Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloinen menee töihin autolla, vaikka voisi kulkea julkisilla!

Vierailija
24.10.2017 |

Täällä on hyvä julkinen liikenne, jota itsekin käytän. Tunnen kaksi pienituloista, joille auto on niin tärkeä, että se omistetaan, vaikka välillä joudutaankin laittamaan seisoma vakuutukseen, kun ei ole varaa uusiin renkaisiin, korjauksiin yms. Miksi eivät vain luovu autosta! Miksi sinä et luovu, vaikka pääsisit julkisilla?

Olen kuunnellut niin monet itkut auton kuluista ja aina sanonut, että kun minäkin pääsen bussilla, niin miksi et sinäkin! Olen kuunnellut miten he ovat tottuneet autoon. Olen myös sanonut, että minä olen tottunut säästämään turhasta kulutuksesta ja siksi en ole enää niin heikossa taloudellisessa tilanteessa, kuin nuorempana.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla pääsee tasan sinne, minne julkiset vievät. Ei missään kaupungissa, edes pk-seudulla, niillä pääse kaikkialle. Samoin työajat tai matkat pysäkille voivat olla este. Joku vartin kävely pysäkille ja varalle laskettu bussin odotteluaika tekee työpäivästä jo paljon pitemmän. Lisäksi bussi on yleensä hitaampi kuin oma auto, junalla saattaa matka-ajassa sentään voittaa.

Lisäksi autottomana ei pääse lähtemään mihinkään tai esim. kuljettamaan omia tavaroitaan kaatopaikalle, ostamaan huonekaluja kirppiksiltä tai muualta, missä ei ole kotiinkuljetusta. Se helpottaa elämää ihan valtavan paljon, varsinkin jos kenelläkään tutullakaan ei ole autoa, jota voisi joustavasti lainata.

Ja sanon tämän itse autottomana. En hankkisi omaa autoa näistä syistä, mutta en ihmettele, että joku on hankkinut.

Vierailija
2/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä julkinen liikenne? Onko hyvä mielestäsi hyvä julkinen liikenne jos päivässä menee kaksi bussia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty kulkemaan julkisilla, koska varsinkin aamuisin se hajusteiden lemu on jotain käsittämätöntä. En halua aloittaa jokaista päivää astmakohtauksella, siinä menee työkyky koko päiväksi piloille.

Vierailija
4/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla on edullisempaa ja pääsee varmemmin perille.

Vierailija
5/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyttää julkisia jotka maksaa paljon, kun voi ajaa pyörällä?

Omassa kaupungissa pyörällä pääsee välillä autoakin nopeammin 1-4km matkat, riippuen kellonajasta.

Lisäksi on useimmiten bussia nopeampi myös, eikä tarvitse olla flunssaisten ja juoppojen seassa.

Yksi bussimatka maksaa 3-4€, jos vuodessa ajaa 300 päivänä bussilla tulee siitä jo 600*3 = 1800€, saa hyvän pyörän.

Toki kuukausiliput on halvempia, mutta silti muistaakseni 22 matkan kortti maksaa noin 44€ = yli tonniin menee.

Pyörällä saa myös raitista ilmaa ja kuntoilua.

Talvellakin voi ajaa, ainut ongelma on pakkanen joka tuntuu keuhkoissa jos on mäkistä, siihen voi ostaa lämpömaskin.

Jokainen joka käy autolla töissä/koulussa ja matka on alle 6-8km on laiska paska, tuloista riippumatta

Vierailija
6/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljen itse julkisilla, että vaimo voisi käyttää autoa, koska tarvitsee sitä työpäivän aikana. Hän vie myös lapset hoitoon.

Mutta autoasiaan: monella köyhällä on sama ongelma - eli auto tai jokin muu vastaava asia - on paitsi käyttöesine, myös henkinen voimavara. Varattomalla ihmisellä ei ole hirveästi mahdollisuuksia tehdä mitään ylimääräisiä valintoja - aina on ostettava halvinta, elettävä halvassa asunnossa, pukeuduttava halvasti, tehtävä juttuja, jotka eivät saa maksaa. Tähän tilanteeseen juuri esimerkiksi oma auto tarjoaa henkireiän: jos et mitään muuta pysty elämässäsi muuttamaan, voit ainakin autonrämäsi ja bensakulujen puitteissa liikkua vapaasti paikasta toiseen. Jos olisit täysin julkisen liikenteen varassa, ei sinulla olisi enää tuotakaan pientä vapautta tai "vapautta", vaan kaikki mitä teet, olisivat olosuhteiden sanelemia pakkovalintoja.

Juuri siitä johtuen köyhyys on henkisesti äärimmäisen kuluttavaa. Se pakottaa asioihin, eikä anna vapautta valita minkään suhteen. Köyhyys on pakkopaita, se on vankila. Jos et pysty henkisiä kykyjäsi kasvattamalla vapautumaan siitä, kannat sitä aina mukanasi. Auto saattaa olla monelle se ainut seikka, joka antaa edes jonkinlaista valinnan vapautta, helpottaa päiväsi askareita, on pientä luksusta räntäsateessa kävelyyn verrattuna. Se saattaa antaa mahdollisuuden myös auttaa toisia, vielä vähän kurjempia perkuleita: mummon vienti lääkäriin tai apteekkiin, työttömän kaverin kyyditseminen kauppaan tai vaikka naapurin yh:n vieminen lasten kanssa kerhoon.

Autottomuus olisi monelle viimeinen naula. Asiantilaa pahentaisi vielä se, että joka päivä saattaisi nähdä esimerkiksi taloyhtiön parkkipaikalla paremminvoivien yksilöiden hienoja autoja, tankit täynnä bensaa, valmiina kuljettamaan omistajansa seikkailuihin tai minne vain. Tällainen lisää köyhän itsesyytösten taakkaa, kasvattaa katkeruutta ja lisää omaa voimattomuuden tunnetta.

Eikö riitä, että köyhän on oltava köyhä? Pitäisikö köyhän olla vielä aivan p*run nöyrä, tehdä asioita aina sillä tavalla minkä varakkaammat näkevät heille parhaaksi?

Ottaa jokainen rikkaan jakama neuvo, ohje tai vinkki todesta ja nöyrääkin nöyrempänä poljettava polkupyörällä sateessa kahden ämpärin kanssa puolukkametsään, poimiakseen puolukoita ämpärit täyteen ja voidakseen myydä niiden sisällön muutaman kehnon aterian valmistuskustannuksia vastaavalla summalla varakkaalle ostajalle? Oltava vielä nöyrän kiitollinen hänelle pöydän kannelta ravistetuista murusista ja oikeudestaan elää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisilla pääsee tasan sinne, minne julkiset vievät. Ei missään kaupungissa, edes pk-seudulla, niillä pääse kaikkialle. Samoin työajat tai matkat pysäkille voivat olla este. Joku vartin kävely pysäkille ja varalle laskettu bussin odotteluaika tekee työpäivästä jo paljon pitemmän. Lisäksi bussi on yleensä hitaampi kuin oma auto, junalla saattaa matka-ajassa sentään voittaa.

Lisäksi autottomana ei pääse lähtemään mihinkään tai esim. kuljettamaan omia tavaroitaan kaatopaikalle, ostamaan huonekaluja kirppiksiltä tai muualta, missä ei ole kotiinkuljetusta. Se helpottaa elämää ihan valtavan paljon, varsinkin jos kenelläkään tutullakaan ei ole autoa, jota voisi joustavasti lainata.

Ja sanon tämän itse autottomana. En hankkisi omaa autoa näistä syistä, mutta en ihmettele, että joku on hankkinut.

Samaa mieltä. Minullakaan ei ole autoa, asun Helsingissä ja pääsääntöisesti en sitä tarvitsekaan. Mutta juuri nuo tavaroiden kuljetukset ovat ongelmallisia. Samoin on nykyään ongelma kun menen maalle katsomaan vanhoja sukulaisiani. Tädilläni ei ole edes korttia ja asuu aivan korvessa. Kirkonkylään matkaa 12km ja siellä kulkee pari kolme bussilinjaa päivässä. Muuten on ihan taksien varassa jos aikoo käydä jossain. En asuisi päivääkään missään muualla kuin Hgissä. En yhtään ihmettele jos ihmiset ostavat auton.

Vierailija
8/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisia on vain opittava käyttämään. Reittiopaskaan ei aina tarjoa sitä parasta reittiä! Täytyy itse löytää yhteys, jossa ei joudu odottamaan 20 minuuttia. 

Ei ole järkevää työskennellä paikassa, jonne ei pääse helposti julkisilla, sillä työpaikkoja löytyy varmasti paremmallakin sijainnilla. Voikin vaihtaa työpaikkansa sellaiseen, jonne on nopeampi kulkea, mutta monesti riittää, kun osaa tutkia reittejä itse, eikä vain tyydy reittioppaan valmiisiin ehdotuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pääsisin "julkisilla" töihin jos kävelisin reilut 6km päivässä ja käyttäisin matkaan 1,5 - 2h päivässä enemmän. Sama harrastusten kanssa, pelkästään matkoihin menisi yli 1 - 2h pidempään, eli varmaankin jäisi käymättä.

Vierailija
10/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä julkinen liikenne? Onko hyvä mielestäsi hyvä julkinen liikenne jos päivässä menee kaksi bussia?

Missä kohtaa aloittaja sanoi, että heillä kulkisi vain kaksi bussia päivässä tai että kaksi bussia tarkoittaisi hyvää julkista liikennettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla 3€ ja 1h 20min / suunta. Omalla autolla 2,5€ bensakulut ja 23 min / suunta. Lisäksi voi matkalla käydä kaupassa ja hakea postipaketit, aiemmin oli myös muksun kuskaaminen tarhaan.

Räntäsade.

En laske hintaan kuin bensat, auto on oltava kaikkeen muuhun kulkemiseen paitsi töissä voi teoriassa julkisilla käydä.

Naapuri lähes samaa työmatkaa kulkee bussilla ja käy kaupassakin siinä pysäkin vieressä päivittäin... mulla ei ole niin paljoa ylimääräistä aikaa.

Vierailija
12/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vaan niin paljon halvemmaksi mennä omalla autolla. Korjaukset maksaa vain osien hinnan ja niistäkin saan henkilökunta-alennukset. Vakuutuksissa on bonukset tapissaan. Siihen päälle verot ja katsastus. Renkaistakin tulee henkilökunta-alet. Bensat haetaan Venäjältä, olikohan tällä hetkellä 0,45-0,55€/L. Parisen sataa siis kuukaudessa autoon kaikkineen, enintään. Julkisilla tarvitsisin päivässä 2x junalippu 6x aikuisten bussilippu ja 4x lasten bussilippu. Päälle 9km kävelyä ja se, että juna menee vain seitsämältä aamulla ja neljältä iltapäivällä. Oma päivä jos sattui olemaan vaikka kymmenestä kahteen, niin kiva maksaa myös ajallisesti siitä, että voi käyttää julkisia. Junaliput maksaisivat 200€/kk plus päälle 2x kuukausikortti bussiin. 

Eli juu, säästän sekä aikaa, että rahaa, kun kuljen omalla autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisilla 3€ ja 1h 20min / suunta. Omalla autolla 2,5€ bensakulut ja 23 min / suunta. Lisäksi voi matkalla käydä kaupassa ja hakea postipaketit, aiemmin oli myös muksun kuskaaminen tarhaan.

Räntäsade.

En laske hintaan kuin bensat, auto on oltava kaikkeen muuhun kulkemiseen paitsi töissä voi teoriassa julkisilla käydä.

Naapuri lähes samaa työmatkaa kulkee bussilla ja käy kaupassakin siinä pysäkin vieressä päivittäin... mulla ei ole niin paljoa ylimääräistä aikaa.

Ottamatta muuhun kantaa, niin jos päivittäin kulkee bussilla eestaas, kukaan tuskin ostaa joka matkalle kertalippua. Veikkaan, että valtaosassa kaupunkeja on tarjolla kausikortti tai esim. 10 kerran lippu, jolla yksittäinen matka on edullisempi. Yllättyisin eripaskasta palvelusta, jollei kantiksia näin huomioitaisi.

Vierailija
14/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyttää julkisia jotka maksaa paljon, kun voi ajaa pyörällä?

Omassa kaupungissa pyörällä pääsee välillä autoakin nopeammin 1-4km matkat, riippuen kellonajasta.

Lisäksi on useimmiten bussia nopeampi myös, eikä tarvitse olla flunssaisten ja juoppojen seassa.

Yksi bussimatka maksaa 3-4€, jos vuodessa ajaa 300 päivänä bussilla tulee siitä jo 600*3 = 1800€, saa hyvän pyörän.

Toki kuukausiliput on halvempia, mutta silti muistaakseni 22 matkan kortti maksaa noin 44€ = yli tonniin menee.

Pyörällä saa myös raitista ilmaa ja kuntoilua.

Talvellakin voi ajaa, ainut ongelma on pakkanen joka tuntuu keuhkoissa jos on mäkistä, siihen voi ostaa lämpömaskin.

Jokainen joka käy autolla töissä/koulussa ja matka on alle 6-8km on laiska paska, tuloista riippumatta

Hauskoja nämä laskelmat... esimerkiksi Tampereella saa vuosilipun (kaksi vyöhykettä eli 1-4km helpostikin) 250 - 355Eurolla. Tuolla laskelmasi 1800€ saa auton siihen vakuutuksen ja besaakin vielä 1000km ajamiseen eli 3,3km/vrk, ei haittaa silloin satoi vettä tai lunta oli pakkasta jne. saa kuljetettua lapset hoitoon/kouluun/harrastuksiin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6/8 oikein kirjoitettu, kiitos, vaikka saatkin varmaan ryöpyn jankkaajia vastaasi.

Se pieni autoreissu sillä autollaan voi olla köyhälle todella suuri asia henkisesti, ehkä juuri ainoa asia, jossa saa tuntea olevansa vapaa, unohtaa hetkeksi huolet ja tuntee olevansa tasavertainen muiden kanssa.

Vaikka sitä parempiosiset ei usko, niin joskus kun esim. sunnuntaisin on aika tosi pitkää ja rahaa pari euroa, mutta benssa onneksi tankissa, niin kun se köyhä voi lähtea joksikin aikaa kodistaan muiden ihmisten pariin ja juoda kupin kahvia huoltoaseman kahvilassa, niin pelastaa päivän ihmeesti, ehkä joskus pelastaa jotain suurempaakin.

Joskus vain ei jaksa jutella tuttujen kanssa, mutta kaipaa kuitenkin nähdä ihmisiä, niin siellä saa olla rauhassa ja kuitenkin tuntea kuuluvansa johonkin mihin muutkin.

Vaikka sitten niihin muihin kahvittelijoihin.

Juu, sillä parilla eurolla saisi kauden juureksia tai ainakin sipulin, sojarouhettakin hiukan, mutta elämässä on tehtävä valintoja.

Vierailija
16/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisia on vain opittava käyttämään. Reittiopaskaan ei aina tarjoa sitä parasta reittiä! Täytyy itse löytää yhteys, jossa ei joudu odottamaan 20 minuuttia. 

Ei ole järkevää työskennellä paikassa, jonne ei pääse helposti julkisilla, sillä työpaikkoja löytyy varmasti paremmallakin sijainnilla. Voikin vaihtaa työpaikkansa sellaiseen, jonne on nopeampi kulkea, mutta monesti riittää, kun osaa tutkia reittejä itse, eikä vain tyydy reittioppaan valmiisiin ehdotuksiin.

IHAN TOSI!!! Ajatteleeko joku näin????

Vierailija
17/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoosta on halvempi kulkea stadiin autolla kuin dösällä.

Vierailija
18/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla puoli tuntia, kun opin käyttämään junaa ja vaihtamaan tiheästi liikennöityyn bussiin. Kartalla tulee mutka ja pidempi matka.

Kartalla näytti suoralta mennä ensin yhdellä bussilla ja vaihtaa toiseen, mutta ehdin nähdä vain toisen bussin takavalot ja jouduin odottamaan 15-20 min seuraavaa. Matka-aika 50 min tai yli.

Omalla autolla puoli tuntia, mutta parkkipaikkaa vaikea saada, joten siinä menee ylimääräistä aikaa ja voi joutua kävelemään enemmän.  Ruuhkassa ajaen 50 min. Hermot menee, bensaa kuluu jonossa.

Julkisessa voi vain levätä ja olla omissa ajatuksissaan. En tarvitse  yksityistä koppia. Suunnittelen isompien tavaroiden kuljetukset yhdistellen monta asiaa. Tapahtuu harvoin, ei edes joka vuosi, sillä suosin laatua.

Isompia kuljetuksia varten voi vuokrata edullisen pakettiauton. Kun ostaa uutta, niin samalla autolla vievät pois vanhan. Mielestäni on tyhmää perustelella autontarvetta isojen tavaroiden kuljetuksella. Jos muutan, niin tilaan muuttofirman muutenkin. Elämänlaatuni ilman autoa on parempi. Auto ei osoita minulle mitään statusta. Rah aa utoon olisi, mutta ei halua. Säästän samalla luontoa, kun esim pyöräilen osan vuodesta töihin ja en tarvitse omaa autoa. Olenkin alkanut arvostamaan luontoa entistä enemmän ja nyt auton hankinta tuntuu entistäkin epämiellyttävämmältä ajatukselta. Olen nähnyt ylipainosia ja huonokuntoisia ihmisiä. Mieluummin harrastankin hyötyliikuntaa. Kun on ylimääräistä aikaa, valitsen poikkeavan työmatkareitin ja saan samalla kävellä vähän enemmän.

Vierailija
19/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he eivät halua kulkea julkisilla koska niissä matkustaa myös isoja ryhmiä miespuolisia koneinsinöörejä päät täynnä fiksuja suunnitelmia jotka voidaan toteuttaa spontaanisti koska tahansa :)

Vierailija
20/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se sinua liikuttaa ?

Sovitaanko että sä vaan kauhot ihan omaa soppaasi ?