Mitä sitten jos seurusteleva teini ei kerta kaikkiaan suostu puhumaan seksistä ja ehkäisystä?
16-v tyttö. Jos yritän keskustella, lähtee vaan tilanteesta pois, joskus puhumatta mitään ja joskus tiuskien. Kun tyttö oli nuorempi ja kerroin kuukautisista jne, niin suhtautui myös umpimielisesti, ei puhunut mitään mutta kuunteli kyllä. Että mikä tässä nyt neuvoksi? Yritänkö edelleen, vai annako tytön olla ja luotan että saa tietonsa muualta?
Kommentit (37)
Kas kun kukaan ei ole vielä onnitellut tulevaa mummoa.
Voisko vaikka ajatella, että se teini osaa käyttää kortsua ja peräti hankkia niitä itse, tai käydä ihan lääkärillä hakemassa pillerit? Ei 16-vuotias ole mikään ymmärtämätön kakara, kyllä nuo jutut on käyty koulussa läpi ees ja taas ja monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisko vaikka ajatella, että se teini osaa käyttää kortsua ja peräti hankkia niitä itse, tai käydä ihan lääkärillä hakemassa pillerit? Ei 16-vuotias ole mikään ymmärtämätön kakara, kyllä nuo jutut on käyty koulussa läpi ees ja taas ja monta kertaa.
Entä jos tyttö on vajaa-älyinen, ja vaatii vielä kertausta? Suosittelen aborttia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tyttö on vajaa-älyinen, ja vaatii vielä kertausta? Suosittelen aborttia!
Ei kai teini-ikäistä enää voi abortoida...?
Nykypäivänä 16-vuotias on jo aika vanha kuuntelemaan "ensikatsausta" seksistä. Näin se vain menee, vaikka miten mammat täällä kuvittelisivat muuta.
Meidän 13-vuotias alkoi seurustella ja menin tylysti huoneeseen juttelemaan asiasta molemmille. Latasin asiat, jotka halusin kertoa ja kuuntelin, mutta kummallakaan ei ollut mitään sanottavaa. Tiedän että ovat harrastaneet seksiä, en nyt avaa tarkemmin mistä tiedän, mutta näin on.
Ei ole kivaa äidille tämä mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai teini-ikäistä enää voi abortoida...?
No jaa kai abortti on jo liian myöhäinen, mutta seuraavan kerran kannattaa tuota harkita.
En koskaan käynyt vanhempieni kanssa mitään sen kummempaa keskustelua seksistä enkä näe mitään syytä miksi olisi pitänyt. Koulussa on kyllä viimeistään yläasteella terveystietoa ja meillä kyllä joka ikinen sai laittaa kortsunkin dildoon, että varmasti opittiin. Kotona saattoivat vanhemmat joskus kysellä ulos mennessäni, että tarttenko kortsuja mukaan vähän samaan tyyliin kun kysyivät että tarttenko bussirahaa. Tosin vanhempani kanssa on ollut kyllä ihan luontevaa jutella tällaisista asioista...
Mutta siis koulussa kyllä opetetaan, älä huoli!
Kyllä ne seksivalistukset olisi parempi pitää paljon aikaisemmin, ja mielellään niin ettei teini vielä seurustele. Silloin asiaa pystyy käymään läpi yleisluontoisemmin, eikä sillä mielellä että nyt kun te sen Laurin tai Lissun kanssa alatte harrastaa seksiä. Suunnilleen puolet tytöistä aloittaa seksielämän siinä 16 vuoden paikkeilla, ja silloin valistus on jo auttamattoman myöhäistä.
Tee niinkuin mun äiti kun olin 16 v ja ensimmäinen oikea poikaystävä, jankkaa vihaisesti että harrastaako hän seksiä niin kauan että myöntää ja sitten käytä sitä häntä vastaan, esim vihaisena huuda jotain "lähde sinä vaan jakamaan sitä persettä!" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin varmaan teinille, että jos ei keskustelu rupea maittamaan, otan yhteyttä seurustelukumppanin vanhempiin ja yritän sitä kautta saada tilanteesta selvää. Voisi olla niin nolo ehdotus, että nuori suostuisi puhumaan. Kyseessä on niin tärkeä asia, ettei sitä voi oikein jättää sen varaan, että toivoo nuorten hoitavan ehkäisyn.
Hahah, kahden teinin äitinä (tyttö ja poika), en pystyisi suhtautumaan vakavasti tuollaiseen yhteydenottoon, saati sitten yhteydenottajaan.
Mulla on 16-vuotias tyttö. (On seurustellut jo pari vuotta, keskustelut käytiin aiemmin. Myöhäistä se on jo seurustelevan kanssa.) Tuollaisella yhteydenotolla tappaisin kyllä tehokkaasti kertalaakilla kaiken luottamuksen, ja sen verran muistan omista teiniajoistani, että niin olisi omakin äitini tehnyt, jos olisi edes uhannut levitellä yksityisasioitani ulkopuolisille.
Vakoiluohjelma vaan kännykkään ja kiellät sen hengaamasta ostarilla ja jännäpoikien luona. Näin se meillä ratkaistiin. Whatsapp keskusteluista luetaan mistä pojista se tykkää ja kiellot sitten sen mukaan. Kyllä se ehtii seksiä harrastaa sitten kun on 21v täyttänyt, ei sen alaikäisenä pentuna tarvitse haaroja levitellä. Sen kavereitakin ollaan käräytetty luvattomista kotibileistä, kannabiksestä ja irtosuhteista. Vakoiluohjelma kertoo myös sijainnin joten kotiarestia tulee heti jos se pissis valehtelee olinpaikkansa.
Ei tarvitse itkeä sitten että se on jollekin amis-bissekingi-makelle paksuna.
Siis... miten (anteeksi) hölmöjä lapsia teillä on jos ihmisten lisääntyminen on noin hakusessa vielä teineilläkin? Itse en saanut ikinä minkäänlaista keskustelua aiheesta, mutta olin jo nuorena täysin perillä siitä miten raskaaksi tullaan, miten tämä estetään ja niin edespäin. Ja ei, en uskonut missään vaiheessa mihinkään aiheeseen liittyviin myytteihin.
Ajatellaanpa vaikka niin, että kuinka moni teiniraskaus johtuu siitä, että äiti ei ole keskustellut teininsä kanssa ehkäisystä?
Oman äitini kanssa en ole kertaakaan seksistä tai ehkäisystä puhunut, enkä koe sitä tarpeelliseksi. Koulussa opetetaan jo 12-vuotiaille seksistä. Seitsemännellä luokalla alkavassa terveystiedossa käydään läpi sukupuolitauteja ja ehkäisymenetelmiä. Lisäksi on ollut vielä seksuaalivalistusta, jossa sosiaalialan työntekijöitä ja koulun terveydenhoitaja on tullut puhumaan asiasta. Lapsesi tuskin kaipaa enää selitystä äidiltään.
Terveisin: nuori 16-v.
En pakottaisi puhumaan kanssasi, mutta esim. ehkäisyneuvola-aika ehkäisyvaihtoehtojen kartoittamista varten (ei sisätutkimusta varten, jos ei itse ole valmis) olisi ihan hyvä.
Tuossa iässä näihin asioihin voi liittyä monenlaista häpeää ja jopa ristiriitaisiakin tunteita. Ja ajatus vanhempien seksuaalisuudesta voi tuntua vain ällöttävältä, vaihtoehtoisesti ajatus vanhemmista ajattelemassa omaa seksuaalisuutta voi tuntua vieläkin ällöttävämmältä.
Kyllä mun nuoruudessa suunnilleen kaikilla, tytöillä ja pojilla, oli kortsu lompakossa odottamassa tositoimia. Eikä ollut tapana jutustella vanhempien kanssa, kyllä ne jutut muutenkin tiedettiin.
Minä ostaisin kotiin kilon kondomeita ja jättäisin niitä paikkoihin, joista niitä voi ottaa, myös teinin huoneeseen.
Lisäksi jättäisin teinin ulottuville hyvän naisgynekologin käyntikortin saatesanoilla "äidilläs on piikki auki".
Sitten jättäisin teinin rauhaan.
Näytä tytölle aborttivideo.