Voiko sellainen henkilö olla normaaliälyinen, joka on saanut peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoksi 5.9?
Vai onko tällaisella henkilöllä todennäköisesti normaalia alhaisempi ÄO?
Kommentit (15)
Voi tietenkin, tiedän monia tolkun ihmisiä joilla oli villi nuoruus eikä koulu maittanut. Oikein mukavia ja fiksuja tyyppejä, toki joutuivat kauheasti puurtamaan tuon takia ja nyt löytyy korkeakoulututkinto.
Mutta ei heillä ihan noin alhainen keskiarvo ollut.
Voi. Sen sijaan ka 9,5 herättää epäilyksiä sosiaalisista ongelmista.
Voi olla normaaliälyinen. Tiedä sitä aina mikä on elämäntilanne. Tuossa(kin) iässä voi olla moni asia pielessä eikä mitään mielenkiintoa koulunkäyntiä kohtaan.
Hehheh, mun veljellä oli tota luokkaa ja nyt on viittä vaille dippi.
Minulla oli yläasteella viimeiset keskiarvot 5,9 ja 6,2, johtui täysin koulukiusaamisesta. Valmistuin myöhemmin elämässä yliopistosta.
Lapsella on dg ja silti ka oli 7.2. Teki toki paljon työtä arvosanojensa eteen. Alussa erityisopetuksessa ja myöhemmin normiluokalla.
Kyllä voi olla normaaliälyinen. Jos on vaikkapa masentunut niin silloinhan ei kiinnosta juuri mikään - ei myöskään opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko tällaisella henkilöllä todennäköisesti normaalia alhaisempi ÄO?
Todennäköisyyttä tuosta ei voi arvioida.
Mun ka ysin jouluna oli tasan kuusi. Olin masentunut ja valtavasti poissaoloja. Olen keskimääräistä älykkäämpi ja kouluttautunut pitkälle vaativalla alalla.
En lähde arvelemaan esimerkin todistusarvoa. Niin päin voinee korrelaation vetää, että kiitettävän keskiarvon saanut ei ole vähemmän lahjakas esimerkiksi älykkyysosamäärällä mitattuna.
En lähtisi määrittelemään kenenkään älyllisyyttä. Numeroihin vaikuttaa niin moni asia. Noin huono arvosana voi johtua vaikka huonoista koti oloista. Jos vaikka äiti on juoppo, tai muutenvaan poissaoleva eikä auta läksyissä, eikä isä ole kuvioissa, voi sekin olla selitys huonolle koulumenestykselle. Omiin tulkintoihin toisesta ei aina kannata luottaa..
Voi. Mun ex-miehellä oli ja taisipa jäädä luokallekin - nykyään asiantuntijatehtävissä ja kansainvälinen työ ja puhuu kolmea kieltä sujuvasti (itseoppinut).
Mulla muuten oli lukuaineitten ka peruskoulun päättärissä 9,4 enkä ole huomannut isompia sosiaalisia ongelmia (kommentoija 4 ;) )
Voi olla ihan normaali. Kai ne kouluaineet on mitoitettu niin, että normaalijärkinen pääsee niistä läpi. Olin itsekin ensin alakoulussa muutaman vuoden luokan parhaimpia ja sitten yläasteella numerot huonontuivat. Lukion selvitin keskinkertaisesti. Vasta aikuisopiskelijana olen motivoitunut opiskelemaan niin, että olen saanut suoritettua parikin keskiasteen tutkintoa hyvin arvosanoin. Tämä siitä huolimatta, että olen opiskellut työn ohessa.
Teini-ikä on monelle vaikeaa aikaa. Olen ihan normaali mutta minua kiusattiin ja sen vuoksi lintsasin todella paljon ja vetelin kokeista vitosia ja kutosia, kun en vaan ollut tunneilla oppimassa. Onneksi yläasteen päättötodistuksella ei ole tänä päivänä mitään merkitystä. Opiskelin ajallaan ammatin ja nyt olen hyvässä työssä, ja parhaillani työn ohella opiskelen lisää.
Että ei aina, vaikka välillä kyllä.
Todennäköisesti ei ihan täysillä pelaa, ei mene pelkästään laiskuuden ja teini-iän piikkiin noin alhainen ka