Miksi viet isomman lapsen pk jos olet kotona vauvan kanssa?
Ketään syyllistämättä ja mielenkiinnosta kysyn että miksi viet isomman lapsen päiväkotiin ja olet itse vauvan kanssa kotona? Tai jos vietät omaa arki vapaata niin miksi viet lapsesi hoitoon? Ja vielä minkäikäisiä lapsia?
Kommentit (6)
Koska mun pitää päästä ravintolaan imettämään vauvaa.
Itse olin nuorempana (alle 30v) samaa mieltä. Nyt olen yli 30v ja raskaana ja olen alkanut ajatella vähän eri tavalla monestakin asiasta.
Ensinnäkin, koska itse olin pääsääntöisesti kotona äidin ja pikkusiskon kanssa (2x viikossa 4h seurakunnan kerhossa) käytännössä jäin täysin ilman varhaiskasvatusta. En ole oppinut kovinkaan sosiaaliseksi ihmiseksi. Voihan se olla luonteestakin kiinni.
Lisäksi äiti oli kai väsynyt (Tai väärät lääkkeet tai muuten vain pöpi) ja sain osakseni fyysistä ja henkistä pahoinpitelyä enkä päässyt sitä koskaan minnekään "pakoon".
Lisäksi vauva voi olla äidissä kiinni todellakin 24/7 jolloin vanhempi lapsi jää vähän yksikseen leikkimään.
Turha keskustelu, voin tiivistää vastaukset:
"Vilkas lapsi tarvitsee aktiviteetteja, tuttu ryhmä, olen väsynyt kun vauva valvottaa, lapsi oppii päiväkodissa asioita"
"Ketään alle 6v ei saa viedä päiväkotiin, päiväkoti vahingoittaa lapsen psyykettä, minulla oli ihanaa viettää 12 vuotta kotona 1,5 v välein syntyneiden lasten kanssa, minua ei väsyttänyt vauva aikana ja jos väsytti niin vähän tsemppasin vaan, älkää tehkö lapsia jos ette halua olla niiden kanssa, hyvä äiti vie lapset 5 x viikossa hiihtäen 20 km kerhoon ja viettää 2 h kirjastossa odottaen vauvan kanssa"
Ei mulla muuta.
2-vuotias meni tarhaan ennen sisaruksen syntymää uupumukseni vuoksi. Luojan lykky että menikin! Pieni oli yhtä huono nukkumaan kuin isokin aikanaan, nukuttaessa meni pitkään joka kerta. 2v olisi katsonut tuntikaupalla dvd:itä yksin sohvalla, valvomatta. Nyt sillä oli kivat päivät ja se oppi tulevan koulukielensä hyvissä ajoin.
Asuttiin ulkomailla, ei turvaverkkoja. Päikky oli meidän tirvaverkko ja elämänlanka.
Vierailija kirjoitti:
Turha keskustelu, voin tiivistää vastaukset:
"Vilkas lapsi tarvitsee aktiviteetteja, tuttu ryhmä, olen väsynyt kun vauva valvottaa, lapsi oppii päiväkodissa asioita"
"Ketään alle 6v ei saa viedä päiväkotiin, päiväkoti vahingoittaa lapsen psyykettä, minulla oli ihanaa viettää 12 vuotta kotona 1,5 v välein syntyneiden lasten kanssa, minua ei väsyttänyt vauva aikana ja jos väsytti niin vähän tsemppasin vaan, älkää tehkö lapsia jos ette halua olla niiden kanssa, hyvä äiti vie lapset 5 x viikossa hiihtäen 20 km kerhoon ja viettää 2 h kirjastossa odottaen vauvan kanssa"
Ei mulla muuta.
Unohdin ekaan kohtaan "lapsi haluaa, lapsella on kavereita siellä, haluan että lapsi pysyy tutussa päikyssä ja olen masentunut"
Ja toiseen kohtaan "viette tarvitsevien paikan, hoito maksaa yhteiskunnalle ja en koskaan veisi lasta päiväkotiin t. Lastentarhan ole 30 v kokemuksella"
Olen kotona vauvan (8kk) kanssa. Esikoinen (4v) on päiväkodissa 20 tuntia viikossa. Hän oli ollut tuossa tutussa ryhmässä jo yli vuoden ennen vauvan syntymää, ja viihtyy hyvin. Kyseinen päiväkoti on aivan ihana! Pedagogit ovat ammattitaitoisia ja heidän antamansa varhaiskasvatus laadukasta. Jos lapsi ei itse haluaisi mennä päiväkotiin, niin en häntä sinne veisi. Nyt kuitenkin näin :)