Lapsiavioliitot - kyllä vai ei?
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710162200462246_u0.shtml
Iltalehden jutussa kaksi pitkään naimisissa ollutta naista kertovat menneensä alaikäisenä naimisiin ja ovat edelleen onnellisesti aviossa. Ajat ja asenteet olivat toki hyvin erilaiset 60- ja 70-luvuilla kuin nykyään. Silloin vaikeudet kestettiin ja ratkaistiin yhdessä, ero ei ollut yleensä vaihtoehto. Mutta entä nykyään? Tänä päivänä erotaan liiankin helposti. Joten kannattaako naimisiin mennä nuorena, vaikka olisi lapsi tulossa? Pitäisikö lapsiavioliitot kieltää?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastustan alaikäisena solmittuja liittoja. Sekä alaikäisten raskauksia.
No mitä sinä tekisit alaikäisten raskauksille? Pakkoabortti vai?
Jep ja sakot vanhemmille kasvatuksen laiminlyönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teille mammoille on ok että teini aloittaa seksin 13-14-vuotiaana (koska itse aloititte jakamisen sen ikäisenä), niin miksei sitten voisi mennä naimisiin saman ikäisenä?
Ei ole ok, enkä itse ole teini-ikäisenä tuollaista puuhannut. Mutta vanhempien hyvistä neuvoista (ja varsinkin kielloista) riippumatta teiniraskauksia on aina ollut ja tulee olemaan. Mikäli pari päätyy lapsen pitämään niin ei siinä naimisiin menon kieltämisestä mitään hyötyä sinällään ole.
Ja nyt kun jälkikäteen mietin, niin otsikon olisi ehkä pitäinyt olla "alaikäisten avioliitot", lapsiavioliitot on vähän harhaan johtava käsite. Nappasin sen vaan tuosta Iltalehden alkuperäisestä artikkelista. -ap
Vierailija kirjoitti:
Yleensä alaikäiset ovat raskaana. Minusta heille pitää myöntää avioliitto-oikeus jos haluavat vaikka nykyään on ihan tavanomaista tehdä lapsi avoliitossa.
Ei ole mitään syytä mennä naimisiin alaikäisenä vaikka olisikin lapsi tulossa. Luultavasti ei ole mitään raha-asioita joista pitäisi huolehtia toisen yllättäen menehtyessä, koska alaikäisillä ei useinkaan ole mainittavaa omaisuutta. Lapset voivat hoitaa lapsensa yhdessä ja mennä naimisiin kun ovat täyttäneet molemmat 18. Tämä naimisiin meno alaikäisenä on joko romanttista hölynpölyä tai sitten konservatiivisen suvun painostusta. Kumpikaan ei ole mikään oikea syy joustaa säädetystä laista.
Vierailija kirjoitti:
Jos teille mammoille on ok että teini aloittaa seksin 13-14-vuotiaana (koska itse aloititte jakamisen sen ikäisenä), niin miksei sitten voisi mennä naimisiin saman ikäisenä?
Se ei ole missään tapauksessa ok eivätkä kaikki todellakaan aloita seksiä tuossa iässä.Myöskään avioituminen tuossa iässä kun koulut on vielä kesken on todella nounou.
Se että sä kuvittelet kaikkien harrastavan seksiä teininä kertoo että sun ajatusmaailma on aika vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok, enkä itse ole teini-ikäisenä tuollaista puuhannut. Mutta vanhempien hyvistä neuvoista (ja varsinkin kielloista) riippumatta teiniraskauksia on aina ollut ja tulee olemaan. Mikäli pari päätyy lapsen pitämään niin ei siinä naimisiin menon kieltämisestä mitään hyötyä sinällään ole.
Ja nyt kun jälkikäteen mietin, niin otsikon olisi ehkä pitäinyt olla "alaikäisten avioliitot", lapsiavioliitot on vähän harhaan johtava käsite. Nappasin sen vaan tuosta Iltalehden alkuperäisestä artikkelista. -ap
Mitä mainittavaa hyötyä on naimisiin menosta tuossa tilanteessa? Yhä useampi aikuinen pari saa lapsen ilman että on tai menee naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mainittavaa hyötyä on naimisiin menosta tuossa tilanteessa? Yhä useampi aikuinen pari saa lapsen ilman että on tai menee naimisiin.
Ei varmaan olekaan sen enempää hyötyä/haittaa kuin aikuistenkaan avioliitoissa. Mutta vielä tänäkin päivänä on ihmisiä, jotka esim. periaatteen tai uskonnon vuoksi eivät halua synnyttää aviotonta lasta. Heille pitäisi se mahdollisuus suoda, en edelleenkään ole totaalikieltojen kannattaja tässä tai muissakaan asioissa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan olekaan sen enempää hyötyä/haittaa kuin aikuistenkaan avioliitoissa. Mutta vielä tänäkin päivänä on ihmisiä, jotka esim. periaatteen tai uskonnon vuoksi eivät halua synnyttää aviotonta lasta. Heille pitäisi se mahdollisuus suoda, en edelleenkään ole totaalikieltojen kannattaja tässä tai muissakaan asioissa. -ap
Uskonnot ja periaatteet ei ole tarpeeksi painavia syitä lain noudattamatta jättämiseen. Suomessa valtio ja uskonto on erotettu toisistaan ja niin se on myös jatkossa.
En ole mikään totaalikiellon kannattaja vaan sanon että laki on sama kaikille. Vai pitäisikö sallia Suomessa tyttöjen silpominen tai vanhan miehen ja tyttölapsen välinen avioliitto uskonnon nimissä? Ei, ihan sama onko kyseessä oleva uskonto kristinusko tai islam.