Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on nuoret saaneet elämänsä ensimmäisen työpaikan?

Vierailija
25.10.2017 |

Nyt amiksen 1. luokalla oleva lapseni haluaisi hakea alan työpaikkaa lähistölle muuttavasta yrityksestä, mutta mitähän hakemukseen laittaisi kun työkokemusta ei ole? TET-harjoittelun kyllä teki alaa läheltä liippavassa yrityksessä ja sai hyvän arvioinnin, sen varmaan voisi mainita? Voikohan suosittelijaksi kysyä opettajaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Jotain vinkkejä? Tarkoitus olisi siis saada tuolta töitä jokunen iltavuoroa ja/tai viikonloppu? ap

Vierailija
2/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskähän sen suhteilla hoiti, vaikka pentu luuleekin sen oma-aloitteisuudellaan ja rohkeudellaan hankkineensa. Saapahan onnistumisen kokemusta ja itsetunto vahvistuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nykyään vaikeaa. Oma lapseni pääsi isänsä kaverin firmaan. Eli suhteilla. Oli vain muutamia viikkoja kesällä. En tiedä onko kyseisestä työpaikasta varsinaisesti hyötyä jatkossa, koska ei ollut suoraan alaan liittyvä.

Vierailija
4/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kirjallisen hakemuksen teki ja hienon ansioluettelon, jossa ansioina olivat lahinnä harrastukset ja mielenkiinnonkohteet. Niitä sitten korvataan oikeilla työkokemuksilla kun niitä alkaa kertymään. Sai paikan ja oli vuoden siellä kunnes lähti muualle opiskelemaan.

Sivusta kuulin kun kaksi yrittäjää (tuttuani) juttelivat keskenään. Toinen oli juuri palkannut nuoren työntekijän ja valinta kohdistui häneen pelkästään urheilutaustansa ansiosta. Työpaikalla, eikä -tehtävällä ollut mitään tekemistä urheilun kanssa.

Vierailija
5/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan kesätyötuella. Tuollaisessa tapauksessa kannattaisi tosiaan pyytää ammattikoulun opettajaa suosittelijaksi, ja aloittaa kysymällä opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa, jos vaan vähänkään opiskelualaan liittyvää työtä löytyisi.

Vierailija
6/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan kesätyötuella. Tuollaisessa tapauksessa kannattaisi tosiaan pyytää ammattikoulun opettajaa suosittelijaksi, ja aloittaa kysymällä opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa, jos vaan vähänkään opiskelualaan liittyvää työtä löytyisi.

Paitsi että heillä ei ole mitään harjoittelua nyt ensimmäisenä vuonna tulossa eli ilmaiseksi työvoimaksi ei voi tuppautua. ap

Vierailija
7/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaissuhteilla pääsi kaverini. Itse pääsin omaan alakouluuni töihin valmistuttuani opettajaksi. Muut kaverit ovat työttömiä, jotkut lähettäneet yli 200 hakemusta jo.

T. 24 v.

Vierailija
8/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöihin pääsi nuorempana vain puhelinmyyntiin ja jakamaan mainoksia, vaikka haki aktiivisesti kymmeniä eri paikkoja.

Vakituisen työpaikan sai suoraan ammattikoulusta valmistuttuaan firmasta jossa teki viimeisen työharjoittelunsa, tarjottiin töitä myös kahdesta edellisestä harjoittelupaikasta. Eli eivät ne harjoittelut aina ole pelkkää riistoa, hyvin tehty harjoittelu poikii usein myös töitä.

Vierailija
9/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa harrastuksista ja positiivisista asioista, mitä laps osaa tehdä, minkälainen hän on jne. jos on hyvä ajanhallintakyky tai stressinsietokyky. Kannattaa haeskella asioita harrastuksista.

Ensimmäinen työni 15 vuotiaana oli iskän kautta suhteilla. Sen jälkeen olen itse työni hankkinut harjoittelupaikkoihin ja kunnon töihin. Nyt olen 24v eikä töitä löidä mistään. Asun aika sivulla kaupungeista niin ajattelin että joudun muuttaan kaupunkiin sitten ja elän tuilla kunnes saan haalittua työtä sieltä. Ei se ole enään niin helppoa kuin muutama vuosi sitten oli :( Ajattelin josko menisin ulkomaillekkin töihin.

Vierailija
10/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinsoitto ennen hakemuksen lähetystä. Jää paremmin mieleen reippaan ja fiksun kuuloinen hakija.

Vierailija
11/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinsoitto ennen hakemuksen lähetystä. Jää paremmin mieleen reippaan ja fiksun kuuloinen hakija.

Ja mahdollista, että kutsuvat käymään paikan päällä esittäytymässä, mikä on hyvä merkki. Lähetettävistä hakemuksista ei aina voi olla varma lukeeko niitä kukaan.

Vierailija
12/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mahdollista, että kutsuvat käymään paikan päällä esittäytymässä, mikä on hyvä merkki. Lähetettävistä hakemuksista ei aina voi olla varma lukeeko niitä kukaan.

Tää on totta. Tytär lähetti ensin hakemuksen, eikä saanut vastausta. Soitti vielä firmaan hakemuksensa perään, niin pomo naureskeli tytön nimelle ja pyysi käymään. Siinä oli työpaikka kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
13/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein saman ikäisenä kirjallisia hakemuksia ja lähetin sitten alueen firmoihin. Yhdestä kutsuttiin haastatteluun ja siitä se sitten lähti.

Aika moni sai ekan työnsä suhteilla tai vaihtoehtoisesti sitten eivät tehneet töitä ennen valmistumista.

Vierailija
14/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa ekoissa duuneissa laitoin kokemukseksi TET-viikkoa sekä harrastustoiminnan ohjaamista. Löytyykö näistä mitään?

Vierailija
15/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TPS:n juniorijalkapalloilun kautta. Äiti hommas.

Vierailija
16/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta on vasta 7v aikaa, joten kerron... Vastasin netissä vuokrafirman ilmoitukseen, kävin haastattelussa ja parin viikon sisään tarjosivat työtä. Hakemukseen taisin laittaa tet-kokemukseni ja olin myös käynyt isoskoulutuksen jne.

Vierailija
17/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on vaikeata saada työtä. 70-luvulla pääsin ensimmäiseen kesäyöpaikkaani kun menin Elannon työhönottokonttoriin. Siihen aikaan isommilla firmoilla ja esim pankeilla oli sellaiset. Täytin lapun, jossa henkilötiedot ja koulun nimi suurinpiirtein. Mukana oli keskikoulun joulutodistus.. Olin 15v. Siellä joku virkailija haastatteli minua ja muutaman päivän päästä soittivat ja postissa tuli vielä kirje jossa ilmoitettiin että olin saanut työn eräästä hgin keskustan Elannosta. Samaan tapaan meni muutkin kesätyöt, olin myöhemmin pankissa, kirjapainossa ja eräässä toimistossa. Olisin voinut valita paremminkin jos olisin älynnyt. Mitään suhteita mulla ei ollut, vanhemmat tavallisia duunareita. Kyllä tietysti suhteilla silloinkin mentiin töihin jos niitä oli. Enkä ollut mikään 10 tyttö vaan keskinkertainen oppilas, kielet olivat mulla hyviä.

On harmi, että työn saamisesta on tehty noin hankalaa eikä korkea koulutuskaan aina auta. Työpaikka (kohtuupalkallinen tierysti) on edellytys elämän rakentamiselle ja asunnon ym hankkimiselle, jos nyt ei ole syntynyt kultalusikan kanssa. Poliitikot haloo.