kello 07.00 joudun lähtemään kello 05 päiväkotiin bussilla.

Mielipiteitä, kokemuksia? Kannaattako opinnot vain unohtaa ja kirjautua te toimistoon kuten Kela toivoo?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nämä opinnot kannattaa unohtaa, olisiko ehdotuksia, mitä opiskelisin? Se on tullut selväksi että ilman lisäopintoja en saa töitä... hoitoala kiinnostaisi kun voisi saada ihan vakituisen työpaikan (38 vuotiaaksi olen ollut aina vain määräaikaisena).

-Ap-

Vierailija
2/14 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan opiskelija yh ole linjoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vastaavassa tilanteessa, eli olen yh, yksi eskari-ikäinen ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Ei tukiverkkoa lähimaillakaan. Ensi keväänä on alkamassa harjoittelut, ja mietin täällä miten ihmeessä saan sen onnistumaan..yritän nyt ensihätään kysyä eskarista, josko he tietävät voisiko lapseni päästä vuoropäiväkotiin noiden harjoitteluiden ajaksi. Toinen vaihtoehto on sitten palkata tänne kotiin hoitaja, mutta sehän ei tunnetusti ole ilmaista..itse olen tähän asti pärjännyt säästöilläni, jotka ovat nyt huvenneet. Ja jäljellä olisi kuitenkin vielä 2v opintoja!

Olisi kiva tietää, miten sinä lopulta saat asian järjestettyä..palataan asiaan vielä tätä kautta myöhemmin?

Vierailija
4/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vastaavassa tilanteessa, eli olen yh, yksi eskari-ikäinen ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Ei tukiverkkoa lähimaillakaan. Ensi keväänä on alkamassa harjoittelut, ja mietin täällä miten ihmeessä saan sen onnistumaan..yritän nyt ensihätään kysyä eskarista, josko he tietävät voisiko lapseni päästä vuoropäiväkotiin noiden harjoitteluiden ajaksi. Toinen vaihtoehto on sitten palkata tänne kotiin hoitaja, mutta sehän ei tunnetusti ole ilmaista..itse olen tähän asti pärjännyt säästöilläni, jotka ovat nyt huvenneet. Ja jäljellä olisi kuitenkin vielä 2v opintoja!

Olisi kiva tietää, miten sinä lopulta saat asian järjestettyä..palataan asiaan vielä tätä kautta myöhemmin?

Miten meinaat sitten itse työstä selvitä, jos jo pelkkä harjoittelu tuottaa vaikeuksia? Jätät eka- ja tokaluokkaisen iltaisin ja öisin yksin kotiin?

Vierailija
5/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kai sentään!

Vierailija
6/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opiskeluaajoista on jo aikaa ja lähdin nimenomaan opiskelemaan pois tuosta hoitoalasta, kun en olisi mitenkään selvinnyt vuorotöistä yksin lasten kanssa. Mielikuvitustahan siitä joutui käyttämään, mutta minulla oli se etu, että oli ollut se vakituinen työpaikka ja oma asunto(ei olisi tullut mieleenkään tehdä lapsia ilman niitä) Myin asunnon, muutin tuetun asumisentaloon(olin tukihenkilönä nuorille), tein töitä opintojen ohella ja lapset tosiaan oli vuorohoidossa. Niin ja se ala, luin itseni teknikoksi ja tienaan nyt nettona yli 5000€/kk. Enkä kannusta ketään opiskelemaan matalapalkka alalle lasten kustannuksella.

Vierailija
7/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meinaat sitten itse työstä selvitä, jos jo pelkkä harjoittelu tuottaa vaikeuksia? Jätät eka- ja tokaluokkaisen iltaisin ja öisin yksin kotiin?

Tarkoituksena olisi tehdä päivätöitä (esim. terveyskeskus, päiväkirurgia, kotihoito), kun valmistun. Valitettavasti harjoitteluihin ei pääse juuri niihin päiväpaikkoihin, mihin haluaisi! lisäksi opiskeluaikana on tarkoitus katsoa monipuolisesti alan eri töitä, eikä niitä ole aina saatavilla päivätöinä. Sitten kun lapsi hiukan vanhempi voisi tehdä myös ilta/yötöitä tarvittaessa :)

Vierailija
8/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
9/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi hitossa et ollut työkkärin kirjoilla? Olisit saanut päivärahalla opiskella. Mutta ei sitä enää takautuvasti saa.

Vierailija
10/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös opiskelija voi ilmoittautua työnhakijaksi työkkäriin. Ota hyvä ihminen selvää asioista!

Vierailija
11/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toivottavasti saat asian hoidettua. Haluan kuitenkin kommentoida ja kysäistä, miksi valita niin huonosti palkattu ala? Ns. miehisellä alalla olisi todella paljon paremmat palkat ja joustavammat työajat. Kannattaa yrittää ajatella ”out of the box” -tyyppisesti, ja miettiä mahdollisimman luovasti. Jos kerran on yh ja tuloista tiukkaa, ei mielestäni kannata opiskella alaa, jolla hädin tuskin pärjää. Ja koulutus kestää suhteessa palkkaukseen kauan. Lisäksi tulevissa työpaikoissa on usein jäykkä ja hierarkinen joustamaton työkulttuuri. Työaikoja on hankala saada sovitettua omaan elämäntilanteeseen yh:na. Paljon tsemppiä, ymmärrän hyvin ”kutsumuksen”, ja kunnioitan ihmisiä, jotka opiskelevat kutsumuksen mukaan, mutta joskus tuntuu, etteivät naiset uskalla ajatella muita opinahjoja. Terv nainen 47 v

Vierailija
12/14 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun hait opiskelemaan, mikä oli ajatuksesi opintojen rahoittamisesta? Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu opintojen rahoittamiseen. Jos opintotukikuukaudet on jo käytetty, niin sitten opinnot tulee rahoittaa säästöillä, osa-aikatyöllä tai työttömyystuella. Jos edellinen ammatti katsotaan huonosti työllistäväksi, saattaa olla mahdollisuus opiskella työttömyystuella. Tätä on nyt myöhäistä selvittää. Mitta tosiaan toimeentulotukeasi saatetaan leikata, mikäli et kehittele opintoetuuksia korvaavaa rahoitusta.

Vierailija
13/14 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin vielä tätä ketjua jos löytyisi uusia kommentteja

Vierailija
14/14 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linjoilla?