Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lisätä marjojen määrää ruokavaliossa?

Vierailija
29.10.2017 |

Tuoreet marjat tietysti maistuvat sellaisenaan, mutta pakastemarjat tökkivät. Useimmiten teen marjoista smoothieta, eli banaanin ja maustamattoman jugun kanssa sekaisin, banaani makeuttaa sen verran sopivasti että menee helposti alas. Tietysti tykkäisin hilloista ja hyytelöistä, mutta eipä ne ole kovin terveellisiä sokerimääränsä vuoksi... Sama pätee kiisseleihin. Ja toisaalta mitä enemmän marjoja on käsistelty, niin sitä vähemmän niissä enää mitään ravintoaineitakaan on.

Heittäkääpä ideoita!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehdyissä hilloissa on todella vähän sokeria verrattuna kaupan hilloihin, ainakin itse laitan vain 1/2 vaaditusta määrästä koska niitä ei säilötä pitkään. Sama kiisseleissä ja marjapuuroissa. Usein teen myös marjoista jäädykettä jälkiruuaksi.

Itse käytän 0,5 l marjoja päivittäin:) Smootheina menee mulla mieluiten tai tuorepuurona.

Makeutena käytän sokeroimatonta marjakeittoa tai banaania jos tarvitaan

Vierailija
22/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää margariinista minäkään, mielummin jätän sitten kaikki leipomiset leipomatta jos voi on kiellettyä.

Voin käyttöä ei kukaan kiellä, leivo ihan rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyytelöissä ainakin on vähemmän sokeria kuin hilloissa, koska hyytelösokerissa on osa sokerista korvattu pektiinillä.

Vierailija
24/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi on niitä harvoja eläinkunnan tuotteita mitä käytän (jogurtit yleensä vegaanisina jne), joten tuskin saan liikaa kovaa rasvaa.

Vierailija
25/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyytelöissä ainakin on vähemmän sokeria kuin hilloissa, koska hyytelösokerissa on osa sokerista korvattu pektiinillä.

Ja lisäaineilla :)

Vierailija
26/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan pystyy syömään rahkaa ja marjoja ilman makeutusta? Itselläni ainakin vääntyy väkisin naama irvistykseen. Pakko laittaa vaikka hilloa kaveriksi tai mehukeittoa tai banaania.

Ehkä ihmisillä on vaan erilaiset aistit ja mieltymykset. Mä tykkään kirpeästä, joskus esim on pakko nuolaista sitruunaa :D mulle ei siis ihan herkästi mikään ole liian kirpeää. Ihan kevyesti siis uppoaa tuorepuuro puolukoilla ja viinimarjoilla. Ennen myöskään mikään ei ollut liian makeaa mulle, mutta nykyään jopa tietyt hedelmät on, kun olen vierottautunut sokerista.

Vierailija
27/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka epäterveellistä on vaikkapa kaurapaistos, johon tulee siis kaurahiutaleita, voita ja jonkin verran myös sokeria marjojen lisäksi?

Vaihda voi margariiniin ja käytä sitä vain vähän. Sokeriakaan ei kyllä paljoa tarvitse, kun marjat on kirpeitä ja makeita. 

Margariini on epäterveellistä luomuvoita tavallisen voin tilalle tai oliivioöljyä

Vierailija
28/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka epäterveellistä on vaikkapa kaurapaistos, johon tulee siis kaurahiutaleita, voita ja jonkin verran myös sokeria marjojen lisäksi?

Vaihda voi margariiniin ja käytä sitä vain vähän. Sokeriakaan ei kyllä paljoa tarvitse, kun marjat on kirpeitä ja makeita. 

Margariini on epäterveellistä luomuvoita tavallisen voin tilalle tai oliivioöljyä

En kyllä öljyä käyttäisi leipomiseen.  Voita mieluummin.

Vierailija
29/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokereissakin on eroja. Itse käytän(erittäin vähän) tarvittaessa kookossokeria,ruokosok. tai hunajaa. Tietysti kotimaista!

Vierailija
30/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esum porkkanakakkuun ja marjakakkuun laitetaan öljyä

Vierailija
31/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokereissakin on eroja. Itse käytän(erittäin vähän) tarvittaessa kookossokeria,ruokosok. tai hunajaa. Tietysti kotimaista!

Kotimainen kookossokeri?

Vierailija
32/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän marjoja päivittäin puurossa, rahkan seassa, salaateissa jne. Lisäksi smoothieissa ja sitten ihan sinällään, vaikkeivat yhtä hyviä olekaan kuin tuoreet. Aika nopeasti siihen kuitenkin tottuu ja kun ei sulata niitä liikaa niin ne eivät niin happamia ole. Joskus herkkupäivinä tulee syötyä vanilijajäätelön kera tai tehtyä joku kiisseli.

Ai niin ja marjakeitoista myös tykkään, ostan kaupasta valmiita (ja niissä osassa on tosi vähän sokeria), mutta varmaan itsekin voisi tehdä. :)

Vierailija
33/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruismarjapuuro

Vierailija
34/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilloa voi tehdä myös chiansiementen avulla ja makeuttaa vaikka tipalla hunajaa. Itse tykkään tehdä rahkoja joihin laitan marjoja puolijäisinä. Kiisselimarjat soseutan kun sellaiset isot marjalimpit on musta ällöjä kiisseleissä ja jogurteissa. Smoothien nesteenä käytän usein gefilusmehuja, jotka samalla makeuttaa ja siitä saa hyviä maitohappobakteereita.

Vierailija
35/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esum porkkanakakkuun ja marjakakkuun laitetaan öljyä

Kuka laittaa, kuka ei. Minä en laita.

Vierailija
36/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista miten erilaiset makuaistit eri ihmisillä on, itse en pysyisi koskaan syömään vaikkapa sitruunaa sellaisenaan. Jotenkin maistan varsinkin happaman ja karvaan todella voimakkaasti, mutta suolaa käytän myös todella vähän, ja monesti ruoka on mielestäni aivan liian suolaista kun se on muista sopivaa! Myös pakastevihannekset on monesti jotenkin kitkeriä, siksi käytän mielummin aina kauden mukaisia vihanneksia ja juureksia ettei tarvitse pakasteita käyttää.

Vierailija
37/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää oikein mistään marjoista, kaikki ovat turhan makeita. Hyvin olen pärjännyt ilmankin ja terveenä sekä hoikkana pysynyt. En syö kyllä mitään karkkejakaan kyllä, ne vasta makeita onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme