Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3kk ikäisen vauvan hereillä olo?

10.07.2008 |

Elikkä minkä pituisia aikoja teidän 3kk ikäiset vauvat on hereillä kerrallaan? Ihmettyttää vaan kun neuvolassa sanotaan että hereillä oloaika pitenee kun vauva vanhenee. Meiän neitokainen nimittäin tuntuu nyt jo olevan melkeen koko päivän hereillä! Yöt nukkuu hyvin, mutta päivällä vaan n.30min pätkiä. Herää aamulla klo 7-9 ja menee illalla nukkumaan kymmenen maissa ja nukkuu siis siinä välissä yhteensä vaan muutaman tunnin. Ei vaan tahdo keksiä mitä sen kanssa tekis jos se on neljäkin tuntia putkeen hereilä (vähintään kaks)... Ja siinä toinen kysymys, miten viihdyttää 3 kuukautista vauvaa?

:D

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika herää aamulla puoli seitsemän,syö ja on valveilla puolesta tunnista tuntiin,sitten nukkuu tuonne 9-10,sen jälkeen syö ja menee ulos unille nukkuu reilu kolme tuntia. klo 13-14 aikoihin syö ja temuaa lattialla joskus kaksikin tuntia, Sitten ottaa pikku tirsat ja herää viimeistään neljältä syömään. Syönnin jälkeen käy yleensä uudelleen nukkumaan noin tunnin ajaksi. Sit ottaa illan aikana pikkutorkkuja. käy yöunille 21-22 herää aamulla 6.30. näin meillä. Valveilla oloaikana seurustellaan,leikitään ja luetaan ja laulellaan,istutaan sitterissä,lattialla peiton päällä ym ym..

Vierailija
2/14 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei meilläkään mitään pitkiä päiväunia nukuta. Toisaalta yöllä nukkuu miltei kellon ympäri, syö toki muutaman kerran välissä. 2 kk iässä oli vaihe, jolloin nukkui toisinaan jopa 3-4 tunnin päiväunet, mutta nyt harvoin nukkuu yli tuntia päivällä.

Jaa mitä sen vauvan kanssa sitten tekee? Onko vauvasi sitten sellainen että tarvitsee erityistä viihdytystä? Mun esikoinen oli vähän sitä tyyppiä, että alkoi heti känisemään, jos ei viihdytetty, mutta tämä toinen on ihan toista maata (tai sitten on vaan sopeutunut siihen, ettei koko ajan ehdi viihdyttää). Eli ei kyllä ole mitään ongelmaa sen suhteen mitä vauvan kanssa tekisi, mutta tunnistan kyllä ongelmasi esikoisen vauva-ajoilta. Tämä kuopus viihtyy jonkin aikaa jumppamatolla ihan itsekseenkin tai sängyssä leluja katselemassa. Jos saa köllötellä ilman vaippaa lattialla, niin viihtyy pidempäänkin. Ruvennut juuri harjoittelemaan kyljelle kierähtämistä ja se sujuu paremmin, kun ei ole vaippa tiellä. Kylppärin lattialla on alustan päällä hyvä harjoitella, niin pissat on sitten helppo siivota. Laittelen itse pyykkejä samalla. Sitten viime aikoina on kovasti harjoiteltu leluihin tarttumista. Vauvajumppaa sekä vauvan kanssa juttelua ja lauleskelua voi myös harrastaa. Kirjojakin on luettu. Iltaisella saatan katsella telkkaria vauva sylissä, kun esikoinen on jo nukkumassa. Ehkäpä tämä kuopus paremmin kulkee "siinä sivussa" eli saa viihtyä siinä katsellessa kotitöiden tekoa tai esikoisen kanssa puuhaamista. Ja tokihan esikoisen touhujen seuraaminen on vauvasta aina yhtä viihdyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että esikoisen kanssa olin ihan tuskissani ja työntelin pitkin pihaa vähän väliä. Nyt kolmannen kanssa olen vain todennut, että katsotaan kauanko tämä vaihe kestää kun vauva nukkuu vain n.10 minuuttia ja jos hyvin menee niin puoli tuntia. Rasittavaa, mutta kestää aikansa. Onneksi yöunet on hyvät, eka pätkä 5-6 h ja sitten 2-3 h, ja yleensä nukkuu melkein kellon ympäri.

Onhan se kummallista, kun ensin vauva on hereillä korkeintaan 2 h putkeen ja sitten yhtäkkiä ei nukukaan juuri ollenkaan päivällä, eikä yöunetkaan pitene. Mutta näitä vaiheita tulee ja menee ja ne kuuluu asiaan.

Vierailija
4/14 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus on max.2tuntia kerrallaan hereillä. Nukkuu päivällä suurimman osan aikaa. Herää siis aamulla klo 9, seurustelua ja tissiä ja yhdet 30min.nokkaunet ja sitten ottaa yhdet pitkät unet klo13 alkaen-klo18 tai 19 asti ja sitten taas tissiä ja seurustelua ja yhdet pikku-unet illan aikana ja yöunille klo22 ja nukkuu 6.30 asti ja sitten käy tissillä ja nukkuu aamuun. Meilläkin on tietyt rutiinit ennen uniaikoja, joten lapsi osaa yhdistää mitä kohta seuraa. Toki kasvun myötä unet lyhenee ja vähenee, mutta pyrin ohjaamaan niitä pikkuhiljaa meidän perheelle sopivaan aikaan esim.että vauva on hereillä, kun isommat lapset syö aamupalaa ja vauvakin on silloin rinnalla tai lapsille tehdään iltapesuja samaan aikaan kaikille ja lapset nukahtavat sitten yöunillekin samaan aikaan..mutta vauva on vauva ja sitä ei voi pakottaa mihinkään tai ennustaa seuraavaa päivää. Ja kuopus on kotihommissa mukana, sylissä,sitterissä,lattialla, sillä pyrin tekemään kotihommia mahdollisimman paljon lasten ollessa hereillä ja näin oppivat myöskin tekemään ja auttamaan. Toki välillä röhjötetään kaikki lattialla leikkimässä tai lukemassa tai retkellä lähipuistossa...

klematis ja poika x 3

Vierailija
5/14 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen tarpeessa on ilmeisesti paljonkin yksilöllisiä eroja. Meillä poju jaksoi ja jaksaa edelleen reilu 4 kk ikäisenä valvoa noin 2 tuntia, ensimmäinen pätkä aamupäivällä saattaa olla vaan 1,5 ja viimeinen ennen yöunia 3-3,5 tuntia. Päiväunien pituus saattaa vaihdella (etenkin kesällä heräilee helposti ääniin, kuumuuteen yms. ja välillä saa nukahtamaan uudelleen ja välillä ei), mutta silti tuo valvomisaika on melko vakio. Parin tunnin jälkeen alkaa kitistä ja hieroa silmiään. Juuri koskaan hän ei nukahda esim. syliin tai sitteriin, vaan vaatii nukuttamista. Joskus olen miettinyt, yritänkö väkisin nukuttaa virkeää lasta, mutta hyväntuulinen lapsi unien välissä kertoo mielestäni siitä, että unet ovat olleet tarpeen. Päivällä meillä nukutetaan yleensä vaunuihin, kovan hytkyttelyn saattelemana. Talvella jo ulkovaatteiden pukeminen oli merkki unille menosta, kesällä täytyy hytkytellä enemmän. Yleensä myös vaihdan vaipan ja syötän ennen nukkumista, joten sekin on merkki siitä, että jotain tapahtuu. Iltaunille sitten ne perinteiset kylpy, laulu yms.

Meillä poju tykkää katsella sitterissä kotitöitä, kun juttelee ja lauleskelee hänelle samalla ja esim. huiskuttelee pyykkejä kasvojen edessä. Lisäksi jumppaan niin, että pidän häntä punttina. Ennen tarttumaan oppimista poju tykkäsi katsella roikkuvia leluja; kun oppi tarttumaan, saa aikaa kulumaan kun antaa hänelle käteen erilaisia leluja ja tavaroita tutkittavaksi. Kirjoja hän myös tykkää katsella. Nyt kun hän on oppinut istumaan sylissä, voin esim. lukea lehteä niin että poju katselee samalla kuvia lehdestä. Ollaan myös alettu nyt vähitellen liikkua enemmän kodin ulkopuolella myös hereilläoloaikaan, kun tykkää esim. kahvilassa katsella ympärilleen. Tässäpä näitä meidän kokemuksia.

Vierailija
6/14 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ikävä kyllä vaunuissa olokaan vaikuta uniin mitään, jos ei väsytä niin ei tytsy sinnekkään nukahda ja ei myöskään vaunuissakaan nuku yleensä kun sen 30min. Ja sitten rupee vielä raivoomaan vaunuissa jos ei pääse pois kun haluaa. Muilla samaa ongelmaa? Ottaa päähän kun tuli ostettua kalliit vaunut...=( Nyt oon kyllä huomannu sen että kun Veera rupee kiukuttelemaan, niin se on melkeen aina väsyny. Ja kun oon vaan laittanu pinnasänkyyn ja mobilen soimaan, niin nukahtaa ihan itekseen!=) Ainakin on nyt muutaman päivän nukahtanu... Ennen yritin vaan piristää kiukuttelevaa vauvaa, mikä vaan lisäsi kiukkua. Eli ehkä se ei haluakkaan valvoa tuntitolkulla, vaan sillä onki tietämätön äiti!=) Tältä tuntuu siis tänään...

Vierailija
7/14 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan on hieno juttu jos tyttö nukahtaa pinnikseen itsekseen : ) Kantapään kautta kiukkujen säestyksellä tuli itsekin opittua tuo päiväunien tarve, niinkuin moni muukin asia : ) Ja onhan näissä päivissäkin eroa, välillä nukkuu enemmän ja paremmin kuin toisena päivänä.

Tuosta vaunuissa olosta piti vielä kirjoittaa, että meilläkin poju viihtyy herättyään vaunuissa noin vartin lelujensa kanssa. Toivon, että tilanne helpottaa, kun oppii istumaan rattaissa ja näkee sieltä. Tällä hetkellä mulla on aina kaupungilla mukana rintareppu (kantoliinassakaan ei halua olla hereillä), työntelen sitten tyhjiä vaunuja jos poju herää ennenkuin ehditään takas kotiin...

Vierailija
8/14 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiveekkaana odottelen että tytsy viihtyis sitten rattaissa. =) Eilen kävi tuttava pariskunta kylässä joilla on 11kk vauva, niin ei kuulemma viihdy yhtään rattaissa... Plääh. ?:|

Vierailija
9/14 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen nukkui aina pienenä hyvin ulkona rattaissa päikkärinsä. nyt

meillä alkoi pikkukakkosella 3,5 kk-iässä vaihe ettei nukkunut päivällä muuta kuin ihan lyhyitä tirsoja rattaissa. jotenkin ylipäätään vaikutti olevan vaan ylikiinnostunut ympäristöstään, halusi koko ajan olla sylissä tai rintarepussa katselemassa ja kulkemassa matkassa mukana. rattaissa makoilu ei kiinnostanut laisinkaan. mutta nyt olen laittanut vauvan kaksi kertaa päivässä hämärähköön makkariin ihan sänkyyn nukkumaan, niin onkin taas nukkunut siellä päikkärit ihan hyvin. esikoinen taas siis sitä vastoin ei alunnut nukkua päikkäreitä sisällä juuri koskaan (edes kipeenä) vaan nukkui ulkona rattaissa 2v asti. mutta varmaan tuo pienempikin alkaa viihtymään paremmin rattaissa ainakin hereillä ollessaan, kun pääsee istuvampaan asentoon kohta. saa sitten nähdä alkaako myös ulkopäikkärit syjsymmällä taas maistumaan, kun sät viilenee vaaan onko tämä kokonaan sisäpäikkäripoika. olisi tietysti helpompi, jos nukkuisi ulkona ainakin aamupäiväunet, niin saisi esikoisen kanssa samalla puistoiltua.

noin muutoin meidän pikkuinen on 2-3 tuntia max kerrallaan hereillä , sitten tulee ainakin jotkut lyhyet torkut.

Vierailija
10/14 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrallaan on meidän 3- kuinen vauva. Myös vaihtelee päiväunien pituudet ja määrä, tuntuu riippuvan jos on ilmaa jäänyt vatsaan niin herää melko helposti röyhtäisyn tarpeeseen eikä nukahda enää uudelleen. Yleensä nukkuu jonkun tunnin-puolitoista kerrallaan. Mitä tarkoitat että yöt nukkuu hyvin, syötätkö kuitenkin yöllä vai vetääkö putkeen unia? Meillä syödään yöllä muutamaan otteeseen. Maksiminukkumisaika on kai ollut noin 4 h kerrallaan. nukahtaa kyllä aina rinnalle kun masu täynnä.Meillä isosisko tykkää viihdyttää vauvaa, muuten voisikin olla vähän tekemistä. TYkkää olla leikkimatolla ja katsella killuvia juttuja, myös mahallaan viihtyy vaihtelevasti, kantoliinassa lyhyitä aikoja, vaunuissa hereillä myös jos jotain katseltavaa ja kuunneltavaa. Tykkää hirmuisesti seurustella ja olla kontaktissa. sylissä nousee istumaan jne.

Vierailija
11/14 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans poika tuntui olevan todella paljon hereillä joskus 2-4kk iässä. Nukkui usein vain 15min torkkuja, välillä _jopa_ 1,5h putkeen, mutta ei todellakaan pidempään. Valvoa saattoi reilun 4tuntia putkeen.

Nyt pian puolivuotiaana unet on kuitenkin parantuneet. Nukkuu yleensä kolmet 40min-3h unet, jaksaa valvoa yleensä vain 2-3+ tuntia putkeen.

Yöunet on aina olleet lyhyet, tuossa iässä ehkä klo 23-05 (2-3x heräten). Nyt jo noin 20-05.30 (1xheräten). Että on nekin pidentyneet.

Että ei se aina mene niin, että unimäärä vähenisi. Meillä ainakin se tuntui kasvavan iän myötä.

Kannattaa jonkun päivän ajan pitää kirjaa nukkumisista. Mä pidin kerran vaille 3kk iässä 5vrk ajan, kun tuntui ettei vauva nuku paljon ikinä. Kirjanpidon mukaan kyllä se kuitenkin nukkui aika paljon, lyheissä pätkissä vaan.

Mä tuossa iässä harrastin paljon laululeikkejä pojan valvoessa. Niistä se tykkäsi. En mä paljon mitään osannut, mut mä keksin itse. Samoin kaikkea jumppaa ja kunhan juttelin ihan höpöjä. Usean laulun tai lorun olen vaikka koirankarvoistakin keksinyt (kun niitä aina näkyy jos ei ehdi siivota..) kun ei ole muuta jutunaihetta enää riittänyt.

Lelukaari oli kans ihan hittijuttu, sen parissa viihtyi yksinkin ihan hyviä hetkiä.

Vierailija
12/14 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän reilun 3 kk:n ikäisellä neidillä valveillaolo jaksot on myös yleensä n. 2-4 tuntia. Jos valvoo pidempään alkaa olla aikamoista kitinää ja itkua. Aluksi en oikein edes tajunnut sitä, että välillä vauva on laitettava nukkumaan, ei osaa itse vain nukahtaa vaan vaatii nukuttamista. Nukutan vauvan viemällä hämärään makkariin, jossa raikas ilma ja käydään molemmat pötköttämään ja neidille tissi suuhun. Toimii aina! Tyttö nukahtaa n. 15 minuutissa. Pisimmillään neiti nukkuu päivällä jopa 4 tuntia kerrallaan, mutta on meillä ollut päiviä jolloin rytmi on 15 min unta, herätys ja taas pikku-unet. Ne päivät on aika haastavia täytyy myöntää.

Mä kans viihdytän neitiä kaikenlaisilla rallatuksilla, joissa ei aina ole päätä, eikä häntää, mutta vauva viihtyy hyvin ja nauraa kovasti. Soitan myös joskus musiikkia, josta vauva tuntuu tykkäävän. Erityisesti yhdistelmä leikkimatto kaarella ja musaa toimii melko hyvin.

Vierailija
13/14 |
12.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vastasyntynyttä vauvaahan ei tarvitse nukuttaa, väsymys vie vain ylivallan ja lapsi nukahtaa itsekseen. Kun vauva alkaa olla enemmän tietoinen ympäristöstään ja näkeekin paremmin, niin yleensä vauvat eivät siinä vaiheessa enää malta nukahtaa itsekseen, vaan vanhempien pitää laittaa vauva nukkumaan.

Seuraa siis milloin vauva vaikuttaa väsyneeltä. Meillä ainakin huitoo käsillään päätään ja korviaan, hieroo silmiään, silmät ovat vetiset ja väsyneen näköiset ja päästelee pieniä itkuja ja laitat niiden perusteella nukkumaan. Voit vaikka kirjata ylös nukkuma-aikoja. Meillä ainakin vauvalle tuli melko säännöllinen päiväunirytmi ihan sillä, että lähdin aina pari tuntia aamuheräämisen jälkeen vaunulenkille ja pikkuhiljaa siihen tuli aamupäiväunien paikka. Illalla aloin laittamaan nukkumaan aina samaan aikaan myös. Pikkuhiljaa myös sitten iltapäivän unien paikat vakiintuivat. Tuon ikäiset vauvat tarvitsevat kai keskimäärin unta n.14-16 tuntia.

Ja mä olen ymmärtänyt nukuttamisen niin, että vauvalle pitää opettaa, että tällä tavalla nukahdetaan. Meillä esimerkiksi päiväunille nukahdetaan niin, että mä laitan hatun vauvalle, vauva vaunuihin ja tutti nukahtamisavuksi. Yöunille mennään iltapesun, yöpuvun vaihdon, imetyksen ja tuutulaulun avulla. Kun ne tekee suurin piirtein samalla lailla joka kerta, vauva tietää mitä tapahtuu ja tajuaa ruveta nukkumaan. Näin siis teoriassa, mutta varmasti toiset vauvat oppivat nukkumaan huomattavasti helpommin kuin toiset.

Tietysti lapsen kanssa pitää olla ja leikkiäkin. Mutta ei kai kenestäkään aikuisesta ole leikittämään vauvaa nonstop koko vauvan valveillaoloaikaa. Mun mielestä kannattaa tehdä niin, että otat vauvan mukaan ihan tavallisiin kotiaskareisiin joko lattialle leikkimatolle tai vaikka kantoliinaan. Leikkimatto keittiön lattialle kun laitat ruokaa, samalla juttelet/laulat/lorutat vauvalle, vauva seuraa mitä teet ja voit ojentaa hänelle leluja tms. ja välillä vaikka pumppaat vauvan jalkoja. Taikka vauva kantoliinaan imuroinnin ajaksi. Tai otat vauvan syliin kun luet aamun sanomalehteä. Pienikin mielellään jo rapistelee paperia.

Sitten kun vauva nukkuu, saat itse levättyä, syötyä rauhassa tai vaikka surffattua.

Vierailija
14/14 |
12.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva myös valvoo useita tunteja putkeen päivisin. Öisin nukkuu usein noin 22-9 eli melkein kellon ympäri - välissä toki syö muutaman kerran. Yöllä nukkuu parhaimmillaan kuusikin tuntia putkeen.

Aamupäivällä poika voi nukkua 1,5 tuntia, mutta muut unet päivisin ovat usein alle tunnin mittaisia. Välillä toki unta riittää pidempäänkin.

Tuo wannabemammyn heittämä 14-16 tuntia ei meillä kyllä kovinkaan usein toteudu. Itse olen pitänyt "tavoitteena" 12 tuntia. Meillä ei myöskään poika pienenäkään vain nukahtanut väsymykseen, vaan aina rinnalle - ei siis koskaan itsekseen. Nykyäänkin nukahtaa rinnalle, vaunuihin, autoon tai kantoliinaan. Väsymyksenkin tullen meidän poikaa täytyy siis auttaa nukahtamaan.

Viihdytysvinkkejä tulikin jo. Myös minä joko seurustelen vauvan kanssa tai sitten hän vain on mukana meidän arkielossa tai juuri esim. minun keittiöpuuhissa leikkimatolla tai sitterissä.