Miksi siskoni ja hänen miehensä salaavat miehen äidin kuolinsyyn?
Siskoni miehen äiti kuoli epämääräisissä olosuhteissa, mutta miksi ei voi kertoa todellista syytä?
Kommentit (30)
Eivätköhän ole miettineet tarkoin, kenelle kertovat, kenelle eivät. Hyväksy se ja ehkä tässä on jopa pieni itsetutkiskelun paikka sinullekin.
No mitä vithua se sulle kuuluu, arvon kyylä? Anna olla.
Miksi pitäisi kertoa?
Mun veli kuoli sairaskohtaukseen mutta kuolinsyytä sitä ei tiedä kuin lähimmät ihmiset (vanhemmat,sisarukset ja veljenpoika). Asia ei kuullu kenellekään muulle. Muut saa puhua mitä huvittaa ja arvailla syytä,jos se heitä niin paljon kiinnostaa ja elämään ei muuta mahdu kuin muiden asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä itsemurha, lääkkeiden väärinkäyttö, huumeiden yliannostukset tai alkoholismi on häpeällisiä asioita. Jos syy on joku näistä tai vastaava, eivät halua tarhata kuolleen muistoa häpeällä.
Ennemminkin on omaisten ja läheisten häpeä, jos ovat olleet ajamassa edesmennyttä ahdinkoon. Aidossa auttamisessa ja tukimisessa ei ole hävettävää, eikä siinäkään ettei ihminen yksinkertaisesti voi jaksaa loputtomiin jatkuvaa kaltoinkohtelua. Näinkin voi olla, eikä mikään ole este kertoa todellisuutta muille ihmettelijöille. Oppiipahan ihmettelijät välittämään läheisistään ja omaisistaan.
Auts. Äitini tappoi itsensä kun olin lapsi. Häpeän takia kuolinsyytä ei kerrottu enkä kertonut. Koska ajattelin että se oli minun syy. Ja ilmeisesti jopa ulkopuoliset saattavat ajatella niin.
Aina kuolinsyy ei tosiaan ole selvä, joskus sen selvittely kestää hyvän aikaa. Jos ihminen kuolee "epämääräisissä olosuhteissa" niin ruumiinavaus tehdään.
Lisäksi voivat toivoa, ettei asia leviä. Tai käsitellä sen itse. Ei kuulu sulle.
He eivät halua.
Syy sille miksi eivät halua kertoa (sinulle vai kaikille?), voi johtua sinusta, voi johtua kuolinsyystä, voi johtua jostain aivan muusta.
Asia ei suoraansanottuna sinulle kuulukaan. Lakkaa vaivaamasta sillä päätäsi.
Kannatan avoimuutta siksi, että se edistää ilmapiiriä, jossa ei tunnettaisi häpeää. Miksi pitäisi tuntua häpeää itsemurhasta tai mistään muusta kuolinsyystä? Miksi ihmeessä? Ymmärrän kyllä siis sen, että joku tuntee häpeää, mutta toivoisin kovasti, että päästäisiin siitä eroon.
Olen tuntenut ihmisiä, jotka ovat tehneet itsemurhan. Olen tuntenut omaisia, joiden lapsi/puoliso on tehnyt itsemurhan. Tiedän vanhempia, joiden lapsi on vankilassa. Tiedän lapsia, joiden vanhempi on vankilassa. Enkä koskaan ajattele, että pitäisi tuntea jotenkin häpeää. Miksi pitäisi? Siksi toivon aina, että ihmiset kertoisivat asiat niin kuin ne ovat. Ei siksi, että on pakko (koska omista asioista ei tarvitse tietenkään kertoa), vaan siksi että ei ole mitään hävettävää.
Avoimuus on aina siinä mielessä lahja itselle, että on päässyt yli siitä, että jokin asia olisi häpeällinen tai salattava tai aiheuttaisi negatiivisia tunteita kuulijassa.
Voisiko AP kertoa, miksi siskonsa anopin kuolinsyy kuuluisi hänelle? Eihän hän ole edes varsinaisesti sukua edesmenneelle.
Kuinka tarkkaan sun pitää se tietää?
Tiedän, että eräs ihminen kuoli lääkkeiden väärinkäyön seurauksena, oikein tarkasti tukehtui oman oksennukseensa.
Tai jos saa sairaskohtauksen ollessaan vessanpöntöllä? Kaatuu, lyö päänsä ja kuolee omiin ulosteisiinsa? Tai jotain muuta, minkä takia käytetään kauniimpia ilmaisuja.
Eiköhän se, että joku kuolee, on kaikki mitä sinun asiasta pitää tietää.
Jos jollekin kerrot, juttu lähtee ennemmin tai myöhemmin leviämään, ja pian sitä repostellaan joka tuvassa ja torpassa. Parempi siis olla kertomatta.