Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainut, joka ei lajittele roskiaan (bio, paperi jne.)?

Vierailija
29.10.2017 |

En ymmärrå, miten jotkut tosissaan jaksavat lajitella. Lasituotteitakaan en lajittele, esim. salsapurkit joutavat samaan kasaan kaiken muun jätteen oheen. Patterit sentäs pääosin vien kauppojen bokseihin.

Tiedän, nyt saan maapallontuhoojan leiman - mutta menköön. Jos lajittelu olisi vaivatonta, tekisin niin. Mutta miksi kasaisin pieneen yksiööni eri pusseja vain siksi, että saan jätteet lajiteltua ja sitten raahaisin niitä pitkin pihoja eri laareihin. Huh.

Tämä on tabu Suomessa, koska kaikkien on lajiteltava. Muita, jotka eivät tee niin (jotka ei myöskään ole ylpeitä asiasta, mutta jotka voivat asian kuitenkin myöntää)?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onpa sulla rasittava elämä 19. Eikö ole muuta tekemistä, tuo taitaa olla oikea elämän sisältö. Nauran teitä hyväuskoisia. Mulla on varaa tuhlata,

Vierailija
22/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki maksaisivat jätemaksua kuten omakotitalossa asuvat, lajittelu olisi suositumpaa.

Me maksetaan jokainen tyhjennys omasta pussista, yllättäen jaksamme helposti lajitella esim. kartongin, keräyspaperin, lasin ja metallin. Kun vuoden alussa alkoi muovin keräys, pieneni sekajätteen osuus puoleen. Maksamme siis puolet vähemmän jätemaksua kuin aikaisemmin.

Meillä taas päinvastoin: mitä useampi astia, sitä kalliimpaa. Siksi kaikki menee sekajätteeseen. Tyhjennys on joka tapauksessa joka toinen viikko, oli astia täysi tai ei. Mitään säästöä ei lajittelusta synny, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei lajitella biojätteitä, kun kompostia ei ole. Mutta lasi, metalli, muovit, kartonki ja paperi menee lajitteluun.

Vierailija
24/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään synny säästöä. Auto käy oli astia tyhjä tai täynnä. Sama maksu menee. Siis, ette te mitään säästä. Tee elämästä TODELLA VAIVALLOISTA.

Vierailija
25/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lajittele mitään. Paperit ja pahvit poltan uunissa.

Menepä joskus ulos katsomaan sitä mustaa savua ja haistelemaan kitkeriä katkuja joita naapurit

joutuvat sietämään! Takassa saa polttaa vain kuivaa puuta! En voi ymmärtää tuollaista piittaamattomuutta

yhteisestä ympäristöstä ollenkaan. Itse kierrätän kaiken mahdollisen.

Vierailija
26/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. sinä olet sivistymätön laiska ääliö.

Ja sinulle omakotitaloihminen, kyllä ne taloyhtiötkin ne jätekustannuksensa maksaa ihan itse, kuka sitten? Hoitovastikkeeseen kuuluu, ja sen maksaa osakkeen omistaja.

Tottakai maksaa. Mutta yksittäinen osakas, kuten ap, ajattelee että ihan sama, joky muu maksaa mun puolesta. Ainakin meidän kunnassa se sekajäte on kallein. Mitä enemmän sekajätettä yhtiö tuottaa, sitä enemmän se maksaa ja se maksu jaetaan kaikkien osakkaiden kesken. Tunnollinen lajittelija voi vaan kiristellä hampaita kun jätemaksun osuus vastikkeessa vuosittain nousee.

Sama logiikka kuin että vesimaksuhan kuuluu vuokraan, ihan sama vaikka mun poikaystävä muutti tänne, en mä mitään ilmota. Ja sit nuristaan kun vuokra nousi taas vuoden alussa.

Vierailija
27/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen paperin, pahvin ja muut erikseen. Eli kolme eri paikkaa

Vierailija
28/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä jätemaksu maksetaan kilojen mukaan? Meillä on ihan se ja samamiten tyhjä jäteastia on, sama kuukausihinta siitä maksetaan.

Vierailija
29/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan tajua, että mikä vaiva siinä lajittelussa on? Ihan sama vaiva on laittaa roskat eri pusseihin kuin yhteen. Kaupassa täytyy käydä kuitenkin, ja samalla vie lajitellut roskat keräykseen. Useimmissa taloyhtiöissä on ne lajittelulaatikot siinä samassa katoksessa, joten vielä vähemmän vaivaa. Selittäkäähän vähän, miksi se on niin vaivalloista?

Vierailija
30/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lajittele mitään. Paperit ja pahvit poltan uunissa.

Menepä joskus ulos katsomaan sitä mustaa savua ja haistelemaan kitkeriä katkuja joita naapurit

joutuvat sietämään! Takassa saa polttaa vain kuivaa puuta! En voi ymmärtää tuollaista piittaamattomuutta

yhteisestä ympäristöstä ollenkaan. Itse kierrätän kaiken mahdollisen.

Mustaa savua😂 Höpöhöpö, sieltä piipusta mitään mustaa savua tule.

2

Vierailija
31/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen rappioalkoholistinaisen, joka lajittelee jätteet. Kyllä häpeäisin, jos en itse kykenisi samaan.

Vierailija
32/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan tajua, että mikä vaiva siinä lajittelussa on? Ihan sama vaiva on laittaa roskat eri pusseihin kuin yhteen. Kaupassa täytyy käydä kuitenkin, ja samalla vie lajitellut roskat keräykseen. Useimmissa taloyhtiöissä on ne lajittelulaatikot siinä samassa katoksessa, joten vielä vähemmän vaivaa. Selittäkäähän vähän, miksi se on niin vaivalloista?

Ei ole kätevää paikkaa monelle eri jäteastialle. Olen laiska säätämään tuollaisten asioiden kanssa. Tässä mun syyni.

Vierailija
33/59 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki maksaisivat jätemaksua kuten omakotitalossa asuvat, lajittelu olisi suositumpaa.

Me maksetaan jokainen tyhjennys omasta pussista, yllättäen jaksamme helposti lajitella esim. kartongin, keräyspaperin, lasin ja metallin. Kun vuoden alussa alkoi muovin keräys, pieneni sekajätteen osuus puoleen. Maksamme siis puolet vähemmän jätemaksua kuin aikaisemmin.

Meillä taas päinvastoin: mitä useampi astia, sitä kalliimpaa. Siksi kaikki menee sekajätteeseen. Tyhjennys on joka tapauksessa joka toinen viikko, oli astia täysi tai ei. Mitään säästöä ei lajittelusta synny, päinvastoin.

Voi olla kuntakohtaista. Meillä saa itse määritellä tyhjennysvälin, jopa kesämökillä joka on haja-asutusalueella.

Meillä tyhjennetään sekajäte joka viides viikko. Itse vaihdettiin tää kun muovin keräys alkoi. Aiemmin oli joka toinen viikko. Erikoista jos ei voi itse vaikuttaa. Biojäte meillä on, mutta sen tyhjennys on paljon sekajätettä halvempaa. Paljon.

Kierrätysjutut viedään lähikaupalle rai marketeille joissa on maksuton keräys paperille, lasille, muoville, kartongille ja paperille sekä tietty paristoille ja tekstiilijätteelle.

Mutta olen ymmärtänyt että näissä on isoja kuntakohtaisia eroja. Meillä toimi näin ja se on hyvä ja meille halpaa.

Vierailija
34/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä en kans jaksa kierrättää, biojätteet kyllä erikseen mut ne kaikki muut menee yhteen ja samaan roidaan, patteritkin. Mitä väliä tällä maailmalla edes on, se on tuhoon tuomittu.

Vierailija
35/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele, ei ole mun vastuulla vaan tuotteen tuottaneen yrityksen vastuulla. Lehdet vien lehtikeräykseen ja ongelmajätteet (paristot, loisteputket jne) keräykseen, muut heitän sekajätteisiin.

Vierailija
36/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä on sekajätteen lisäksi vain lasi ja paperi (ei pahvi). Lehdet lajittelen, joskus lasin, muut menee sekajätteeseen. Isommat pahvit tai muovit voisin kuskata autolla keräyspisteeseen.

Vierailija
37/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sellaista itsekeskeisyyttä ja typeryyttä, joka pilaa tämän maailman. Halveksun ap:n kaltaisia ihmisiä vahvasti, sillä heiltä puuttuu sekä hyvä sydän että terve järki.

Kyllä ne jätteenpolttolaitoksella erottelevat sihdeillä ja magneeteilla ap:n lajittelemattomat ja palamattomat jätteet. Saavat vain vähemmän voittoa kun kuluttaja ei jo kotona tee lajittelua heille valmiiksi.

Vierailija
38/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että joku kokee jätteiden lajittelun hankalana. Mun lapsuudenkodissa lajiteltiin jätteet jo 80-luvulla. Ehkä se on mille siksi aivan automaatio.

Meidän taloyhtiössä käy monta eri jäteautoa: paperi, pahvi, metalli, lasi, biojäte ja sekajäte. Jatkuvaa jäteautojen pörräämistä etenkin, kun sama auto ei välttämättä käy naapuri taloissa(eri sopimus).

Meille ei ollut mikään ongelma viedä keräyslasia, metallia ym. vähän kauemmas keräysastiaan - edes autottomana pikkulapsi perheensä.

Joillekin elämä on niin kamalan vaivalloista..

Vierailija
39/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele kuin lasin, lehdet, patterit sunmuut ja sekajätteen. Biojätettä ei tule juurikaan ja pahvilaatikot taittelen sekajätteeseen. Olen laiska.

Vierailija
40/59 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele biojätettä, muuten lajittelen. Joskus nimittäin lajittelin, ja pussista ehti vuotaa aina haisevaa jätevettä roskiksen pohjalle ennen tyhjennystä. Meillä ei tule niin paljon sekajätettä, että joka päivä veisin roskat. Joka toinen/kolmas päivä riittää, eikä biojäte ala pahasti haisemaan sekäjätteen seassa.

Otan vastaan vinkkejä, miten lajitella biojäte niin, että 1) se ei heti alkaisi haisemaan 2) biojätepussi ei hajoaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi