Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi kokenut kätilö vai nuorempi kätilö, jolla tuoreet ja uudet opit?

Vierailija
29.10.2017 |

Kertokaa kokemuksistanne koskien kätilöiden kokemusta ja ikää.
Kumpaa toivoisitte itsellenne synnytykseen, vanhempi kokenut kätilö joka on nähnyt paljon synnytyksiä ja omaa kokemusta erilaisista tilanteista VAI nuorempi kätilö, jolla vähemmän kokemusta työstä mutta uusimmat opit muistissa ja päivitettynä?
Minkälainen kätilö teillä oli? (ei tietenkään tunnistukseen johtavia tietoja, kiitos.)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vanhempi. Synnytys juuri valmistuneen kätilön kanssa oli järkyttävä kokemus.

Vierailija
2/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut, koska se tuo itsellenikin varmuutta ja turvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kohta eläkkeelle jäävä todella tympeä ja ilkeästi tiuskiva kätilö. Ei empaattisuuden häivääkään. Oli vissiin jo täydellisen kyllästynyt työhönsä.

Vierailija
4/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kätilöksi opiskellaan yhtä vähäisin tiedoin kuin nykyään sairaanhoitajaksi, niin ehdottomasti vanha.

Vierailija
5/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi tahansa voi olla hyvä, henkilökemioistahan se on kiinni.

Mutta kolmesta synnytyksestäni muistan kaikkein parhaiten sen kätilön, joka otti minut vastaan salissa toisessa synnytyksessäni. Vastaanotossa oli juuri todettu, että olen 10 cm auki, lasten isä oli vasta viemässä esikoista hoitoon, ja itse olin aivan sekaisin ja paniikissa ajatuksesta, että synnytys on kohta ohi. Kuulostaa järjettömältä, mutta järjettömiähän nuo ajatukset siinä hetkeä ennen ponnistusvaihetta usein ovat.

Tämä kätilö oli ehkä 60-vuotias, hän näytti aivan lapsuudenystäväni äidiltä ja nähdessään ilmeeni hän sulki minut syliinsä. 10 min myöhemmin lapsi oli maailmassa.

Vierailija
6/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran synnyttäneen niin paha sanoa. Itselläni oli noin 30 vuotias, en tiedä kuinka kokenut oli, mutta hyvin sujui kaikki. Ensimmäisessä ultrassa oli noin 40 vuotias ja niin ihana, toisessa kauhea 40 vuotias nainen. Kokemuksista ei tietoa, voihan se 40 olla vastavalmistunut.

Vierailija
7/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha

Vierailija
8/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaa puoltaa kaksi asiaa: kokemus on painavampi nimenomaan lapsenpäästössä kuin uusin kirjatieto, ja toiseksi olen suorastaan huolestunut nykyisestä ammattikorkeakoulutuksen tasosta. Tämä pätee niin insinööreihin kuin hoitajiin, eli ei saada käytännön oppia eikä varsinaisesti edes opetusta, vaan suuri osa opinnoista on itseopiskelua.

Miten kätilötyön "käsityön" voisi oppia kirjoja lukemalla ja esseitä kirjoittamalla?

Vierailija
9/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa vanha ja tokassa nuori. Vanha oli tosi tympeä ja oli sitä mieltä että minun pitäisi olla hiljaa... Kokemus ei näkynyt ompelutaidoissaan. 

Pidin nuoresta paljon enemmän, kokemattomuus ei mielestäni vaikuttanut mitenkään. 

Vierailija
10/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ekassa vanha ja tokassa nuori. Vanha oli tosi tympeä ja oli sitä mieltä että minun pitäisi olla hiljaa... Kokemus ei näkynyt ompelutaidoissaan. 

Pidin nuoresta paljon enemmän, kokemattomuus ei mielestäni vaikuttanut mitenkään. 

Lisään vielä että nuori antoi minun ponnistaa itsestäni hyvältä tuntuvassa asennossa, vanha taas pakotti puoli-istuvaan eikä antanut edes pitää kiinni mistään kun vie kuulemma voimaa... Oli todella hankalan tuntuista. Kun valitin hankaluutta alkoi uhkailla leikkauksella ja imukupilla vaikka aikaa oli mennyt kymmenisen minuuttia. 

Vierailija
11/11 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevin kiitos! Vastavalmistunut ei ole paras mahdollinen, mutta se nyt on sama, onko tehnyt sitä duunia 15 vai 30 vuotta, ei siinä osaamisessa enää eroa ole työkokemuksen osalta. Menee yksilötason juttuihin.

Minulla oli esikoisen synnytyksessä semmoinen kuusikymppinen ja todella herttainen kätilö. No, työvuoro vaihtui ja tilalle tuli viisikymppinen kiukkupussi. Oikein töykeyden huippu. Mutta toisaalta tämä töykeä kätilö hoksasi 5 minuutissa ongelman, joka olisi pitänyt jo edellisen huomata työvuorollaan. Hän oli töykkänä, mutta selvästi skarpimpi. Kiitos hänelle, lapsi syntyi hyvin ja terveenä... sektiolla.