Opettajien pitäisi alansa tuntevina asiantuntijoina laatia itse omat opetusmateriaalinsa
Loppuisi tämä kirjakustantajien harrastama laillistettu ryöstö.
Kommentit (5)
No jaa. Olen katsellut sivusta oppikirjaprojekteja. Niissä on yleensä työntekijäryhmä, jossa on mukana opettajia ja tieteenalan edustajia. Niitä opettajia ei todellakaan pidä päästää tekemään itse materiaalejaan, koska niiden käsitykset asioista on usein 40 vuotta vanhoja.
Moni laatiikin. Historiassa ja kielissä hyvin tavallista. Esim ranskan kirjat huonoja.
Pikku pakko on laatia paljonkin materiaaleja, kun ajantasaista aineistoa ei välttämättä löydy. Opetan ainetta, jossa kirjat vanhentuvat heti kohta "painosta" tulleina. On toki olemassa erilaisia E-kirjoja, mutta ne on yleensä suunnattu ammattilaisille ja asiantuntijoille. Tähän ne illat ja syys- ynnä talvilomat kuluvat. Sitten on päivitettävä monenlaista koko ajan myös sähköiseen oppimisympäristöön. Tottahan esimerkiksi tenttikysymyksiä pitää myös uudistaa.
Joissain kouluissa näin onkin aika pitkälti. Mieheni opettaa amkissa eikä heillä ole mitään erityisiä kirjoja ja jos hän suosittelee jonkin kirjan lukemista, ei sitä suurin osa oppilaista mistään kirjastosta löydä tai edes etsi. Niinpä tunnit menevät hänen keräämänsä materiaalin avulla ja sitä materiaalia hän kerää ympäri vuoden mistä vain sattuu löytämään ja aina uusille kursseille uutta ja tiedon vanhentuessa jälleen uutta. Materiaalin hankkiminen on siis opettajalle loputon työmaa, johon kuluu tuhottomasti aikaa ja voimavaroja, eikä sitä työajalla tehdä.
Miksi? Jos kerran alan ammattilaiset ovat koonneet valmiiksi hyviä oppikirjoja, niin miksi niitä ei käytettäisi? Opettajilla riittää töitä ihan muissakin tehtävissä siellä koulussa. Jos jokainen opettaja vielä valmistelisi kaiken oppimateriaalin, niin sitten heille tulisi maksaa lisää palkkaa tai vähentää muuta työtä.
Enkä ole itse opettaja, mutta jos minulta vietäisi omassa työssä kättämäni valmis materiaali ja mun pitäisi itse laatia kaikki esitteet ja ohjeet, niin siirtyisin kyllä kokopäiväiseksi av-kirjailijaksi.