Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnan tyroksiiniarvoista jotain tietävät! Kävin testeissä ja ovat viitearvojen sisällä, mutta onko lukemat matalat?

Vierailija
28.10.2017 |

Tyreotropiini 0.85 mIU/l (viitearvo 0.4-4.0 mIU/l)
Tyroksiini, vapaa 14.45 pmol/l (viitearvo 10-21 pmol/l)

Syksyn aikana on ollut todella paljon kilpirauhasen vajaatoimintaan sopivia oireita ja siksi lääkäri passittikin kilpirauhaskokeisiin. Kun nuo arvot ovat kuitenkin selvästi viitearvojen sisällä, niin vajaatoiminnasta ei sitten varmaan missään nimessä ole kyse? Vai onko tuo tyreotropiiniarvo jotenkin matala?

Mulla on uusi lääkäriaika vasta ensi viikon keskiviikkona, siksi kysyn jo nyt täältä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toi olisi pahaa vajaatoimintaa. Arvot eivät kerro niin paljon kuin itse koettu olo ja vointi. Terveysaseman yleislääkärit tuijottavat arvoja, endokrinologian erikoislääkärit tajuavat enemmän ja painottavat voi vointia.

Nimenomaan mitatut arvot antavat oikeaa dataa. Oma kokemus voi olla vaikka kuinka vääristynyt. Ei ole mitään järkeä hoitaa olematonta kilpirauhasongelmaa, jos oireiden syy on jokin muu. 

Vierailija
22/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisillä ole mitään muuta tekemistä kuin jatkuvasti tarkkailla itseään??? Ja sormessa/ranteessa vielä älypelit että varmaan joka ikinen asia saadaan tilastoitua ja numeroksi muutettua. Ja sitten lääkärille kun se älypeli näyttää että voi voi nyt on yhden lukeman muutos. Ja sitten halutaan sitä ja tätä labrakoetta. Ihan kuin karkkikaupassa. Ja tiedetään ihan kaikki paremmin kuin se lääkäri. Ja nyt en tarkoita pahastuttaa ap:tä, oireet ovat varmaan todellisia, mutta nämä kaikki muut. Ja vielä se ferritiinikin. Se on jo niiin last season....

Toisten terveysongelmien väheksyminen se vasta last season onkin. Mene muihin ketjuihin lätisemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toi olisi pahaa vajaatoimintaa. Arvot eivät kerro niin paljon kuin itse koettu olo ja vointi. Terveysaseman yleislääkärit tuijottavat arvoja, endokrinologian erikoislääkärit tajuavat enemmän ja painottavat voi vointia.

Minä tässä mietinkin sitä, että vaikka oireet viittaisivat vahvastikin kilpirauhasen vajaatoimintaan, niin hyvien arvojen takia kyse voisi olla jostain ihan muusta. En vain osaa epäillä mitään. Jotain häikkää kuitenkin on, kun syke on laskenut todella alhaiseksi (leposyke n. 40), palelen sisälämpötiloissa poikkeuksellisen paljon (siis niin, että huulet sinertää ja sormet ja varpaat menevät tunnottomiksi), hiuksia lähtee harjatessa kourallinen ja väsyttää 9-10 tunnin yöunienkin jälkeen tosi paljon.

ap

Testauttaisin muutkin hormoniarvot. Esim vaihdevuosioireilu voi alkaa hyvinkin nuorena. Muutkin hormonaaliset muutokset voivat aiheuttaa vaikka mitä. Lisää erilaisia testejä jos olo ei kohene. Esim ne rauta- arvot

Vierailija
24/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiketoimintaa tuo ei missään nimessä ole, vaan TSH-arvosi on loistava, T4V:tä sen sijaan pitäisin vähän matalana, olis hyvä olla lähellä 20:ntä.

Eikö se silloin olisi jo lähellä liikatoimintaa.

Vierailija
25/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiketoimintaa tuo ei missään nimessä ole, vaan TSH-arvosi on loistava, T4V:tä sen sijaan pitäisin vähän matalana, olis hyvä olla lähellä 20:ntä.

Ei todellakaan pidä t4v olla lähellä 20. Ilman lääkitystä t4v voi olla matalampi kuin lääkityksellä. 

Minä sanoisin, että ap:n vaiva on raudanpuute, koska arvot ovat kohtalaisen hyvät. Jos olisi tyroksiinin t4 puutos, olisi tsh korkeampi. Oireet myös viittaavat rautaan. Hyvin yleisesti sekoitetaan nämä kaksi asiaa, kun oireet ovat käytännössä samat. 

Vierailija
26/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni veri huonoksi eikä siltikään tehty mitään muutoksia. Tyhmänä uskoin. Eri sairaus tosin. 

Vierailija
27/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi. T4V pitäisi olla lähempänä viitearvojen ylä- kuin alarajaa, samoin kuin TSH lähempänä ala- kuin ylärajaa.

Vierailija
28/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi. T4V pitäisi olla lähempänä viitearvojen ylä- kuin alarajaa, samoin kuin TSH lähempänä ala- kuin ylärajaa.

Pitäisi? Missä tilanteessa? Itselläni oli jo selvät liikatoiminnan oireet, kun TSH oli 0.4 ja T4V noin 20. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi