Miksi tulet tai tuot lapsesi etuajassa?
Joka kerta sama homma. Muutama vieras on etuajassa. Jopa puolituntia joskus. Minusta on epäkohteliasta tulla ennen aikojaan koska isäntäväellä on todennäköisesti viimehetken valmistelut kesken. Hiukset laittamatta ja muuta.
Eli Sinä joka tulet itse liian aikaisin tai tuot lapsesi lasten juhliin liian aikaisin- kerro minulle miksi?!
Kommentit (15)
Koska jos tulen tai tuon 10 min myöhässä siitäkin valitetaan. Oli se sitten 10 min ajoissa tai 10 min myöhässä mikään ei ole koskaan hyvin. Ainoa maa missä pitäisi olla paikalla juuri kellon lyömällä on Suomi tai olet moukka.
Anoppi tulee helposti 2 h etuajassa 😂
Muistan esikoisen ristiäiset kun paukasivat paikalle klo 10 kun juhlat alkoivat klo 12. Mä olin suihkussa kun olin aamulla tehnyt salaatit ja muut ja vielä sit vähän siivoillu viimeisiä kokkauksen jälkiä pois.
Hiukset laittamatta lasten juhliin :D
Mutta samaa mieltä tietysti siitä, että jos kutsussa on klo 14, niin sitä aikaisemmin ei tulla. Mieluummin viisi minuuttia jäljessä.
Onko ihmiset oikeasti noin huonoja aikatauluttamaan että alkaa vasta kymmenen minuuttia ennen juhlien alkua laittamaan hiuksia ja vääntämään viimeisiä valmisteluita? Meille opetettiin että 30 min ennen pitää olla valmista siltä varalta että joku saattaa esim liikenteen vähyyden tai julkisen liikenteen aikataulujen jne takia olla ajoissa. Siinä puolen tunnin aikana voi vaikka sitten vielä tarkistaa odotellessa että ne hiukset on tiptop, tarjoilut kaikki varmasti valmista jne jos nyt on jotain sattunut unohtamaan.
On kohteliasta olla ajoissa eikä antaa muiden odottaa. Mieluummin 10 minuuttia liian aikaisin kuin puoli minuuttia myöhässä. Minusta on myös turha odottaa esimerkiksi pihassa pilkulleen tapaamisaikaan, parempi mennä paikalle vaikka hieman etuajassa.
Ajomatkan menee tunti ja aikaa pitää varata myös parkkipaikan löytämiseen.
Meillä on totuttu täsmällisyyteen, lieneekö se sitten sitä luterilaista käytöstä vai mitä. Monissa kulttuureissa "kuuluu" myöhästyä kutsuilta ainakin puoli tuntia, jopa lähes tunti.
Muistan lukeneeni erään jutun suomalaisten ulkomaan kokemuksista, olisikohan ollut Briteissä. Pariskunta oli kutsuttu iltapalalle kollegan luo ja oli mainittu kellonaika. No pariskunta meni täsmällisesti kutsuttuna ajankohtana. He saivat soitella ovikelloa useita kertoja kunnes isäntä tuli kylpytakissa tukka märkänä ja ällistyneen näköisenä: "Nytkö jo tulette? Rouva on vielä suihkussa. Tulkaa noin tunnin päästä uudelleen." No, mistäpä nämä ulkomaan elävät olisivat tienneet, että kuuluu myöhästyä, kun olivat tottuneet aina tulemaan ajoissa. Mutta maassa maan tavalla.
Jos kutsun vieraita esim. klo 18, se todellakin tarkoittaa aikaisintaan tuolloin! Ei haittaa yhtään, jos on vaikka vartin myöhässä, jopa puoli tuntia, mutta on todella moukkamaista tulla ennen kuin on kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on totuttu täsmällisyyteen, lieneekö se sitten sitä luterilaista käytöstä vai mitä. Monissa kulttuureissa "kuuluu" myöhästyä kutsuilta ainakin puoli tuntia, jopa lähes tunti.
Muistan lukeneeni erään jutun suomalaisten ulkomaan kokemuksista, olisikohan ollut Briteissä. Pariskunta oli kutsuttu iltapalalle kollegan luo ja oli mainittu kellonaika. No pariskunta meni täsmällisesti kutsuttuna ajankohtana. He saivat soitella ovikelloa useita kertoja kunnes isäntä tuli kylpytakissa tukka märkänä ja ällistyneen näköisenä: "Nytkö jo tulette? Rouva on vielä suihkussa. Tulkaa noin tunnin päästä uudelleen." No, mistäpä nämä ulkomaan elävät olisivat tienneet, että kuuluu myöhästyä, kun olivat tottuneet aina tulemaan ajoissa. Mutta maassa maan tavalla.
Briteissä ei todellakaan tulla noin myöhässä. Sielä täsmällisyys on valttia.
Mummoni on tässä mestari. Monet lastensynttärit muistissa, kun äiti aamupäivällä kylpytakissaan koristeli kakkua, vieraat kutsuttuna vaikka viiden tunnin päästä. Aina pöllähti mummo miehineen paikalle - kun "eihän nyt meiän takia tarvii!"
No eipä niin, eikä näköjään kenenkään muunkaan takia. Siinä jäi nimittäin koristelut ja muut kesken, kun pitikin mummoa kahvittaa.
En kyllä näin jälkikäteen ymmärrä, miksi mummo aina piti päästää sisään tunteja ennen juhlien alkua, ehkä äiti sen verran pelkäsi anopin loukkaantuvan.
Mieluummin siis vieraat saavat tulla vähän myöhässä, mutta ei ajoissa, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni on tässä mestari. Monet lastensynttärit muistissa, kun äiti aamupäivällä kylpytakissaan koristeli kakkua, vieraat kutsuttuna vaikka viiden tunnin päästä. Aina pöllähti mummo miehineen paikalle - kun "eihän nyt meiän takia tarvii!"
No eipä niin, eikä näköjään kenenkään muunkaan takia. Siinä jäi nimittäin koristelut ja muut kesken, kun pitikin mummoa kahvittaa.
En kyllä näin jälkikäteen ymmärrä, miksi mummo aina piti päästää sisään tunteja ennen juhlien alkua, ehkä äiti sen verran pelkäsi anopin loukkaantuvan.
Mieluummin siis vieraat saavat tulla vähän myöhässä, mutta ei ajoissa, kiitos.
Itse en ymmärrä näitä marttyyreja "no nyt jää kaikki tekemättä kun pitää mummoa kahvittaa!!!" mitenniin?? Sanot mummolle että tervetuloa ja keitä vaan kahvia jos tahdot ennen juhlien alkua, minä tässä valmistelen. Tai keittää ne kahvit mummolle, pitääkö sitä juomista vahtia?!
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tulee helposti 2 h etuajassa 😂
Muistan esikoisen ristiäiset kun paukasivat paikalle klo 10 kun juhlat alkoivat klo 12. Mä olin suihkussa kun olin aamulla tehnyt salaatit ja muut ja vielä sit vähän siivoillu viimeisiä kokkauksen jälkiä pois.
Mä en anoppia laske vieraaks vaan perheenjäseneks.
Olisiko alueellista vaihtelua? Jos kutsutaan juhliin klo 15, minun puoleni sukua tulkitsee asian niin, että viimeistään klo 15 tulee olla paikalla, kun taas miehen suku tulkitsee asian niin, että paikalle sopii saapua aikaisintaan klo 15. Olen oppinut kutsumaan omat sukulaiset 30 min myöhemmin kuin miehen suvun.
Voi tiedän nuo tapaukset. Tekis mieli jättää jatkossa kutsumatta