Milloin vauva valmis olemaan yötä etävanhemman luona?
Erosimme kun vauva oli 1kk. Isä tapaa vauvaa useita kertoja viikossa (2-5x), asumme aika lähekkäin. Tapaamiset olleet max 6h, vauva nyt 6kk. Menty siis 1h= vauva ikä kk -periaatteella. Vauva on isän kanssa hyvin läheinen, ja on kotona iloinen itsensä tapaamisten jälkeen. Mitä mieltä av-raati, onko yökyläily isän luona mahdollista vasta kun vauva 12kk? Vai voiko tällaisessa tilanteessa ehkä aikaistaa yökylään menoa kun vauvalla ja isällä läheinen suhde? Muuten emme ole miehen kanssa tekemisissä/väleissä, vain vauva-asiat hoidetaan hyvässä yhteisymmärryksessä. Joten se että isä tulee meille kokeilemaan vauvan kanssa yökyläilyä tai minä menisin isälle ensimmäisen kerran kun vauva yötä ei tule kysymykseen. Kiirettä ei yön yli ole minulla olla erossa vauvasta, eikä isäkään ole vielä alkanut "vaatia" vauvaa yökylään mutta kyselen vain mielenkiinnosta. Kaverin pari viikkoa nuorempi vauva on esim ollut jo yökylässä mummolassa kun kaveri oli bilettämässä. Ydinperheet, minkä ikäisenä olette jättäneet vauvan isän hoiviin yöksi ja olleet itse yötä poissa?
Kommentit (8)
Imetys tietysti vaikuttaa asiaan. Muuten tuo 6kk vanhakin voi kai yökyläillä huoletta.
Kun vauvan ravinnon saanti ei ole sinusta kiinni, yön yli voi hyvin olla. Mitä pienempänä, sitä parempi. Vuoden ikäinen osaa jo vierastaa outoja ihmisiä ja paikkoja.
En oikein ymmärrä, miksei vauva voisi olla erossa äidistään yötä, kun läheinen isä kerran on paikalla?
Mummolaan meno on eri asia kuin olla oman vanhemman kanssa. Joten minusta vaikka heti. Ihanaa, että isä osallistuu ja on läheinen. Lapsen kehitykselle todella hyvä asia.
Minä olin yökylässä toisaalla (olin ehkä 16 tuntia pois, en 24h) kun lapsi oli 6kk ja isä hoiti vauvaa. Meillä isä oli paljon mukana vauvan elämässä (ihan siis ydinperhe ollaan) ja melko pitkälle noudatettiin itse silloin tuota 1h/1kk -periaatetta kun lasta vietiin isovanhemmille mutta en ajatellut että sitä nyt varsinaisesti tarvitsisi noudattaa kun kyseessä on lapsen elämään osallistuva isä.
Ohjenuoriahan nuo 1h/1kk vain on, ne on hyviä suuntaa-antavia ohjeita mutta ei niitä kannata orjallisesti tuijottaa. Minusta 6kk iässä voi hyvin jättää isän kanssa eli lapsi isälle vaan hoitoon yökylään kun molemmista tuntuu siltä. Ja jotkut asiantuntijat sanovat että vauvan ikä kuukausina plus 2 olisi se minkä vauva pystyisi turvallisesti olla erossa hoitajastaan eli isälle vaan heti kun äidistä tuntuu että kykenee jättämään vauvan isälle yöhoitoon :)
Meidän "vauva" oli ekaa kertaa isänsä kanssa kahdestaan yötä kun oli 4-vuotias. Ja ihan ydinperhe ollaan. Meillä mies ei imettänyt, joten noi nukutukset oli mun heiniä. Ja ihan omasta, vapaasta tahdosta.
Nostelen jos joku haluaisi kommentoida.. Toki teemme päätökset itse mutta onko jollakin kokemusta, esim suositteleeko esimerkiksi lastenvalvoja jotain?
Ap